Avatar billede Peterchristian1961 Praktikant
06. december 2016 - 11:49 Der er 22 kommentarer

Hvordan sletter man sin PC før overdragelse til ny bruger?

Hej,

Jeg har en fin PC (WIN7), som skal overdrages til anden person. Hvordan sletter jeg alt - inkl. Windows - så den nye ejer kan starte forfra med at installere windows? Jeg ønsker ikke, at den nye bruger skal kunne se nogen af mine data.

Pft. Peter
Avatar billede poko1 Ekspert
06. december 2016 - 12:00 #1
Sæt dit installations medie i start installationen og når du kommer til hvor du vil installere dit styresystem så tryk på Avancerede instillinger og vælg slet drev når det er gjort så sluk maskinen
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. december 2016 - 12:24 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2016 - 15:52 #3
Ville også være den måde jeg ville slette indhold på. Jeg har ikke nok tillid til at de værktøjer som der er  på Windows installations dvd er nok.
Disken skal overskrives mindst en gang med tilfældig data vil jeg mene.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. december 2016 - 15:55 #4
Det bliver den jo ved den nye installation ! Man kan jo også skyde gråspurve med kanoner :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2016 - 16:48 #5
#4 Man kan sagtens gendanne data fra disken FØR man installerer på ny.

Så nej  jeg mener ikke man skal spille hazard med sine private filer.
Overskrivning er den sikreste metode.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. december 2016 - 17:04 #6
Helt enig med 220661 i #5.

Når der har ligget personhenførbare data på en disk, hvad enten det handler om person- og kontonumre eller andet personligt.

Almindeligvis ville jeg nok vælge at knuse disken, men da den jo her skal genanvendes vil næstbedste løsning være at overskrive den med tilfældige data mindst en gang - præcist som flere af de glimrende, gratis og letanvendelige værktøjer kan gøre.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. december 2016 - 17:06 #7
Jeg tror ikke på at nogen af jer herinde kan genskabe filerne på en slettet harddisk !
og slet ikke hvis der er oprettet nye partitioner og installeret et nyt styresystem på den !
Jeg har for et par år siden haft en harddisk sendt ind  for et firma Hos Computer 112 de fortalte at det var for sent.
Ps. så jeg vil gerne møde Eksperten her på " Eksperten"
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. december 2016 - 17:10 #8
Hold nu op, det er jo en fjollet diskussion.

Hvis det handler om at genskabe en komplet disk eller struktur fra disken, så vil f.eks. IBAS være et godt bud, men... hvis det "bare" er en tur igennem de data, der ligger på den, for at fiske frem hvad der kan genskabes med almindeligt tilgængelige værktøjer - det kan du sætte en bumset teenager til, endda uden ½ liter cola til.

Hvis der ikke skal mere til at imponere dig, er du da velkommen til at kigge forbi. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2016 - 17:17 #9
#8 Lad dog være med at bruge tid på ham. Der er kun en mening der tæller, og det er hans egen ;-)
Avatar billede poko1 Ekspert
06. december 2016 - 17:21 #10
Jeg ved ikke hvorfor i absolut skal skræmme alt og alle og være så fandens kloge så er jeg da villig til at møde op og om partitionerne en harddisk lægge et styresystem på  hvis du så kan genskabe filerne så betaler jeg selv turen ellers betaler du !!!
Avatar billede poko1 Ekspert
06. december 2016 - 17:24 #11
#9 hvorfor skriver du ikke internt som du plejer ??
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2016 - 17:33 #12
Poko1
Så længe du ikke forholder dig til det jeg skriver i #5 så falder dit forslag jo til jorden.
At "slette" et drev med installationsprogrammet kan jo blot være at slette en filtabel.
En filtabel kan sagtens gendannes, og så har man fuld kontakt med data igen.
Så dine indlæg er lidt useriøse synes jeg, når du kun skriver om det du foreslår.

Skulle jeg skrive internt med dig? Nej nu joker du vel ;-)
Avatar billede Mikael Ekspert
06. december 2016 - 17:44 #13
Muligvis er der lidt svar her.. Bare den omvente problematik..

Har selv overskrevet med nuller via gratis programmet MiniToll 9,1..

Det er vist effektivt nok

http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1013619
Avatar billede Mikael Ekspert
06. december 2016 - 17:45 #14
https://www.partitionwizard.com/

Der kommer ikke l... med via den download ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
06. december 2016 - 17:49 #15
Hov forresten. Det kan vist kun bruges hvis pågældende harddisk tilsluttes via et usb stik i en anden computer ???
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2016 - 17:50 #16
#15 Ja det er korrekt. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2016 - 17:55 #17
#15 Den kan også monteres direkte på bundkortet i en stationær pc som "slave" i systemet.
Avatar billede Mikael Ekspert
06. december 2016 - 18:39 #18
For lige at puste til ilden..

Jeg købte et dusin brugte bærbare.. Tidligere kontormaskiner. Inden jeg modtog dem, så havde de alle lige vent et "prof" firma. Der skulle slette harddiskene for ømfindigt indhold.

Maskinerne kørte xp pro på kontoret. Sletningen bestod af en installeret (ikke aktiveret) win 7..

Men selv jeg der ikke er prof, kunne trods dette sagtens finde "gammelt" indhold. Hmm.

Min tanke er, at HELE harddisken skal overskrives. Og det bliver den af naturlige årsager vel ikke, bare ved at lægge en ny installation på harddisken ???
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. december 2016 - 19:41 #19
#18

Det er korrekt, data er først "væk" i det øjeblik de sektorer på disken, data fysisk er skrevet i, bliver overskrevet.
Som du kan se i artiklen, jeg linker til i #2 er det lidt en anden sag med en SSD, men harddiske skal som minimum overskrives, og gerne med tilfældige data.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2016 - 20:11 #20
#18 Hvis man ikke bruger tid på at se hvordan harddisken er konfigureret,
ja så kan rigtig meget data være tilgængeligt bagefter.
En installation vil jo altid søge at installere på C drev. Består computeren af flere drev berøres disse ikke.
Derfor er en overskrivning fra ende til anden den eneste sikre løsning.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. december 2016 - 21:19 #21
Ja en total overskrivning - og stol ikke på de programmer der påstår de kan gøre det huriigt og sikkert - CCleaner kan overskrive ledig plads - er de hurtigere end det vil jeg være mistroisk - du kan jo selv overskrive den med store ligegyldige filer f.eks iso images. Er du helt paranoia - fyld den op med ligegyldig ting - slet lidt og defragmenter - gentag det på et andet filsystem på samme disk.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. december 2016 - 21:20 #22
Selvfoelgelig skal hele disken overskrives.

Omraader af disken der ikke er overskredet kan data laeses.

Det er helt usandsynligt at en simpel Windows installation skulle overskrive samtlige omraader af disken hvor der har lagt data.

Om det er umagen vaerd for nogen at laese og analysere de data er et andet spoergsmaal.

Men hvis man vil vaere sikker, saa skal hele disken overskrives, saa man er sikker paa at al data er overskrevet.

I gamle dage var det endda noedvendigt at overskrive data mange gange, fordi der var svage spor efter tidligere data selv ved en overskriving. Men med datataetheden paa moderne diske skulle det ikke laengere vaere noedvendigt.

For de meget paranoide er der saa risikoen for revectored blocks en data blok som er markeret som daarlig og derfor ikke brugt men hvor der stadig kan ligge data. Hvis man er bekymret for den slags saa hedder det fysisk destruktion.