Avatar billede Fanny Praktikant
21. november 2016 - 08:21 Der er 11 kommentarer

Blokere for bestemte sider

Hej alle sammen - er der en måde hvor man kan blokere bestemte websider så de er blokere på hele ens wifi.

Dvs. så de ikke kan tilgås via det trådløse netværk der er i huset ?
Jeg ved man kan blokere direkte på en bestemt computer eller downloade en app der blokere sider på mobil telefonen, men hvis man nu gerne vil blokere specifikke sider så de slet ikke kan tilgås når man er på vores netværk

- på forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede INK Ekspert
21. november 2016 - 11:01 #1
Visse routere har "forældrekontrol" indbygget. Her kan der blokeres for bestemte websider.
Du skal logge på routeren med "administrator" brugernavn/kode (ikke det samme som det trådløse netværk). Står ofte skrevet på selve routeren eller i brevet fra leverandøren. Det er nok en god idé at ændre password, hvis børnene er dygtige;-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
21. november 2016 - 11:21 #2
Prøv evt. denne:
11-09-2016 Computerworld; beskyt mod Ransomware:
http://www1.k9webprotection.com/

Anbefalet af Rasmus Theede Sikkerhedsekspert og formand hos Rådet for Digital Sikkerhed.
Meget effektiv, jeg bruger den selv. Du kan selv konfigurere en liste over tilladte sider.
Avatar billede Fanny Praktikant
21. november 2016 - 12:12 #3
INK. Men hvordan logger jeg ind på routeren ?

Jeg er altså ikke særlig teknisk anlagt.. desværre..

Uvanga.. Puha den side forvirrer mig en del.. men skal nok lige kigge på den når jeg kan
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2016 - 12:26 #4
#3 Har du Tdc Homebox skriver du følgende i søgefeltet
Du skulle nu kunne tilgå routers opsætning.
Mener kodeord for login er admin på homeboxen.

Har du anden udbyder er der en tilsvarende adresse måske med andre tal, men fremgangsmåden er den samme.
Avatar billede INK Ekspert
21. november 2016 - 12:36 #5
Fanny.
Du må lige oplyse routerens navn og type. Hvem er din internetleverandør? Modtager du internet gennem telefonledning eller gennem antennekabel?
Med disse oplysninger kan vi nok lede dig gennem processen.
Avatar billede Fanny Praktikant
21. november 2016 - 12:46 #6
Jeg har You See - men mener stadig det er den gamle TDC router (er dog i tvivl om dette) så vidt jeg ved er det igennem telefonstikket.

Tak for hjælpen :)
Avatar billede INK Ekspert
21. november 2016 - 12:57 #7
Så kan du logge ind som #4 skriver ovenfor.
Brugernavn er admin og kode er vist også admin.
Nu skal du finde forældrekontrol og indsætte de domænenavne, du vil blokere.
PS.: Jeg har ikke længere den boks, så jeg husker ikke om den indeholder forældrekontrol i routeren. Beklager, men der er sikkert en anden her på siden, der kan oplyse dette.
Avatar billede Fanny Praktikant
21. november 2016 - 13:33 #8
Tak for svaret - jeg prøver mig lige frem når jeg er ved min egen computer i aften - tak for hjælpen :)
Avatar billede puren Ekspert
21. november 2016 - 23:40 #9
det kedelige svar kommer her...

svar #2 er et program der skal installers på alle computer...

eneste rigtige løsning som holder er den som svar #1 kommer med... dog er det en feature som nogle router ikke har eller som ikke er dygtige nok til at udføre.. men til hvad du ønsker skal det være en router der løfter opgaven.. hvad den router så hedder og hvad den køre af styresystem er så en anden snak

personligt har jeg omdannet en gammel computer til router og køre PFsense på den, skal gerne inrømme at i starten var det svært at finde ud af.... men nu vil jeg ikke af med den... men har du mod på det vil jeg gerne hjælpe dig med at sætte en PFsense op
Avatar billede INK Ekspert
22. november 2016 - 00:05 #10
#9 jeg er enig, men tror at Fanny efterlyser noget der virker for alle enheder på netværket. Det er nok noget med børn og tablets og frække, voldelige og andre uegnede hjemmesider.
Såfremt den gamle router fra TDC ikke virker, kan man få den ombyttet til nyeste model (almindeligvis gratis som en del af abonnementet). Hvis TDC/YouSee er genstridige, så opsiger man abonnementet og får et nyt umiddelbart efter med den nyeste model router.
Den nye router har forældrekontrol indbygget. Opsætningen er udfordrende, men mulig.
Avatar billede puren Ekspert
22. november 2016 - 00:58 #11
#10 dejligt at vi er enig..... tanken var også at black liste alle de der sider i pfsense som præsser sin politik ned over alle enheder som tilslutter den

men måske at Fanny lige skal sige hvorfor han vil have sider blocket. For er det fordi at knægten ikke må se frække ting så blocker vi google til at starte med og arbejder vidre derfra...