Avatar billede kaffekanden Mester
06. december 2016 - 10:27 Der er 3 løsninger

Redigerl lyden på videooptagelse

Hej Experter
Er der nogle der kender et godt og nemt rederings program til PC/Mac
der kan rediger lyden i en videoptagels?
jeg har en optagelse  men  lyden er ikke helt for god der er støj
hvis der er nogle der kender et program der kan lave lyden ren på en video
ville det være fint
På horhånd tak :)
Avatar billede milter Ekspert
06. december 2016 - 10:55 #1
Hvis du regner med f.eks. at kunne fjerne vindstøj, trafikstøj eller lignende uden problemer, må jeg nok skuffe dig. Det er nær umuligt uden også at forvrænge eller destruere den resterende lyd. Hvilken form for støj er det?
Avatar billede kaffekanden Mester
06. december 2016 - 11:35 #2
Det er nærmere forvranglser
det er fordi jeg optog en koncert med en mikrofon men kom til at skruge for højt op for mikrofonen så det lyder ikke særlig godt
hvis du ved hvordan  det lyder når man råber i en iPhone mikrofon så lyder for sådan at det skrasler andet ved jeg ikke lige hvordan jeg skal uddybe det
Avatar billede milter Ekspert
06. december 2016 - 15:15 #3
Hvis det kun er små og enkelte dele af optagelsen, der er en smule forvrængede, så kan du måske forbedre den en smule, men hvis det er mere end det, så er der ikke noget at gøre. Du kan måske få optagelsen til at lyde anderledes, men du vil aldrig kunne få det til at lyde godt.

Problemet kaldes på engelsk "clipping", og du kan læse lidt om det herunder:

http://productionadvice.co.uk/clipping/
http://manual.audacityteam.org/man/clip_fix.html

Under alle omstændigheder kræver det, at du installerer et videoredigeringsprogram og et lydredigeringsprogram som f.eks. Audacity. Du skal så åbne videoen i videoredigeringsprogrammet, derfra åbne videoens lydfil i lydredigeringsprogrammet, bearbejde den og derefter lægger den tilbage på videosporet.

Så der findes ikke noget program, du bare kan åbne videoen i og derefter klikke på "Gør lyden god igen".

https://hitfilm.com/forum/discussion/1119/fixing-overblown-audio