Avatar billede Kimmie Praktikant
24. november 2016 - 20:35 Der er 16 kommentarer

Forskellige baggrunde i word (windows)

Hej,
Jeg sidder og er ved at udarbejde en bog (privat brug), og vil meget gerne have forskellige baggrunde på siderne (f.eks. side 1 skal være rød, side 2 skal være blå, osv.)
Er dette muligt?

Jeg ved godt hvordan man opretter en baggrund generelt, men den gælder bare HELE dokumentet, og jeg kan ikke bare oprette et billede og flytte bagerst for så kan man ikke se sidetal (har prøvet).
Avatar billede ebea Ekspert
24. november 2016 - 20:40 #1
Tag et kig på Linket her. Der er et meget stort antal .DOC (Word) baggrunde, som kan indlæses i Word direkte, og bruges som baggrund.
http://www.1-computer-stationery.com/stationery_template_papers/school_stationery/school_stationery_papers.htm
Avatar billede Kimmie Praktikant
24. november 2016 - 20:47 #2
ebea:
Problemet er ikke at finde baggrunde til word. problemet er at hver side skal have hver sin baggrund. har lige prøvet at hente en baggrund via dit link, og der kan jeg heller ikke få lov til at skifte baggrunde mellem siderne.
Avatar billede ebea Ekspert
24. november 2016 - 21:13 #3
Jeg har lige prøvet at hente 3 forskellige baggrunde, og indsætte på 3 forskellige sider (brugte JPG filer), og det gav ingen problemer. Word 2010.
Avatar billede Kimmie Praktikant
24. november 2016 - 21:20 #4
ebea:
Kan du ikke sende screenshot, eller detaljeret forklaring i hvordan du gjorde? jeg har lige prøvet at hente to forskellige og indsætte dem som baggrund, men ligeså snart jeg skifter side (og sektion) og ændrer baggrundsbilledet, så ændrer jeg for begge side.
Avatar billede ebea Ekspert
24. november 2016 - 21:43 #5
Jeg har blot hentet det billede jeg ville bruge til første side, og så hoppet ned til næste side, indsat det næste ønskede billede, og så videre!
Det gav ikke nogen problemer.
Det er ikke sådan, at du har noget opsat formatering på dine sider?
Avatar billede Kimmie Praktikant
24. november 2016 - 21:52 #6
Så du indsætter dem bare som billeder?
Hvis du så indsætter sidetal, kan du så se dem stadig?
Det er nemlig her problemet er for mig..
Avatar billede ebea Ekspert
24. november 2016 - 22:00 #7
Ja, jeg indsætter bare billedet på de sider jeg ønsker (JPG billed).
Og sidetal har jeg også lige prøvet. Og det virker også, uden at der ændres noget på billederne! Ellers prøv om du kan uploade et eksempel, så skal jeg tage et kig på eksemplet.
Brug evt. www.dropbox.com
Avatar billede Kimmie Praktikant
24. november 2016 - 22:08 #8
Avatar billede ebea Ekspert
24. november 2016 - 22:28 #9
Jeg har indsat sidetal nu, og placeret billedet på midt af siderne.
https://www.dropbox.com/s/z7kq6xipg9ovxf7/word%20baggrunde.docx?dl=0
Avatar billede Kimmie Praktikant
24. november 2016 - 22:37 #10
Problemet er at det skal fylde hele siden, har lavet et dokument hvor jeg har sat et billede som baggrund, og indsat et andet billede på side 2, men når jeg bare indsætter det som billede, og fylder siden ud, så forsvinder sidetallet bag ved billedet.
https://www.dropbox.com/s/cs05fqu3le612ej/word%20baggrunde2.docx?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
24. november 2016 - 23:34 #11
ja, jeg ved ikke lige hvad der sker. Der kommer kun sidetal (synligt) på første billede. jeg vil prøve at se, om jeg kan finde en løsning, hvorfor at det kun er første side, som viser tallet (synligt).
https://www.dropbox.com/s/c6yapi4h7vjw6g1/word%20baggrunde2.docx?dl=0
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. november 2016 - 00:18 #12
Kimmie:
Du har indsat billedet på s. 1 i sidehovedet og billedet på s. 2 på selve siden. Indholdet på selve siden ligger oven på sidehoved og sidefod og dækker dermed sidetallet.

For at styre det på passende vis skal du indsætte billederne i sidehovedet med ombrydning bag tekst (højreklik på billede > vælg "Ombryd tekst" > "Bag ved tekst"). og du skal indsætte et SEKTIONSSKIFT sidst på hver side (fanen "Sidelayout" > "Skift" > "Næste side").

Som udgangspunkt vil en ny sektion arve sidehoved og sidefod fra forrige sektion. For at gøre det muligt for sektionerne af have forskellige sidehoveder (forskellige billeder): Gå til sidehovedet på s. 2 > vælg fanen "Design" > slå "Sammenkæd med forrige" FRA. Du skal først indsætte et billede i en sektion, EFTER at du har slået "Sammenkæd med forrige" fra, da du ellers også skifter billede i forrige sektion. Gentag dette i alle sektioner fra sektion 2 til slut i dokumentet.

Slå formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8 eller klik på det omvendte P på fanen Startside/Hjem), så du kan se sektionsskiftene.
Avatar billede ebea Ekspert
25. november 2016 - 11:50 #13
#12  -  Lene! Bortset fra spørgerens placering i det uploadede eksempel, så kan jeg se, at der ligger mere i det, end du har opridset i dit eksempel. Jeg har også (som nævnt tidligere i tråden her), indsat billeder og sidetal, uden problemer, og så kan jeg se når jeg fortsætter, at der kommer problemer med at vise sidetallene, på nogle af siderne, som tidligere viste korrekt.
Så jeg tror, at der ligger noget i den lag opbygning som sidetallet jo er placeret i, kontra det at placere et billede, og så efterfølgende skal placere tekst på dette (et nyt lag), som Word ikke kan håndtere, konsekvent, korrekt.
Jeg kan se ud fra en søgning på Nettet, at mange oplever samme problem. Word er jo egentlig ikke beregnet til at være andet end et tekstbehandlingsprogram, og ikke et billed behandlingsprogram, hvor man kan lægge ganske mange lag på et billed.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. november 2016 - 12:42 #14
#13 - Hvis billedet placeres i sidehovedet med ombrydning BAG VED TEKST som forklaret, vil sidetallet ligge foran og være synligt.

Hvis billedet, som i det uploadede s. 2, placeres på selve siden (ikke i sidehoved eller sidefod), vil det ligge i et lag ovenpå sidehoved/sidefod og dække sidetal i sidefoden.
Avatar billede ebea Ekspert
25. november 2016 - 13:00 #15
#14  -  Ja, alt det, er jeg på det rene med. Men det er ikke det som altid sker, og det var det som jeg beskrev i #13. I tilfældet her, er der 3 lag, med flere / mange sider, og der oplever jeg at Word laver "uventede ting".
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. november 2016 - 13:09 #16
#15 Word har helt sikkert fejl af diverse slags. Jeg har dog ikke oplevet fejl i denne sammenhæng, hvis indstillingerne er sat korrekt. Hvis du vil sende mig dokumentet, hvor du oplever, at der er problemer med lagene, er jeg interesseret i at undersøge det nærmere (LF [at] thedoctools.com).