Avatar billede GerNi Novice
02. december 2016 - 23:27 Der er 9 kommentarer

Fejlmelding om javaw.exe ved opstart af windows 7

Når Windows 7 er startet op, kommer der et vindue, hvor der skal vælges, hvilket program der skal anvendes for at starte javaw.exe. Dette er besynderligt, da der jo ikke skal bruges et program - ud over hvad der ligger i styresystemet - for at starte en exe fil.

Tænkte, at der kunne være tale om en virus eller lignende, så jeg googlede og læste bl.a., at det er en fil fra Oracle, som kunne indeholde en trojansk hest. Læste også, at javaw.exe ikke var nødvendig, gjorde computeren langsom, brugte meget hukommelse og gjorde computeren varm (hvilket vel vil sige lægger meget beslag på CPU). Dette er netop disse symptomer computeren har, så jeg fandt javaw.exe og flyttede den til et andet sted.

Så genstartede jeg computeren, men nu kommer der så en fejlmedelelse om, at Windows ikke kan finde javaw.exe. Det er forståeligt, så nu er jeg på jagt efter, hvor der står, at javaw.exe skal køre ved opstart. Jeg har kørt msconfig og kontrolleret, at javaw.exe ikke er nævnt på fanebladet 'Start'. Der køres heller andre programmer fra Oracle, som evt. ville starte javaw.exe.

Hvor skjuler det sig så, at denne fil skal køres ved start?
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2016 - 00:12 #1
Prøv at køre Malwarebytes gratis program og JRT (junk removal tool).
Hvilket antivirus program kører du?
Avatar billede hjolsen Ekspert
03. december 2016 - 08:15 #2
Har du java / java runtime installeret  - så prøv at afinstallere  disse og kør  CCleaner https://www.piriform.com/ccleaner/download + adwcleaner https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/
Hvis du skal bruge java kan det geninstalleres efterfølgende !
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2016 - 11:45 #3
Prøv at gå i kør og skriv msconfig og vælg start.
Her kan opstart element ligge. Man behøver ikke mange start elementer her. Antivirus og programmer man bruger altid kan være aktive. Rest kan deaktiveres.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2016 - 13:10 #4
alt, hvad windows har gang i ved start findes i
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx
Og du kan let bare sætte/fjerne et hak ud for linjen, og så er det ok efter genstart.
Er du i tvivl, så tag et skærmdump, og marker hvilken linje du retter, så du kan rette tilbage igen.
Avatar billede GerNi Novice
04. december 2016 - 20:30 #5
Problemet med  javaw.exe er løst. Det viste sig, at det var antivirusprogrammet ESET, som kaldte på javaw.exe ved opstart af windows. Da jeg afinstallerede ESET, forsvandt problemet i hvert fald. Nu har jeg så i stedet installeret Avast.

Nu er jeg så langt, at jeg kan se på det oprindelige spørgsmål: Computeren (med Windows 7) kører utroligt langsomt.

Jeg har kørt Ccleaner og JRT uden at det hjælper.

Jeg har prøvet at installere det program som Claes foreslår ovenfor. Det giver en mængde information, men det er svært at gennemskue (i hvert fald for mig), om de oplistede ting er nødvendige eller kan undværes.

Nu har jeg sat computerne i gang med at foretage en fuldstændig scanning med Malwarebytes antimalware, men det tager laaang tid, da computeren er så langsom. Sommetider er jeg ikke klar over, om den er færdig med en opgave, eller den har opgivet ævred :( Jeg er således ikke klar over, om JRT var blevet færdig eller stadigvæk tyggede på opgaven, da jeg slukkede for det efter et par timer. Windows disk defragmenterings program kom aldrig rigtig igang. Analysen viste i flere timer 14%, og jeg lukkede for programmet. Derefter kørte jeg chkdsk og prøvede igen, men igen stoppede det ved 14%.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2016 - 20:34 #6
Hvor meget plads er der på systemdrevet C?
Avatar billede GerNi Novice
04. december 2016 - 22:04 #7
Ja det er jo en ældre HP Pavillon med Windows 7. Harddisken er 100 GB, og der er  ca 30 GB ledig.

MalwareBytes AntiMalware fandt i øvrigt 8 ting, som så blev fjernet.

Nu har jeg så sat HijackThis i gang.
Avatar billede INK Ekspert
04. december 2016 - 22:08 #8
Du kan anvende windows tweaking
http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html

Det tager et par timer og maskinen skal køre i fejlsikret tilstand.
Avatar billede GerNi Novice
07. december 2016 - 15:14 #9
Hej.
Jeg tror nu, at jeg har prøvet alle forslag, uden at det er blevet bedre. Da det jo nu drejer sig om at få mere fut i computeren, opretter jeg nu en ny tråd med en overskrift, som relaterer til dette problem.