Avatar billede Nikolaj Riis Juniormester
27. november 2016 - 19:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tribbel skærme - og 4k skærm

Hej alle sammen håber nogle kan hjælpe mig med nogle af mine spørgsmål til nogle skærme

1. Når man skal have 3 skærme, kræver det en god computer

2. Kræver det en god computer at have 3, 4k skærme/ 12k ialt i pixels

3.kan man godt have 3 skærme, hvor den ene skærm er en 4k skærm eller en ultrawide skærm og de andre skærme er normale 1080 skærme ?

Håber nogle kan svare på det her pga tror jeg køber 3 skærme, en der er i 4k eller ultrawide og to andre som er 1080 :)

Fortsæt god dag :)
Avatar billede INK Ekspert
27. november 2016 - 22:20 #1
Jeg formoder du har et kraftigt grafikkort, der kan trække 3 skærme. I specifikationen for grafikkortet må du kunne se hvilken ydelse, du kan forvente.
Har desværre ingen erfaring med hvordan nye grafikkort håndterer forskellige skærme.
Avatar billede eurositi Ekspert
27. november 2016 - 23:23 #2
Jeg har gode erfaringer med serielt forbundne skærme via (Mini)DisplayPort. Det kaldes også "daisychaining". Du behøver i så fald bare én Displayport i din computer. Men mindst én af skærmene skal i så fald også ha' to displayporte, således at signalet kan videresendes... Bemærk, at dette KUN fungerer med Displayport - ikke med HDMI, DVI eller VGA.
http://multimonitorcomputer.com/solved/displayport-daisy-chaining-of-3-or-4-monitors-quick-guide.php
- Jeg vil tro, at denne løsning stiller færrest krav til din computer.

En anden ting: Hvis du forbinder tre forskellige skærme med forskellige opløsninger, bliver det normalt skærmen (og porten/udgangen) med den laveste opløsning, som definerer kvaliteten på alle de øvrige skærme - medmindre at dit grafikkort kan håndtere flere forskellige output-opløsninger samtidigt.
Som Ink ved jeg heller ikke nok om, hvad nye grafikkort er i stand til på dette område, så du bør undersøge mulighederne for netop din GPU.
Avatar billede Slater Ekspert
28. november 2016 - 08:15 #3
Jeg kører selv med flere skærme af forskellig opløsning uden nogle problemer. Det er ikke laveste fællesnævner, hver skærm har sin egen opløsning, og det fungerer glimrende. Den eneste ulempe er, at det kan føles lidt underligt at trække musen mellem de forskellige skærme, da den jo vil hoppe lidt, når opløsningerne ikke matcher. Men det er en tilvænningssag.
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. november 2016 - 17:06 #4
#2 har ret hvis man kloner skærme - samme indhold på alle skærme .

#3 har ret hvis man udvider skærmer - hvilket vel ikke umuliggør samme indhold på alle skærme - men næppe ret mange bruger det på den besværlige måde.

#1  3*4k skærme er ikke 12k i pixels - men 24M i pixels.
Avatar billede eurositi Ekspert
28. november 2016 - 18:49 #5
Udvidelse af skærme er afgørende i mit daglige arbejde, hvor jeg er nødt til at skifte rundt mellem flere fjernskriveborde, webbaserede applikationer (som i sig selv er målrettet arbejde på flere skærme) og lokale Officedokumenter.
Jeg kører lige nu via en Lenovo dockingstation, som har to Displayporte, hvilket giver mulighed for en fremragende fuld HD opløsning på begge skærme. Jeg prøvede tidligere hhv. VGA- og DVI-kabler. Det gav en synligt ringere billedkvalitet. Men meget afhænger faktisk af kablets kvalitet, når vi taler om analoge signaler som VGA.

Daisychaining har jeg brugt via en Macbook og to store, kædeforbundne iMac skærme. Problemet er ofte, at almindelige kontorskærme sjældent har mere end én displayport... Og iMac skærme er desværre - helt bevidst - "racistisk" indrettet, så de ikke kan bruges uden en Macbook, selv om man har en Lenovo eller en anden laptop med displayport.

Efter sigende bør man benytte Displayport fremfor HDMI, medmindre at man tilslutter til TV-skærme (som aldrig har displayporte). Det skyldes risikoen for skærmtæring (screen tearing).