Avatar billede bdef Novice
03. december 2016 - 21:04 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Spørgsmål om oppetid

Som en del af mit studie (og dermed gratis windows licenser mens jeg er på skolen) leger jeg med bygge en server. Jeg har et stk. fysisk server at lege med, men den har muller nok til at trække flere virtuelle maskiner til det load jeg forventer :-)

Hvis jeg går efter høj oppetid, kan det så betale sig at lave cluser løsning på SQL databasen?
Giver det mere oppetid at have to webservere og en virtuel load ballancer?

Eller vil min oppetid være begrænset af levetiden på min hardware og oppetiden på min internet forbindelse?

Et andet spørgsmål er hvordan jeg nemmest sikre mig imod nedbrud? Ved godt man siger backup, men er det "nok" at kopiere "de virtuelle harddisk filer" til et "sikkert sted" en gang i døgnet og så bare have én web server og én SQL server?

( Serveren er en AMD FX8300 CPU, 32 GB ram og en 480 GB SSD disk. )
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2016 - 21:11 #1
Det her er vel et lege setup for at laere.

2 VM paa samme fysiske server er jo ikke fuld redundans.

En klassisk redundans loesning ville vare:
- 2 web servere, loadsharing aka active-active
- 2 db servere, failover aka active-passive
- LB fordeler load paa de to web servere
- web serverne bruger den til enhver tid aktive db server

Og i produktion skulle de saa fordeles paa 2 fysiske maskiner (1 web og 1 db paa hver).

Men du kan jo sagtens lege med opsaetning af det paa 1 fysisk maskine.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2016 - 21:13 #2
Med hensyn til backup skal du have:
- image backup af serverne (baade web og db) for at kunne faa systemerne genetableret
- data backup fra db server

Og husk at backup der ikke bliver testet er ingen backup!
Avatar billede bdef Novice
03. december 2016 - 21:31 #3
Har jeg forstået det rigtigt at med den løsning du beskriver, så kan mine servere genstarte uden brugeren opdager det, i fald de ikke genstarter samtidigt?

Jeg har jo hele tiden "Single point of failure" på hardware, VM host og min internet forbindelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2016 - 23:28 #4
Med det beskrivene setup kan du genstarted baade en web og en db server uden at servicen bliver utilgaengelig.

Med en fysisk server er der SPoF.

Med to fysiske servere kan du udgaa det.

Men du kan godt oeve dig i opsaetning med en fysisk server.