Avatar billede Jesper86 Praktikant
05. december 2016 - 14:58 Der er 7 kommentarer

altibox + wifi router + wifi router MEN hvordan?

Hej

Vi bor i et ret stort hus med MEGET tykke og huset er i 2 etager.

Jeg har en altibox router med wifi funktion som kun kan dække det rum den sidder i. Jeg har derfor slået wifi fra og lavet en kablet forbindelse til en centralt placeret wifi router i underetagen. Derfra har jeg lavet en kablet forbindelse til overetagen hvor der ligeledes er placeret en wifi router. - Som det er nu så er det lykkes mig at kalde dem det samme inkl. samme kode så når jeg bevæger mig rundt skifter den til den mellem routerne. Problemet er bare at det kører af H til.

Mit spørgsmål er: Hvad er den bedste måde at gøre det på? - og skal de 2 routere kører samme kanal eller er det lige meget? Hvordan sætter jeg de 2 routere "rigtigt" op? - og har det nogen betydning om 5ghz er tændt eller ej?

mine routere er ASUS RT-AC1200G

Jeg har forsøgt at søge på lignende problemer herinde men har endnu ikke fundet løsningen.

Håber at I kan hjælpe.
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2016 - 19:27 #1
Hvis du arbejder med routere, skal du huske at slå DHCP fra i dem.
Der må kun være én DHCP server i systemet. Det er nok bedst at starte med den der er i leverandør-boksen. De øvrige slås fra. Du logger ind på routeren og fjerner fluebenet i DHCP.
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2016 - 19:34 #2
Avatar billede Jesper86 Praktikant
05. december 2016 - 21:35 #3
Tak for svar. Men hvad med de øvrige indstillinger? Altså hvilken kanal de skal køre på? Skal de sættes til at være accespoint? Jeg har ingen forstand på det så det er et rent held at jeg har fået dem igang. Og hvordan tilgår jeg dem når de er sat op? Når jeg logger ind på ip adressen til opsætning så får jeg kun den samme router at se og derved kan ændre i ? Så hvad med den anden. ?
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2016 - 21:47 #4
Du kobler en router til en pc med et netværkskabel. Logger ind som anført i manualen og indstiller DHCP, dvs. fjerner fluebenet.
Jeg ville nok kalde wifi delen noget forskelligt: "router1" og "router2", samt beholde navne på 2,4 og 5,0 GHz. Du kan sagtens bruge samme password på alle, men skal selvfølgelig indtaste password for alle 4 wifi kanaler på alle enheder.
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2016 - 21:51 #5
Du kan vælge 2 forskellige kanaler for både 2,4 og 5,0 GHz båndene. Hvis der er interferens med naboer, så kan du senere ændre.
Avatar billede Jesper86 Praktikant
05. december 2016 - 22:05 #6
Ok det vil jeg lige prøve. Hvorfor er det bedst at kalde dem noget forskelligt. Er det ikke smartest at de hedder det samme så man kan bevæge sig rundt i huset uden at skulle "skifte" netværk?
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2016 - 22:11 #7
Dine enheder skifter selv til den stærkeste sender/modtager, så det er en engangsøvelse. Jeg er lidt usikker på om samme navn løser problemet. Måske kan en anden svare på dette? Men det kan du jo ændre senere, hvis det virker. Jeg bruger selv forskellige navne til 3 routere her i huset.