Avatar billede mr_jay Mester
02. december 2016 - 16:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Excel hjælp

Jeg har fået en opgave. Jeg skal finde ancenitetet for medarbejdere. Der skal regnes i hele måneder og år, men kun hele måneder. Dvs. fx bliver èn ansat fra d. 10/6 2013 - 6/8 2015. Så skal den første ikke hele måned ikke regnes med, mens den sidste skal regnes som en hel måned. Altså først dato der tælles med er 1/7 2013 og sidste er 31/8 2015. Derudover kan en medarbejder godt have haft flere ansættelser. Fx 4/4 2006 - 21/11 2008 + 5/12 2008 - 26/1 2011 osv. De forskellige ansættelsesperioder skal tælles sammen til en periode (anceniteten) i måneder og år.

Og jeg er nærmest Excel begynder.
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2016 - 16:47 #1
Her er et lille eksempel. Se om det var i den retning. Ellers upload din egen opstilling fra et Ark ;-)

https://www.dropbox.com/s/x2tmu0n5mvmdgkr/ancennitet.xlsx?dl=0
Avatar billede jernrosen3 Forsker
02. december 2016 - 17:26 #2
----> ebea. Jeg har nær-banket dit excel-ark med datoer og må give dig ret i at det bare virker!

Clean og simpelt.

Dog vil jeg lige påpege at samme dag i måneden - f.eks ansættelse den 25. januar og fritstilling den 25. august ikke flytter noget i anciennitet. Burde den dato-opstilling ikke tælle +1 måned efter mr-jays forklaring ?
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2016 - 18:03 #3
#2  -  Når jeg prøver dit dato eks., så burde det stemme. Jeg ved ikke hvad du kommer frem til ? Formlen lægger jo 1 ind.
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2016 - 19:19 #4
#2  -  Jeg checkede lige formlen en gang til, og jeg kan se, at der er smuttet et tal i Formlen, som har med dage at gøre (midt i måned). Så den fil der ligger på Dropbox, er lige opdateret ;-)
Avatar billede mr_jay Mester
02. december 2016 - 20:34 #5
@ebea

Dit ark ser ud til at fungere fint, bortset fra, at svaret er et kommatal, det skulle gerne være fx 7 år 5 måneder...
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2016 - 21:02 #6
#5  -  Hvis du downloader den sidste som er lagt op på Dropbox, så er det med heltal.
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2016 - 21:04 #7
Eller skal det forståes sådan, at den skal skrive 7 år og 5 måneder?
Avatar billede mr_jay Mester
02. december 2016 - 21:55 #8
Jeg præsenterede din løsning for den som har bedt mig om at lave arket. Pludselig var det ikke anceniteten som var vigtig, men at de perioder der på den måde som du har har regnet ud fra, skulle lægges sammen og derefter trækkes fra dags dato.
Fx:
Periode 1
03-11-2004 --> 22-10-2008
Periode 2
11-04-2009 --> 08-09-2012
Periode 3
14-01-2013 --> 06-06-2016

Så skal de tre perioder lægges sammen til en periode og det giver så x-antal tid.
Den sammenlagte tid skal så trækkes fra dags dato og komme med en dato. Som så skal være datoen, hvor fra anceniteten udregnes, hvis du forstår. I eksemplet giver de små 11 år. Lad os bare sige 11 år, så ville ancenitets datoen altså være 02-12-2005
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2016 - 22:55 #9
#8  -  Helt så firkantet, kan du ikke stille det op! For at beregne mellem årene, er du nødt til at have X antal imellem datoer. Om det er serial nummer på excel's dage format, eller antal af dage, måneder, eller år, er ligegyldigt, for det er i sidste ende et antal dage.
Disse dage, kan du så omsætte til X antal År, måneder og dage.
Du skal så i tilfældet her, kun bruge År og måneder.

Men når du har omsat disse antal dage for den samlede periode, kan du ikke igen opstille det som et dato format, men kun som nævnt, et antal af År, og måneder.

Og hvis datoer skal både nedrunde for start dato, og oprunde for slut dato, så blir' det til en noget større opstilling.

Så du blir' nødt til at komme med et helt konkret bud (realistisk) på, hvodan det skal beregnes (skal der op ned rundes?), skal det præsenteres som År og måneder, og .....
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2016 - 23:11 #10
Jeg har uploadet et eks. her. Det er det tætteste jeg kan komme på din tankegang. Ellers så vend tilbage som skrevet i #9.
https://www.dropbox.com/s/mejmb4ebuy3b2tr/ancennitet-tekst.xlsx?dl=0
Avatar billede mr_jay Mester
03. december 2016 - 17:06 #11
Det ser fint ud. Spørger lige om min ven også synes det.
Avatar billede mr_jay Mester
03. december 2016 - 17:32 #12
@ebea

Det var helt perfekt.

Mange tak for hælpen.
Avatar billede ebea Ekspert
03. december 2016 - 18:00 #13
#12  -  Du er velkommen ;-)