Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
22. november 2016 - 09:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Anti-Virus program til Linux Mint / Ubuntu ?

Alle, der bruger Linux Mint / Ubuntu eller andre Linux baserede "ting" ...

Siger jo, at Anti-Virus programmer er helt unødvendige.

Så undrer det mig, hvorfor der findes Anti-Virus programmer - ALLIGEVEL.

Dels Avast (mener jeg) men også andre. Husker ikke hvad de hedder.

Men hvorfor bliver de Anti-Virus programmer dog lavet.
Hvis de ikke er nødvendige ?

* Det er de måske, alligevel ?

*
Venlig Hilsen *Jørn*
Avatar billede Andershoegh Seniormester
22. november 2016 - 09:52 #1
Har nu brugt Linux i over 10 år. Været alle de steder man ikke skal være på nettet, og aldrig mærket noget til virus.

Ganske få men ufarlige virus er opfundet til Linux. Har aldrig hørt om at de har forvoldt skade. Ved fra et fora med Linux, at alle andre har haft samme oplevelse.

Efter min mening er de antivirusprogrammer ren business. De spiller på folks frygt, fra dengang de havde Windows.  Hvor ca 8 millioner vira er opfundet. Og producenterne håber, folk vil købe en pro-udgave af gratisudgaverne

Du kan ikke få virus i registreringsbasen, da der ikke er nogen registresbase i Linux. Ligeledes bliver alle pakker ( programmer ) hentet fra et bestemt sted med folk folk der udvikler Linux sidder.

Mens Programmerne til Windows kan henter mange forskellige steder fra på nettet. Og derfor meget mere usikkert.

Så antivirus til Linux:  Glem det roligt  :-)
Avatar billede chalde Seniormester
22. november 2016 - 10:05 #2
Ligeledes bliver alle pakker ( programmer ) hentet fra et bestemt sted med folk folk der udvikler Linux sidder. Nu er det muligt at hente andre steder fra, f.eks. forskellige steder på nettet eller ved at tilføje andre sources. Her er det nemt at få malware (ikke virus, da virus rigtigt nok tilnærmelsesvis ikke eksisterer), og især for ikke-kyndige. Gennem social engineering er det ikke voldsomt svært at få ikke-kyndige til at installere malware (på samme måde som på Windows, Android etc.).
Og nu betyder det at være Linux udvikler ikke, at man altid har rent mel i posen.

AV produkter til Linux er ofte skabt til at sikre mod eks. Windows-baseret malware som passerer serveren (filserver, mailserver etc.) og ligeledes findes der sikkerhedsprodukter som er målrettet brugeradfærd på nettet (phishing etc.).

Personligt har jeg AV produkter kørende på de linuxmaskiner, hvor der jeg forventer at der passerer Windows relaterede eksekverbare filer.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
22. november 2016 - 10:08 #3
Window relaterede linux kan bare ikke gøre skade på Linux
Avatar billede Andershoegh Seniormester
22. november 2016 - 10:09 #4
rettelse:

Windows relaterede windows-vira kan bare ikke gøre skade på Linux
Avatar billede peturkirke Novice
22. november 2016 - 10:12 #5
har brugt linux i 7 år, aldrig brugt antivirus, passer lidt på hvad jeg laver, aldrig haft noget virus
Avatar billede chalde Seniormester
22. november 2016 - 10:40 #6
Windows relaterede windows-vira kan bare ikke gøre skade på Linux Delvist korrekt, men de kan gøre skade på Windows. Deraf, hvis du bruger en *NIX server til eks. filserver, webserver, mailserver etc. som Windows maskiner tilgår, så giver det mening.
Vær også opmærksom på, at der findes malware (ikke nødvendigvis virus) som fungerer på kryds af platforme, samt malware hvor OS ikke er målet.

Men som #5 er inde på, så handler det på Linux mere om sund fornuft, hvor du på Windows både skal bruge sund fornuft samt et ekstra led af automatiseret beskyttelse. Men det gør bestemt ikke Linux til et usårligt system hvor man ikke skal tænke sig om, og hvis det er et led i en kæde hvor Windows-systemer indgår, så er det relevant at indtænke den automatiserede beskyttelse ind i Linux også.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
22. november 2016 - 13:16 #7
TAK. Jeg kører ikke Windows programmer på Linux Mint.

Eller downloader Windows filer.

Det eneste er, at jeg er på Face-Book. Og det sker, at jeg åbner Personal Besked fra folk. Men et billede eller et link. De fleste (andre) har jo Windows.

Har ikke mistanke til Virus ...