Avatar billede Scorpyo Novice
05. december 2016 - 14:08 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Umuligt for Winzip at gemme i en mappe

Goddag,

Jeg har lige købt en ekstern harddisk (2TB) for mine backup. Jeg kan sagtens gemme og skrive, lave mapper, flytte dem og alt på den, MEN det kan Winzip (som skal lave min backup) ikke.

Jeg har forsøgt ca. alt. Hvis jeg går på mappens egenskaber og fjerner hacket i "Skrivebeskyttet" og klikker OK, ser det ud som om den fjerner det, men hvis jeg højreklikker igen og tjekker det, så er den sat i igen.

Jeg har forsøgt deling af harddrev, det har heller ikke hjulpet.

Jeg er på Windows 10.

Hvis nogen har en idé på, hvad der kan gøres, vil det redde min dag.

På forhånd tak.

Scorps
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2016 - 14:31 #1
Umiddelbart dukker der lige et par spørgsmål op:
Er det en NAS boks?
Styrer du rettighederne til mapperne vha. NTFS rettigheder, eller sker det via et kontrolpanel (interface) på selve boksen?
Avatar billede Scorpyo Novice
05. december 2016 - 14:44 #2
Goddag,

Desværre forstår jeg ikke dine spørgsmål. Jeg er ny til Windows (var på Mac OS X før og det er min første Windows siden Windows 98).

jeg ved ikke, hvad en NAS boks er.

For rettigheder til mapperne, laver jeg en højreklik.

Hjælper det dig eller lyder jeg håbløs? :)

Scorps
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2016 - 14:57 #3
Nej - rolig nu.
Hvad er din eksterne boks for en (fabrikat/type)?
Hvordan er den koblet til din pc (netværkskabel/USB)?
Avatar billede Scorpyo Novice
05. december 2016 - 15:18 #4
Goddag igen,

Tak for dit svar og tålmodighed.

Den eksterne drev er en Seagate (model SRD0NF1). Den er koblet til computeren ved hjælp af en USB-kabel.

Jeg vil lige indskyde at min harddisk er på 2 TB, den er partitionneret i et C-drev (237 GB) som indeholder programmer og Windows og et D-drev på 1,53 TB til data og dokumenter. Og at jeg har samme problem med D-drevet (altså den partitioneret del af min maskine). Jeg har ikke det problem med C-drevet.

Håber det hjælper.

Venligst,

Scorps
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2016 - 15:36 #5
Winzip er ikke noget backup program, det er et pakke program. Kan du beskrive mere nøjagtigt hvad der sker, når du vil pakke en folder?
Avatar billede Scorpyo Novice
05. december 2016 - 15:53 #6
Goddag,

Winzip har sandelig et backup-function. (http://www.winzip.com/wzfeatures-backup.html)

Når jeg sætter backup-proceduren op og klikker på "Finish" nægter Winzip at registrere proceduren: "WinZip was unable to save any changes to the job. Please check that the folder in which the file is stored is writable, that you have appropriate permissions, and that the disk is not full."

Fakta er, at mappen bliver automatisk skrivebeskyttet når jeg laver det og at jeg ikke kan fjerne denne skrivebeskyttelse.

Scorps
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2016 - 16:09 #7
ØH - har du købt licensen, eller kører du med en prøveversion?
Avatar billede Scorpyo Novice
05. december 2016 - 16:19 #8
Goddag,

Ja, det er en licensieret udgave, naturligvis. Jeg kører ikke med prøveversioner.

Og det har ikke noget at gøre med at jeg ikke kan fjerne beskyttelsen på mappen på diskene, vel?

Windows er ligeledes licensieret.

Scorps
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2016 - 16:37 #9
Jeg har ikke umiddelbart et svar på, hvad der galt, da jeg ikke kender produktet, men har du en licens, burde du da kunne få hjælp af WinZIP: http://kb.winzip.com/kb/entry/212/
Avatar billede Scorpyo Novice
05. december 2016 - 16:52 #10
Goddag,

Jeg forstår ikke hvordan Winzip kan fortælle mig hvordan eller hvorfor, Windows ikke kan fjerne skrivebeskyttelse på en mappe eller på en harddisk. Mig at se har det nærmest noget med rettigheder på mapper og harddiske at gøre (eftersom den sagtens kan gemme på C, men ikke D eller E).

