Avatar billede Steen Seniormester
03. december 2016 - 05:41 Der er 3 kommentarer

Redning af data på defekt HD

En af mine HD er defekt. Ved opstart af Windows 10 stopper indlæsningen af styresystemet, men fjerne jeg Harddisken som volder problemer kørt alt normalt.

Søger forslag til hvordan jeg på en eller anden måde kan komme i kontakt med den defekte Harddisk, for at finde frem til hvad der er galt med den, og evt. køre en total chkdsk.

Forestiller mig at kunne starte computeren op med en boot CD og derefter kunne afvikle en chkdsk eller anden form for diskdoctor i håbet om af evt. fejl på disken kan rettet, så jeg  kan få de vigtigste data kopieret over på anden og ny Harddisk.

Der er flere tilbud fra firmaet som tilbyder at gendanne mistede data fra Harddisk der er defekte.

Disken er en "Seagate Barracuda : Model ST2000DM001" ( 2000GB)

Alle forslag er velkomne
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. december 2016 - 07:04 #1
Først skal du sikre dig at boot rækkefølgen af dine diske er ok - dvs du ikke forsøger at boote på den disk der driller og den hænger fordi der ikke er et OK styresystem på den.

Eller er dit forslag om boot fra CD eller USB godt gerne med en af de mange rescue diske der findes - ofte er de LINUX men grænsefladen er som regel til at forstå hvis du vælger en GUI boot -ellers kræver det en hel del kendskab til linux/unix.

Sata diske er plug and play så du kan også vent med at tilslutte disken til windows er oppe.

Undlad under alle omstændigheder at skrive til disken før dine data er reddet - så lad ikke scandisk forsøge at fixe problemet.

Er dele af dine windows installation på disken -  biblioteker eller swapfil ?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2016 - 11:08 #2
Du kunne jo også vælge at starte op på en "live cd" som Linux eller Hirens boot cd som har MiniXp som system. Her køres det hele fra cd og indvolverer ikke på filer på disken du skal redde filer fra. Med MiniXp jeg plejer at bruge, kan man tilgå filer på harddidken hvis det kun er boot del der er defekt, og udtage de filer man vil passe på.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
04. december 2016 - 20:26 #3
Din specifikke disk model er ret kendt for at udvikle den fejl du beskriver.
Et af hovederne i din disk er svagt og læser ikke mere som det skal. Du må endelig ikke køre chkdsk på din disk, det vil medføre datatab. Hvis diskens data er vigtige så søg professional hjælp.

ST2000DM001 og den familie af diske den tilhører er ret skrøbelige når de har et par år på bagen.
Selv om jeg skifter hoveder i disse DM modeller hver uge, kan de stadig være et mareridt at arbejde på.
\\ Allan - Digitalsupport