Avatar billede futur3b0rn Praktikant
06. december 2016 - 19:29 Der er 3 kommentarer

VPN på een Mac?

Hvordan laver jeg min egen vpn forbindelse via min Mac, så det virker på alle mine enheder & så jeg kan se privat indhold, når jeg er på farten? Har prøvet & google det adskellige gange, men hver gang har jeg givet op, da det har været alt alt for kompliceret. Findes der ikke een nem tilgang til det, eller er det een kompliceret process?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. december 2016 - 20:27 #1
Meget enkelt: Køb en Asus-router m. VPN - den fungerer fint sammen med Mac.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. december 2016 - 21:03 #2
Ja eller en NAS - jeg har ikke det store kendskab til MAC - men på Windows, unix, linux eller VMS er det ikke raketvidenskab. Er MAC ikke bare unix med en pæn gui ovenpå.
Avatar billede puren Ekspert
07. december 2016 - 13:09 #3
futur3b0rn >>> forstår jeg dig rigtigt når læser at du vil have en VPN hjem til dit eget lokal netværk??

1. du har en offenlig ip (om den er dynamisk spiller ingen rolle)

2. du skal have en VPN server. hvordan du får sådan en bestemmer du selv
2.1 du kan føgle CRKrogh ide med en router (ved ikke hvordan det virker)
2.2 du kan opsætte en PFsense box (mit valg (har selv en til at køre)) og føgle denne guide https://www.youtube.com/watch?v=VdAHVSTl1ys

3. installer en openvpn klient på din mac https://nordvpn.com/tutorials/x-mac-os-x/openvpn/

4. forbind

NB: hvis du har en dynamisk ip skal du kunne din ip der hjemme no-ip er en DNS handler som gør det lidt nemmer og understøttes af PFsense

NB2: pfsense bliver til din nye router

kurt54 >>> det er tæt på Mac (osX) er moddet udgave af BSD kernen som jo bekendt har signe rødder i unix lige som linux også en arvart af unix