Avatar billede lasse0000 Novice
06. december 2016 - 12:02 Der er 18 kommentarer

Bios

Hejsa.
Har brug for noget hjælp til at flashe en bios fra en usb pind, computeren har sort skærm, det er ikke grafikkortet.
Problemet er at når jeg før har gjort dette, ikke særlig tit, har jeg hentet en bios, åbnet den, og har sikkert skulle ændre en fil i DOS. Men på denne bios, og alt andet jeg har kunne finde er DOS ikke på, Det er en Acer E5-721 bis nr.1.07 A A  hentes her: https://www.acer.com/ac/da/DK/content/support-product/5416?b=1
Er der en der lave en, eller vise hvordan jeg får den lavet så jeg kan få gang i computeren.
Tak
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. december 2016 - 12:21 #1
Ud fra det, Acer selv skriver i den (superkorte) ReadMe i ZIP'en er du på den, da den jo netop kun indeholder en eksekverbar fil, der skal afvikles i Windows - der er ikke noget, der kan overføres til BIOS via noget flash-værk på bundkortet.
Avatar billede INK Ekspert
06. december 2016 - 12:47 #2
Hvis pc´en kan starte op, kan du forsøge at tilslutte en ekstern skærm. Det virker ofte.
Så kan du installere din bios.
Avatar billede lasse0000 Novice
06. december 2016 - 12:49 #3
Ja det læste jeg også, og tænkte at jeg ville oprette spm herinde, da der måske sd en med en viden om dette, for er mildest talt på den som det er nu.
Avatar billede lasse0000 Novice
06. december 2016 - 12:52 #4
Det vil jeg da prøve.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. december 2016 - 12:56 #5
Der er et forslag til en metode i denne tråd:
https://www.biosflash.com/e/bios-boot-usb-stick.htm

...men de er jo også lidt inde på, at der er to udfordringer i det, dels at finde en fil, der understøtter flash fra USB, dels at få den til at boote fra en USB-pind.
Avatar billede lasse0000 Novice
07. december 2016 - 04:31 #6
Uden adgang til bios, er det lidt svært at ændre boot osv. Når den starter reagere den ikke på noget, Usb nøgler lyser heller ikke op, Gendanne bios med fn+ecs, der står den og blinker uendeligt, men intet sker, så skal have lavet en nøgle på en eller anden måde.
Avatar billede lasse0000 Novice
11. december 2016 - 10:52 #7
Når nu jeg er sådan på rø..., kan man mon tage en anden bios, og i så fald hvilken, løbet er jo kørt og maskinen ubrugelig.
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2016 - 12:19 #8
Fik du en ekstern skærm til at virke?
Hvis nej, bliver det svært, når man ikke kan se hvad der sker.
På nettet har jeg set, at flytning af en jumper på motherboard kan få maskinen til at gendanne oprindelig bios. Det var måske et forsøg værd, nu da maskinen alligevel er kaput.
Der skulle sidde en jumper mellem 1 og 2 på noget der kaldes "clear RTC". Sættes på pin 2 og 3, hvorefter maskinen genstartes og så gendannes bios. Derefter igen tilbage til 1 og 2 med normal opstart. Har absolut ingen erfaring med dette, men det lyder som en mulighed af de få, der er tilbage.
Avatar billede lasse0000 Novice
11. december 2016 - 12:42 #9
Nej fik ikke en anden skærm til at virke, har kigget bunden godt efter, men kunne finde nogen jumper, tror du ikke det kun er på stationære de findes
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. december 2016 - 12:54 #10
Du kan under absolut INGEN omstændigheder bruge en anden BIOS, en den der er skrevet til bundkortet!!!

Har du forsøgt at pille batteriet af, trække stikket ud, pille disken ud af den og starte op?
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2016 - 12:55 #11
#9 - jo, du har nok ret desværre.
Hvis du ikke med en tastekombination kan gendanne bios, så melder jeg pas.
Avatar billede lasse0000 Novice
11. december 2016 - 13:28 #12
Alt er pillet fra hinanden, og tastekombinationen virker, men der sker intet, efter 100-150 forsøg starter den op, men reagere ikke på usb osv. i bios ændre jeg startrækkefølge, men den holder ikke, når den genstarter efter alle de gange er det det samme.har fjernet hdd, i håb om at den så selv tager det næste, men nej.
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2016 - 13:35 #13
#12 - nu er jeg forvirret. Hvordan kan du ændre bios, når skærmen er sort og ekstern skærm ikke virker?
Avatar billede lasse0000 Novice
11. december 2016 - 14:29 #14
Som jeg skriver, engang imellem, ml 100-150 forsøg starter den op, men man kan ingenting med den, og ved genstart går der ligeså mange gange, så den står bare sort.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. december 2016 - 16:29 #15
Øv - så må konklusionen jo så blive, at du nu har en halvdyr, grim dørstopper....!
Avatar billede lasse0000 Novice
11. december 2016 - 17:03 #16
:). Med touch skærm, Så du kan nok se at selv de mere alternative løsninger bliver der lige grublet over.
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2016 - 17:17 #17
Sidder der et tablet batteri i sådan en fætter?
Når du ændrer bios opsætning, og den så "glemmer" det igen, kunne det jo tyde på et strømproblem. Skift batteriet.
Ellers må jeg melde pas. #15 har desværre nok ret.
Avatar billede lasse0000 Novice
12. december 2016 - 00:44 #18
Det har også været ude og i igen, ram fjernet bare for at få den til at hyle, og sat i igen