Avatar billede Slettet bruger
03. december 2016 - 20:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fil arvet fra

Somme tider skriver windows, at jeg ikke har tilladelse til at åbne en fil, som jeg ellers har åbnet mange gange før. Jeg har så måtte oprettelse tilladelse til endnu en Administrator for at komme ind.
I den forbindelse står der somme tider "Arvet fra" eks. Arvet fra D:\
Hvad betyder det, og kan jeg jeg benytte muligheden "Slet arv?"
Her er et billede, uden arv, bare for at sikre mig at spørgsmålet er forstået.
http://billedeupload.dk/?v=JyT7.jpg
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. december 2016 - 21:31 #1
Det betyder ganske enkelt, at din fil arver rettighederne fra de niveauer, der ligger over den. Man siger at rettigheder nedarves.

Hvis du sletter de nedarvede rettigheder, skal du sikre dig at de erstattes med nye rettigheder, der som minimum tillader dig at ændre rettigheder på filen. Alternativt kan du overtage ejerskabet af filen, så vil du under alle omstændigheder have rettigheder til den.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2016 - 21:46 #2
Tak for svaret. Men hvordan kan jeg overtage rettihederne? Jeg står som administrator med fuld kontrol. Jeg ser at det er mulig at aktivere nedarvingen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. december 2016 - 21:48 #3
Slår du nedarvning til, vil filen arve tilladelser fra mappen, den ligger i.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2016 - 21:50 #4
Bør jeg gøre det ?
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2016 - 17:25 #5
Tak indslaget, har fundet noget mere uddybende her.
https://support.microsoft.com/da-dk/kb/2623670