Avatar billede jqrn Mester
28. november 2016 - 12:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Når andre deler store filer, tager det min kapacitet

I google drive har jeg adgang til nogle mapper som andre har delt med mig. Nogle enkelte filer / mapper i det delte, er meget store.

Det betyder at de delte filer optager næsten al min google drive kapacitet! Det er få filer/mapper, der er tale om og hvis det var mine egne havde jeg nok slettet dem eller i det mindste flyttet dem til et andet medie.

Jeg kan
1. Købe mere kapacitet.
2. Tage dialogen med filejer og få ryddet op i fælles mappe.
3 ...

Hvordan håndterer I dette?
Kan jeg fravælge adgang til en enkelt fil eller mappe?

Problemet er formodentligt det samme for Dropbox, onedrive osv.

Pft.
Jørn
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. november 2016 - 12:40 #1
Delte filer burde kun fylde hos fil-ejeren. Jeg gætter på der er noget andet, der er ved at spise din plads.

Husk eks. på, at googles foto-backup tjeneste på Android telefoner bruger pladsen, hvis du vælger at uploade videoer og fotos i oprindelig størrelse - og mappen vises ikke umiddelbart i Google Drive, med mindre du slår den til.
Avatar billede Slater Ekspert
28. november 2016 - 12:40 #2
Delte filer på Google Drive optager kun plads for den eller de personer der hoster filen, ikke dem den deles med. Den tager altså ikke noget af din plads, med mindre du et eller andet sted har fået sat Drive til at synce den, så du har en kopi af filen, eller hvis ejeren af filen har overført ejerskabet til dig, så du er host.
Avatar billede jqrn Mester
28. november 2016 - 13:15 #3
Tak for hurtigt og præcist svar.
Jeg analyserede disk forbruget i den version af google drev jeg har synkroniseret på PC'en. Det er jo så ikke retvisende kan jeg forstå.

Hvordan kan jeg se hvad der fylder i min Quota?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. november 2016 - 13:54 #4
Prøv at starte med at logge på https://drive.google.com

Det er "roden" af dit Google drev.

I venstre side, er der et link til "Upgrade Storage". Umiddelbart oven over står der, hvor meget du bruger af din plads - og holder du musen over her, kan du se hvordan pladsen deles af hhv. Google Photo, Drive og Mail. Så giver det dig et forhåndsindtryk af, hvor din data "spildes".

Jeg havde eks. glemt, at foruden fotos, optager selve GMail også plads på drevet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. november 2016 - 13:56 #5
...OG - hvis du klikke på det lille blå (i) ikon ud for GDrive i den lille popup-boks, så listes dine GDrive filer i størrelsesorden...

Yderligere info kan også fås på engelsk her: https://support.google.com/drive/answer/6374270?visit_id=1-636159345578124988-3076354658&p=understand_storage&hl=da&rd=1
Avatar billede jqrn Mester
28. november 2016 - 14:08 #6
Tak. Det er en god start. Så må jeg rydde op i de største filer / de største mails.

Er der ikke noget med point i eksperten nu om dage?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. november 2016 - 14:43 #7
Ingen points - kun markering af svar der er brugbare i.f.t. løsningen :-)