Men okay, hvis du ikke kan hjælpe med det, vil jeg lade spørgsmålet stå åben i nogle dage for at se om nogen kender svaret imens jeg leder på nettet.

Scorps
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2016 - 17:11 #11
OK

Prøv evt. dette:
?While logged-in as Administrator, right-click the drive's root directory and select Properties.
?Click the Security tab, then the Advanced button.
?In the Advanced Security Settings dialog for the drive, click the Owner tab, then the Edit button.
?Click the Administrators group, check Replace owner on subcontainers and objects and click OK. If asked about replacing existing permissions with ones giving you Full Control, click Yes.
?Back in the Security tab and on the original Properties sheet again, click the Edit button, and in the Security dialog click Remove for all entries for all accounts listed under "Group or user names", except for the well-known ones of System, Administrators, Users and Authenticated Users.
?Click Add, and in the "Select Users, Computer or Groups" dialog under "Enter the object names to select", type Everyone and click OK. You should verify that Everyone has been added to the list.
?Click Everyone, check Full Control, then click on Apply.
?Click Advanced again to go back to the Advanced Security Settings dialog box and click the Change Permissions button. Check Replace permission entries on all child objects and click OK and OK.
?Click OK.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2016 - 17:12 #12
Jeg tror ikke, det har noget med Computeren at gøre, idet Winzip bruger (som udgangspunkt) dine loginoplysninger (dvs. at den kører som dig) - med mindre du har startet Winzip "som administrator" - så kan der være noget galt der.
Spørgsmålet er også, hvad du har sat til backup, hvordan og hvorhen - hvis du feks. har valgt dit d-drev som laver backup af, og lægger det til din ekstern drev som "normal" backup, vil pladsen nok være brugt op, især hvis du allerede har noget liggende på din ekstern disk.
hvis du prøver at lave backup af din c-drev (dermed hele c-drev) så får du fejlen, fordi Windows er i gang med at bruge visse filer, og du ikke har adgang til at kopiere dem.
Avatar billede Scorpyo Novice
05. december 2016 - 17:34 #13
Goddag igen, e-jensen,

Jeg kan nå så langt, så jeg kommer hertil: "Click the Administrators group, check Replace owner on subcontainers and objects and click OK."

Når jeg gør det, får jeg to vinduer oven på hinanden. Den første siger:

Indstilling af sikkerhedsoplysninger på: E:\$RECYCLE.BIN\enmassetal\desktop.ini

Det andet siger: Der opstod en fejl under brug af sikkerhedsoplysninger for: E:\System Volume Information - Objektet i objektbeholderen kunne ikke optælles. Adgang nægtet.

(E-drevet er den eksterne harddisk)

Jeg forsøgte at reformattere (NTFS) med samme resultat.

Jeg forsøgte det samme med D-drevet (partitionen). Det så ud til at virke med da vi nåede D:\SteamLibrary\workshops, fik jeg samme fejl.

Så kommer det ikke videre.

Scorps

P.S.: Jeg skrev også til WinZip for at se, om de har et forslag.
Avatar billede Scorpyo Novice
05. december 2016 - 17:42 #14
Goddag, Thomas,

Nej, Winzip tager ikke sikkerhedskopier af programmer eller af Windows. Det går jeg ud fra ingen back-up program gør da man sagtens kan geninstallere disse. Men af dokumenter, billeder og andre mapper.

Og hvis Winzip skal gemme på C, er der ingen problemer. Det er på D og E, den brokker sig.

Scorps
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2016 - 19:23 #15
Jeg kender ikke programmet, men læser følgende:
Drag and drop files from almost anywhere into the Job Wizard for backup. Combine files from your computer folders, the network and cloud services in one backup. Save the resulting zip to the cloud if you wish. Automate back up and distribution by creating a job that gathers files from various cloud services, zips them and distributes the zip via email according to your schedule.
Det lyder som om programmet arbejder på fil-niveau og zipper disse inden back-up.
Kunne det tænkes, at programmet ikke kan klare en hel partiton, men alene mapper? Hvis du forsøger at lave Backup på D: niveau, er det måske det der er problemet?
Har du forsøgt at lave en simpel backup af en enkelt fil?
Avatar billede Scorpyo Novice
05. december 2016 - 19:39 #16
Goddag, Ink,

Ja, programmet pakker filer og mapper, og når det er gjort, lægger det så på Cloud eller på en harddisk (eller endda en DVD, hvis man vil).

