Avatar billede GerNi Novice
02. december 2016 - 13:36 Der er 11 kommentarer

Filtype association. Katastrofe! Hælp! Jeg kan ikke køre .exe filer på computeren.

Jeg skulle se på min kones bærbare - gammel HP Pavilion, som kører med Windows 7 - for at se, om jeg kunne gøre noget, så den blev lidt kvikkere. Den havde også en mindre irriterende detalje: når Windows startede, kom der altid et vindue, hvor man blev bedt om at vælge hvilket program, der skal bruges til at åbne en fil - i dette tilfælde javaw.exe. Min kone plejer at lukke vinduet. Jeg plejer at klikke på 'Anuller'. I dette tilfælde tror jeg, at jeg ved en fejl kom til at klikke på 'OK'. Det skulle jeg aldrig have gjort! Computeren gik nu i gang med at associere filtypen .exe til Adobe Reader (enten må Adobe Reader have været valgt, eller også har den bare taget det første forslag i listen). Jeg stirrede med irritation på, at det ene program eller genvej til et program blev udstyret med Adobe-ikonet.
Det viste sig imidlertid hurtigt, at der var grund til meget mere end irritation over disse ikoner. Det var nu totalt umuligt at starte .exe filer. Hvis man klikker på et program eller et tool i kontrolpanelet, står computeren et stykke tid og tygger på det, hvorefter Adobe Reader meddeler, at den ikke er i stand til at åbne denne fil. Det er jo ikke så mærkeligt, at Adobe Reader ikke kan gøre noget ved en .exe fil, men det betyder, at jeg stort set intet kan gøre med computeren. Jeg kan gøre en hel del af tingene i kontrolpanel, men så snart det kræver, at der skal startes en .exe fil, prøver Adobe Reader forgæves at tage over.
Det betyder f.eks., at jeg ikke har adgang til registreringsdatabasen, da det kræver start af regedit.exe. Jeg kan heller ikke ikke køre cmd.exe, så jeg kan prøve kommandoen "assoc .exe=".
Jeg har prøvet en del muligheder, men løber hele tiden panden mod en mur. En simpel mulighed kunne være at fjerne Adobe Reader fra computeren. Jeg kan godt åbne 'Programmer og funktioner' i kontrolpanelet, men jeg har endnu ikke prøvet at klikke på 'Fjern' (jeg mener: kan det tænkes, at der skal startes en .exe fil for at fjerne programmet og alt, hvad der er forbundet med dette program?).
Hvis jeg får fjernet Adobe Reader, vil .exe filerne så være fri for deres association med Adobe Reader og begynde at opføre sig som en .exe fil bør opføre sig? Eller vil associationen til Adobe Reader stadig være der, så Windows siger "OK, her har vi en .exe fil. Den skal køres af et program Adobe Reader, men det findes ikke på denne computer. Altså kan filen ikke køres!"
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2016 - 14:06 #1
lav en fil (fx exe.reg - typen skal være .reg) med det mellem streger
-----
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\.exe]
@="exefile"
"Content Type"="application/x-msdownload"

[HKEY_CLASSES_ROOT\.exe\PersistentHandler]
@="{098f2470-bae0-11cd-b579-08002b30bfeb}"
-----

gem og dobbeltklik på den i den defekte w7. Og så genstart.
Avatar billede Mikael Ekspert
02. december 2016 - 14:42 #2
Øhh.. Det burde en "systemgendannelse" til et punkt før den "fejl40" da kunne klare ?? Tror jeg..

Evt. bedst efter en genstart i fejlsikret tilstand..
Avatar billede GerNi Novice
02. december 2016 - 15:09 #3
Hej Claes.

Jeg har fulgt din anvisning til punkt og prikke: lavet en exe.reg på min egen komputer, flyttet den over til min kones computer via et usbstik, dobbeltklikket på den, svaret bekræftende på, at jeg havde tillid til den :) og genstartet computeren. Desværre insisterer den stadigvæk på at starte alle exe-filer med Adobe Reader :(

Hej Michael.

