Avatar billede Chonder Juniormester
30. november 2016 - 17:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problemer med ustabilt internet

Hej

Vores WIFI har i længere tid været super ustabilt sidst på eftermiddagen og aftenen. Internettet hopper af et par gange i timen, og somme tider kan man slet ikke loade nogle hjemmesider...
Da det oftest sker sidst på eftermiddagen når alle er hjemme tænkte jeg at det muligvis kunne have noget at gøre med at vi er 5 mennesker på det samme netværk? Dog ved jeg ikke om man kan gøre noget ved dette.
En anden mulighed kunne være at jeg bor i bofællesskab. For mig bekendt kører vi alle sammen på samme server hvilket måske også kunne forklare det?

Hvis i har nogle råd eller forslag må i meget gerne komme med dem!
Nikolaj
Avatar billede INK Ekspert
30. november 2016 - 18:46 #1
I kører på samme server, men har i også et fælles wifi netværk? Eller har hver sin router?
Hvis der er flere routere i umiddelbar nærhed af hinanden, kan det være der skal skiftes kanal på nogen af dem. Giv lige lidt flere oplysninger.
Avatar billede Chonder Juniormester
30. november 2016 - 19:08 #2
Vi har alle hver sin router i hver sin husstand.
Avatar billede INK Ekspert
30. november 2016 - 20:19 #3
Prøv at downloade inSSIDer herfra
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html
Med dette program kan du "se" de andre wifi-routere og hvilke kanaler der anvendes.
Programmet giver også et forslag til hvilken kanal du bør ændre til.
Har du både 2,4 og 5 GHz på din router? Prøv at bruge 5 GHz båndet og se om det hjælper, men generelt skal du forsøge at finde kanaler, der generes mindst muligt af dine bofællers routere.
Hvis I alle har dette problem burde i nok i fællesskab koordinere anvendelsen af kanaler, selvom det er en vanskelig opgave.
Avatar billede HenningKnudsen Juniormester
01. december 2016 - 11:27 #4
Hej Chonder,

som Ink skriver, lyder til at din udfordring skyldes interferens. Hvis du har mulighed for det bør du anvende 5 Ghz. (det skal nævnes at det har en kortere række vide end 2,4 ghz.) da det har flere kanaler.
Hvis det ikke løser udfordringen er der kun "fællesskabs løsningen" (hvilket jeg tænker vil være uoverskuelig) og køb af et dedikeret accespoint som er mere modstandsdygtig end "standart router/wifi fra netudbyderen.
Avatar billede Chonder Juniormester
01. december 2016 - 13:00 #5
Okay, tak for de hurtige svar!

Jeg har nu prøvet at skifte kanalen til en mindre brugt en. Jeg vender tilbage med svar.

Det ser ikke ud til at min computer kan bruge 5ghz internet, på trods af at min router også kører 5ghz.
Avatar billede Chonder Juniormester
04. december 2016 - 19:13 #6
Okay, jeg har siddet og spillet computer i dag, dog er der stadig store problemer med internettet.  Så det at skifte kanalen for wifi'en virkede ikke...
Avatar billede INK Ekspert
04. december 2016 - 19:24 #7
Har du regelmæssige målinger af hastigheder og svartider?
Det kunne jo være jeres fælles server, der var problemet når alle er hjemme?
Avatar billede Chonder Juniormester
06. december 2016 - 12:45 #8
Jeg tror ikke jeg får internetproblemet løst i en nær fremtid. Tak for de gode input!