Jeg kunne sagtens få det til at virke, hvis den gemmer på C. Det er bare D og E, den ikke vil. Den siger, den ikke kan skrive på disse. Min drev er på 2TB og partitioneret i 230GB (C - systemet og programmer) og D (data, dokumenter og alt det her). Drev E er en splinterny ekstern USB-drev.

Jeg fik ændret ejerskabet af min D og E drev til "everyone" Fuld rettigheder, og alligevel vil den ikke. Jeg fatter det ikke.
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2016 - 19:48 #17
Jeg forstår du har formateret harddisken E:
Kan dine øvrige programmer bruge E: ?
Har du forsøgt at gemme en wordfil eller flytte en fil med stifinder til E: ?
Er det et generelt problem eller er det kun WinZip ?
Avatar billede Scorpyo Novice
06. december 2016 - 05:48 #18
Goddag, Ink,

Tak for dit svar.

Ja, jeg har formateret den eksterne harddisk, E (flere gange endda, både NTFS og ExtDos).

Ja, min øvrige programmer kan bruge E. Altså, i det mindste, Windows Backup, som er den eneste, jeg brugte til den (men den virker ikke ordentligt, hvorfor jeg gik over til Winzip). Og jeg kan lave alt på drev E, lave mapper, filer, slette dem, flytte til og fra den... Ingen problemer for mig. Men Winzip siger den ikke må. For mig at se, er harddisken "Skrivebeskyttet" og den skrivebeskyttelse kan jeg ikke fjerne. Jeg har forsøgt at ændre ejermanden til den til "everyone" med "alle rettigheder", men problemet er her stadig.

Jeg har lige præcis samme problem med drev D, som er ikke andet end en partition af mit C drev.

Jeg kan kun få Winzip til at gemme på mit C-drev.

Scorps
Avatar billede INK Ekspert
06. december 2016 - 09:06 #19
Beklager, jeg må melde pas, men problemet er åbenbart WinZip, så du må have fat i dem.
Avatar billede Scorpyo Novice
06. december 2016 - 09:19 #20
Goddag, ink,

Ja, jeg har også skrevet til dem. Jeg venter på svar, og så også til Microsofts eget forum.

Tak til dig og de andre fordi I tog jer tid til at forsøge at hjælpe. Hvis jeg får svaret, skal jeg nok poste det her.

Scorps
Avatar billede INK Ekspert
06. december 2016 - 09:47 #21
Du har selvfølgelig gennemtrævlet disse sider:
http://kb.winzip.com/kb/entry/249/#wizard
Avatar billede INK Ekspert
06. december 2016 - 09:49 #22
Bemærk især, at du tilsyneladende skal oplyse brugernavn og password for dit login på pc´en. Det kunne være her hunden ligger begravet.
Avatar billede Scorpyo Novice
06. december 2016 - 11:17 #23
Goddag igen, ink,

Ja, jeg har oplyst brugernavn og password og disse sider var de første jeg gennemgåede ... desværre uden held.

Og desuden, så virker det fint... på C. Den vil bare ikke på D eller E.

Jeg skal nok vende tilbage hvis der er en løsning :)

Scorps
Avatar billede Scorpyo Novice
08. december 2016 - 10:12 #24
Goddag, alle,

Jeg har endeligt fundet løsningen:

Efter en god middag, som indbefattede noget rødvin, gik jeg med mit glas til computeren og, før jeg gik WoW, ville jeg altså liiiiige se om jeg virkeligt ikke kunne finde løsningen.

Endnu en gang kom fejlmeddelelsen, som jeg skrev om tidligere: "WinZip was unable to save any changes to the job. Please check that the folder in which the file is stored is writable, that you have appropriate permissions, and that the disk is not full."

Jeg var noget modløs, drak en slurk vin imens jeg kiggede på fejlmeddelelsen.

Og så gik det op for mig. Der står: "WinZip was unable to save any changes to the job."

Hvad for et job? tænkte jeg.

Winzip har forskellige muligheder for backup, og det kalder de et "job". Disse job er bestemte filer i en eller anden undermappe til programmet.

Og åbenbart kunne Winzip ikke skrive til filerne i denne mappe. Jeg ændrede pågældende mappes rettigheder og så var der ingen problem længere.

Det var så løsningen. Så ganske korrekt, som I sagde, problemet lå hos Winzip og ikke hos Windows.

Endnu en gang tak for al den tid I allesammen har brugt. Det blev jeg glad for.

Venligst,

Scorps