Avatar billede Nikolaj Riis Juniormester
04. december 2016 - 17:02 Der er 4 kommentarer

Hvilken laptop er bedst?

Hej jeg har et dilemma, om hvilken laptop jeg skal købe så hvis i kunne forslå nogle gode nogle :)

Kravene til pc'en er
1. Helst en 4k skærm
2. Jeg skulle kunne køre gta 5 og mange andre spil
3. Det skal også være en arbejds laptop til skole og til film redigering ... Jeg filmer med et 4k camera så der skal også være plads til store filer
4. Det skal helt ikke være så tyk den skal helst være lidt tynd.... Og den må også godt se Nice ud :)

Så bare skriv nogle forslag pga ved ikke hvad jeg skal vælge og prisen er ligegyldig

Fortsæt en god dag
Avatar billede Slater Ekspert
04. december 2016 - 19:12 #1
4K laptops er generelt sjældene og ikke det værd. Windows håndterer desuden så høje skærmopløsninger meget dårligt, og man skal alligevel kigge godt efter og have perfekt syn for overhovedet at se de ekstra detaljer det giver på en så lille skærm.
Samtidig får du ikke en god gaming laptop som også er tynd.

Er der nogen særlig grund til, at den skal være 4K? Du nævnte i et tidligere spørgsmål, at du ville lave 4K video, og fik svaret at det ikke var nødvendigt med en 4K-skærm for det. Så er det nødvendigt?

Ellers lyder det altså umiddelbart som om du ville være langt bedre tjent med en stationær computer, og en mere moderat laptop ved siden af til arbejde. En stationær vil give dig langt, langt mere kraft både til spil og videoredigering, og en større skærm er både federe at game på, og lader dig se detaljerne i en 4K video. Og selvom du siger penge er ligegyldigt, så vil det også koste mindre end en laptop der kan det hele.

Ud over det, kan du stort set ikke få laptops meget så meget diskplads, som du har brug for, og laptops har som regel enten relativt små SSD'er eller meget langsomme harddiske på 5400 omdrejninger.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. december 2016 - 19:25 #2
Til de behov, du nævner, er en laptop en ret dårlig (og dyr) prioritering. Her er nogle stationære, som både kan bruges til gaming og til grafisk redigering:

Denne i7'er fra TopData.dk med 32 gb RAM og 6 gb GPU RAM koster kun 10.000 og er meget kraftig:
http://bit.ly/2gDkEpO
- Du kan selv banke harddiskstørrelsen osv. i vejret, hvis prisen ikke betyder det store. ;)
- Hvis du satser på at game i 4K opløsning, kan du opgradere grafikkortet til et GTX 1070 eller 1080. De er dyre, men også de kraftigste på markedet. De kan selvfølgelig bruges til 4K gaming, men spørg evt. forhandleren om behov for ekstra køling.
- Bemærk at skærmen ikke er inkluderet.

Til specifikt grafisk arbejde er der også tre forskellige stationære i7'ere med Quadro-processorer (alle 16 gb RAM) i prislejet 10.000 - 13.000 her:
http://bit.ly/2gVGZwD
- Bemærk at skærmen ikke er inkluderet
- Bemærk, at Quadro processorer IKKE kan bruges til gaming.

Med din specfikation vil jeg klart vælge den første - evt. nøjes med 16 gb RAM men så til gengæld en kraftigere GPU (1070 eller 1080). Men så er du også flyvende for under 15.000.
Avatar billede Nikolaj Riis Juniormester
07. december 2016 - 12:45 #3
Tak for hjælpen men har i nogle forslag til en beast bærbar som ikke er 4k og til videoredigering og skole/arbejde og spille :)
Avatar billede eurositi Ekspert
07. december 2016 - 13:26 #4
Her er der en liste med gamer-laptops op til 18.000 kr... Den "billigste" starter ved 12.750 kr.
http://bit.ly/2hhQyF8
... Du kan selv ændre på indstillingerne og lave en ny søgning derefter.