Det lyder rigtigt, hvis min kone havde oprettet nogle gendannelsespunkter, men desværre :(
Avatar billede Mikael Ekspert
02. december 2016 - 15:20 #4
#3.. Åhh, kender det fra min nuværende ex. Som jeg er gode venner med ENDNU af følgende årsag.
Hun og andre k.... (m/k) har det med tiltrække alverdens l... ned på deres, og ISÆR på  hendes bærbare.. Hmm.

Løsning INDEN det går galt (af bitter erfaring) ;)

1. Computeren er sat op til at lave systempunkter.. Og tro mig. Også til at kunne lave en masse punkter udover standard ;)

2. Jeg laver altid en komplet "klon" af hendes harddisk. Så jeg altid har en "frisk" uden skidt. Godt gemt for hende. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2016 - 16:26 #5
Avatar billede GerNi Novice
02. december 2016 - 17:49 #6
Hej 220661

Tak for linket. Det gav mig ikke en løsning, men gjorde mig noget klogere på, hvad der skal gøres.

Linket anviser nogle muligheder, men hvis jeg ikke overser noget, kan de umuligt løse problemet. Sagen er, at de bruger nogle programmer, regedit.exe, FixExeg.exe, ... og det er jo netop exe-filer, jeg ikke kan køre!

Der er også et link til Microsoft support, hvilket jo lyder betryggende og godt. De skriver:

To resolve this issue, you can reset the registry settings to their default settings. To do this, follow these steps.
Click the Startbutton and type regedit in the Search box
Right-click Regedit.exe in the returned list and click Run as administrator
Browse to the following registry key:

HKEY_CLASSES_ROOT\.exe
With .exe selected, right-click (Default) and click Modify?
Change the Value data: to exefile
Browse to and then click on the following registry key:

HKEY_CLASSES_ROOT\exefile
With exefileselected, right-click (Default) and click Modify?
Change the Value data: to "%1" %*
Browse to and then click on the following registry key:

KEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\open
With openselected, right-click (Default) and click Modify?
Change the Value data: to "%1" %*
Close the Registry Editor and restart your PC

Igen kører jeg i ring: jeg kan jo ikke køre regedit.exe! Hvad tænker Microsoft support på?

Men jeg tror jeg har en løsning, som jeg bare skal have hjælp til fra en, som virkelig ved, hvad han/hun gør:

Michael viste jo ovenfor, hvordan man kan ændre i registreringsdatabasen vha. en .reg fil. Den han foreslog, går jo ad samme retningslinjer, som Microsoft support. Så hvis en kompetent person (dig Michael?) kunne lave en .reg fil til mig, som gør det, Microsoft support foreslår. kunne jeg have et håb om succes :)

Alternativt: er det muligt at arbejde med registreringsdatabasen uden at skulle bruge regedit.exe? Er der en vej gennem kontrolpanelet?
Avatar billede GerNi Novice
02. december 2016 - 18:09 #7
Nå! Jeg har prøvet den simple løsning: Fjern Adobe Reader via Kontrolpanelet. Og det virker tilsyneladende. Programmerne kom frem på Skrivebordet med deres rigtige ikoner, jeg har prøvet at starte et par stykker, og det ser ud til at gå godt. Tak til alle for deres forslag til hjælp.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2016 - 18:09 #8
Vi er måske på vej. Du kunne køre min exe.reg og jeg laver bare et nyt udtræk med alle tre steder.
Avatar billede GerNi Novice
02. december 2016 - 18:22 #9
Undskyld Claes.

Du har ikke set, at jeg har løst problemet???

Ja og undskyld, at jeg skrev Michael. Jeg mente dig!!!
Avatar billede posten Ekspert
04. december 2016 - 03:36 #10
det du kan gøre fremad rettet er når du laver denne fejl hvor den åbner med forkert program går du nemt det at med et højreklik på emnet gå ned til åbne med og marker det program den skal åbne med
Avatar billede Mikael Ekspert
04. december 2016 - 08:34 #11
#10.. Ja med mange andre filtyper.. Men sjældent (vist aldrig) med exe filer.

Muligheden "åbn med" kommer slet ikke. ;)