Avatar billede Bjarne_E_Nielsen Praktikant
26. november 2016 - 09:58 Der er 9 kommentarer

Skærm går i sort

Min skærm (Monitor - ASUS 32 tommer PA328Q - IPS) går i sort hele tiden. Den slukker ikke og PC'en virker fint. Man kan sagtens skrive videre imens skærmen blot viser sort.

Skærmen sad et andet sted, med et andet kabel, og da var der intet problem. Min hovedskærm gik i stykker og jeg flyttede derfor skærmen for at bruge den som hovedskærm inden jeg får min nye som er bestilt.

Min fornemmelse er derfor at det måske er kablet der ikke virker ordentligt på skærmen. Kan man måske stille skærmen om indtil jeg får min nye skærm, for det er faktisk ikke muligt at bruge den som den kører nu?
Avatar billede INK Ekspert
26. november 2016 - 10:29 #1
Kan det være noget med strømstyring? Gå i indstillinger under skærm og check indstillinger for slumre.
Avatar billede Bjarne_E_Nielsen Praktikant
26. november 2016 - 10:48 #2
Jeg har haft så mange problemer med mine skærme, og har nu fundet ud af at problemet er det samme som jeg har brugt dage på at løse, men indtil videre ikke kommet løsningen nærmere.

Skærmen stod til 3840 x 2160 i 60Hz, men når jeg sætter den ned til 30Hz kører den uden at gå i sort.

Den skal imidlertid kunne køre i 60Hz, så spørgsmålet er hvor fanden jeg finder et kabel på 4 m der kan klare UHD i 60Hz. Jeg har prøvet at skaffe kabler hjem rigtig mange gange, 4-5 m kabler som skulle kunne klare 60Hz, men som altid ikke har levet op til hvad fabrikanterne har skrevet.

Så nu må jeg omformulere mit spørgsmål til:

Er der nogen der ved hvilket kabel på 4-5 m jeg kan købe og som 100% sikkert virker med 3840 x 2160 i 60 Hz. Jeg giver efterhånden ikke noget for hvad der skrives, jeg efterlyser et svar hvor vedkommende selv har afprøvet at det virker.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2016 - 12:07 #3
Mere beskedne skærme kører jo med 60Hz  (1920x1080) på almindelige kabler.
Kan det ikke være grafikkortet som ikke kan følge med?
Og ja skærmen kan formodentlig stilles ned  under "Skærme"
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2016 - 12:11 #4
Ps. det er opløsningen jeg mente, altså mindre end 3840 x 2160 opløsning.
Avatar billede Bjarne_E_Nielsen Praktikant
26. november 2016 - 13:04 #5
Hvis det var grafikkortet ville skærmen heller ikke virke der hvor den stod før. Med kablet på 1,5 m som fulgte med skærmen virker skærmen godt nok, derfor må det være kablet, det kan ikke være andet.

En anden sag er at grafikkortet er et - AMD FirePro W8100 PCIe 8GB 4xDP Retail (31004-47-40A) som koster ca. 10.000 kr., så det er i hvert fald OK.
Avatar billede INK Ekspert
26. november 2016 - 13:33 #6
Hvis du mener et HDMI kabel, så læs denne
http://www.avsforum.com/forum/168-hdmi-q-one-connector-world/2016401-hdmi-cables-support-4k-60hz-4-4-4-chroma-deep-color.html
Der er andre, der bøvler med det problem.
Avatar billede INK Ekspert
26. november 2016 - 13:40 #7
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2016 - 14:16 #8
#5 Næh, det kan du have ret i. Når det kører fint med et kabel på 1.5 så lyder det godt nok som et tab i kablet.
Avatar billede Bjarne_E_Nielsen Praktikant
26. november 2016 - 14:55 #9
INK - Som jeg har skrevet, giver jeg ikke ret meget for det fabrikkerne skriver. Jeg er interesseret i at få oplyst navnet på et kabel som nogen har afprøvet og som vedkommende selv kan sige god for.

Jeg kan i øvrigt fortælle, at jeg har skrevet sammen med dem der laver Lindy kablerne, og jeg har lånt et kabel af dem, som jeg måtte sende retur. Deres kabel virkede heller ikke, men det skal siges, at det var på en anden skærm, nemlig en LG Led Monitor 31MU97-B 31", HDMI, DP.

Jeg har en fornemmelse af at dette kabel kunne virke DVI-2605-HR: Cable DisplayPort HR, 24AWG, 5 meters.

Producenten er fra USA og kablet findes kun i Tyskland, men helt ærligt er jeg ked af at blive ved med at skaffe kabler hjem som jeg må returnere, hvilket er årsag til at jeg gerne vil høre en et kabel som nogen kan sige god for, altså 100%