Avatar billede sjssjdk Mester
07. december 2016 - 09:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Excel dato bagud beregning

Hej.
Jeg vil gerne have en funktion der fortæller mig hvornår jeg senest skal starte med en given opgave basseret på den dag hvor opgaven skal afleveres.

fx. En opgave skal afleveres 1-1-2018 jeg ved det tager fx 12 mdr at udfører opgaven og jeg har også nogle fridage som skal trækkes fra.

Jeg har prøvet med =workday() men har svært ved at få den til at fungere bagudrettet.

A1 - Dag opgaven skal være færdig (1-1-2018)
A2 - Tid opgaven tager at udfører (12 mdr)
B1:B10 - Fridage

Er der nogen der kan hjælpe med denne funktion?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede supertekst Ekspert
07. december 2016 - 09:49 #1
D.v.s. maks. 10 fridage - anført som enkelte datoer?
Avatar billede sjssjdk Mester
07. december 2016 - 09:58 #2
Ja hvis du bruger =workday Så har du mulighed for at markere et område med datoer som tilføjes, de virker dog ikke ved bagud vendt datoer, eller jeg kan ikke få dem til at virke.
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2016 - 10:14 #3
Der er flere muligheder. Men jeg har lavet et lille eksempel i Linket herunder, med en af mulighederne.
https://www.dropbox.com/s/jznzeln7wan7l6h/jobtid.xlsx?dl=0
Avatar billede sjssjdk Mester
07. december 2016 - 10:27 #4
Hej ebea.
Det er rigtig fint. DOG, tager den ikke højde for at slut datoen kan ændre sig, det vil sige at den ku være 1-2-2018 fx.

Fridagene vil være faste datoer some kun skal trækkes fra hvis de er en del af det tidsrum mellem tiden det tager og slut datoen.
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2016 - 10:48 #5
Jo, du kan ændre datoer i eksemplet, fuldstændig som du har lyst. Den indsatte dato, er jo blot den du valgte. Du kan ændre på alle parametre i eksemplet, undtaget i det eksempel, hvor dato er lagt ind i formlen. Men der kan du ændre i formlen.
Avatar billede sjssjdk Mester
07. december 2016 - 13:54 #6
Så forstår jeg måske ikke helt den måde du har lagt fridage ind.
Du skriver blot 1-1-2-1-4-1-4-1-5 Men det er ikke datoer.

Fx. så ved jeg at den 1-1-2017 er en fridag og 31-12-2016, 30-12-2016 etc. er fridag. disse skal kun trækkes fra hvis de er mellem start dagen og slut dagen.
Det kan igså forstilles at opgavet tager 10 mdr. 12. mdr 10 dage eller ligenden.

Kan den udbygges til at tage højde for det.
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2016 - 14:21 #7
#6  -  ja, i dit eksempel, har jeg forstået det sådan, at du skrev de dage du havde fri på, som B1 - B10. Derfor min opstilling med skrevne tal.
Men så skal jeg vide, om det du betragter som fridage, er Helligdage, eller dage du holder fri? Som du skriver fridage nu, er det helligdage du nævner!
Og hvis opgaven tager tid som du nævner i #6 - hvordan vil du så angive det i en opstilling? der er du nødt til at bruge dage, som også angivet i eksemplet. Og der skal så bruges en start dato.
Avatar billede supertekst Ekspert
07. december 2016 - 14:21 #8
VBA kunne måske også være en mulighed?
Avatar billede ebea Ekspert
07. december 2016 - 16:27 #9
jeg har lavet et andet eks., baseret på indsatte datoer (B1-B10), og med en arbejdstidslængde beregning, baseret på datoer.
Ved ikke om det så var det du havde i tankerne!
https://www.dropbox.com/s/7y36jhjeyvh8aio/jobtid-1.xlsx?dl=0