Avatar billede Steen Seniormester
05. december 2016 - 11:02 Der er 1 kommentar

Motherboard - ASUS SABERTOOTH X79 - SSD Caching

Ved ikke meget om SSD Caching, og har derfor disse spørgsmål.

Som jeg kan se på nogle youtube videoer, som skal SSD disken der skal bruges til Caching og almindelig Harddisk begge kables i stikkene "SSD Caching" på motherboardet. Vil det sige at det kun er den almindelige harddisk der kan gøre brug af SSD Caching disken ?

SSD Caching er det et ekstra supplement til RAM klodserne som sidder i computeren, eller hvordan virker de ?

I youtube videoerne anvendes der et windows software til setup at SSD Caching disken, hvor kan jeg hente dette software, da jeg ikke har det installeret ?

Hvilken størrelse SSD kan anbefales ?
Avatar billede Slater Ekspert
05. december 2016 - 11:11 #1
Jeg kendte ikke lige til SSD Caching, men det første resultat på Google er denne artikel, som besvarer det meste: https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_Response_Technology

Det er ikke et supplement til RAM, nej, det er en cache til en konventionel, langsom harddisk, som gør at data man ofte henter, bliver lagret på SSD'en, så det hentes hurtigere. Muligvis også, at data skrevet til disken, bliver skrevet til den først, og så skrevet til harddisken under perioder af lav brug.

Det hjælper altså kun noget hvis du har en almindelig harddisk. Den største understøttede størrelse af cachen er 64 GB, så du kan godt bruge en SSD der er større end det, men du får ikke ekstra caching ud af det. Hvis SSD'en kun skal bruges til denne cache, giver det altså ikke mening at køre større end 64 GB.

Umiddelbart kan jeg ikke se den helt store fordel i det. Jeg ville nok bare vælge at strukturere mine data sådan, at dem jeg ofte brugte lå på SSD'en, og den traditionelle harddisk blev brugt til lager, som ikke krævede så meget fart. Hvis man gør det, giver denne teknologi som jeg ser det ingen fordel.