Avatar billede Steen Seniormester
05. december 2016 - 11:12 Der er 14 kommentarer

Administrator - fjern popup bokse

Til tider oplever jeg at jeg får en popup som gør opmærksom på at jeg skal køre som  "Administrator" for at kunne fuldføre handlingen.
Da jeg er eneste bruges af computeren, ville et ønske være at ved opstart af Windows 10 så er jeg altid Administrator med max tilladelser.
Hvordan ændre jeg dette ?

http://imgur.com/wHE7Y7Q
Avatar billede Slater Ekspert
05. december 2016 - 11:18 #1
Det er det der hedder UAC, eller User Account Control, som du kan slå fra ved at søge på UAC i start menuen. Dog er det en meget, meget dårlig ide at gøre.

Det har nemlig ikke noget at gøre med, om der er flere brugere af computeren, men om programmer har adgang til at foretage ændringer. Hvis du slår UAC fra, har ethvert stykke software fuld adgang til at foretage ændringer i systemet, inkl. at slette eller ødelægge hvad det har lyst til. Du inviterer altså vira og andet skidt ind.

UAC popup'en er der for at fortælle dig, at et stykke software forsøger at foretage en handling, der enten er ud over hvad det software åbenlyst burde gøre, eller vil ændre noget i selve Windows-systemet, som kan være skadeligt. Det er ikke *din* bruger der ikke er admin, det er den "bruger" softwaren opererer under.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2016 - 11:58 #2
Du kan blive Super administrator, så kører du alle programmer og filer, som administrator:
Superadministrator
aktiver
Højreklik på command prompt og vælg kør som administrator
skriv " Net user administrator /active:yes " Uden anf tegn.

Deaktiver
Højreklik på command prompt og vælg kør som administrator
skriv " Net user administrator /active:no " Uden anf tegn. Tryk ok.
Avatar billede Steen Seniormester
05. december 2016 - 12:41 #3
Hej - tak for jeres svar. Det som Valby1 kalder "super adminstrator" har det samme konsekvenser som Slater advarer om ?
eller er det 2 forskellige funktioner ?
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2016 - 15:29 #4
Det er 2 helt forskellige funktioner. Det slater skriver om, handler kun om, at windows ikke overvåger de programmer man vil installere.
Super administrator betyder at man har administrators ret over alt, uden først at markere "Åben som administrator" Og så vidt jeg forstod er det det du vil, da det kun er dig som bruger computeren, og ingen andre kan komme ind og lave "gale streger".
17. december 2016 - 14:17 #5
Til Valby1
Jeg har forsøgt at følge dit #4, men bliver stoppet af at jeg skal indtaste administrator PW, dette kan jeg ikke huske, hvad kan der lige gøres?
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2016 - 14:56 #6
Administrator PW? Hvor har du skrevet det?  Hvis du er den eneste admin. skulle der ikke være noget PW.
17. december 2016 - 17:23 #7
Jeg er den eneste admin og den eneste bruger på min PC, men efter en automatisk opdatering af Win 10 er der begyndt af komme en boks hvor man skal godkende at en apps foretager ændringer og jeg skal indtaste PW for adm. dette har jeg aldrig været udsat for før.
Dette gælder også for brug af kommandoprompt (administrator) og andre apps meget frustrerende.
17. december 2016 - 17:46 #8
Er der noget værktøj man kan bruge for at ændre ADMINISTRATOR Password eller se samme?
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2016 - 17:48 #9
Jeg kender ikke baggrunden for problemet, men prøv under Start, run, at skrive:
netplwiz så skulle der komme en mulighed foroven, "brugere skal angive adgangskode ........." og se om det hjælper
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2016 - 17:51 #10
Nej når det er dig som er akmin, er der vist ikke noget at gøre der.
17. december 2016 - 17:55 #11
Når jeg skriver netplwiz  kommer den skide boks og beder administrator password suk suk suk.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2016 - 19:27 #12
Ok prøv, når boxen dukker op med dit navn, at skrive et password, lige meget hvad, og tryk på OK. Jeg har lige prøvet det, men kan ikke se nogen forandring.
Du kan også, i stedet for dit navn, skrive Administrator.
18. december 2016 - 12:50 #13
Intet af det foreslåede virkede - så jeg udførte en total nulstilling af Pc'en og har herefter fået en maskine der virker 100%.
Jeg takker for alle forsøg på at hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2016 - 13:50 #14
Ok, din egen løsning, er nok også den eneste rigtige :-)