Avatar billede GerNi Novice
07. december 2016 - 16:02 Der er 6 kommentarer

Langsom Windows 7 gør min kones bærbar ubrugelig. Hjælp vil blive påskønnet :)

Det drejer sig om en ældre HP Pavillon. Den er forsynet med Windows 7. Den blev for knap et år siden ulidelig langsom at arbejde med, men vi vil egentlig gerne have den op på dupperne igen!

Det er jo ikke et nyt problem, som er til behandling her, og jeg har læst flere indlæg.

Foreløbig har jeg kørt (ikke i den angivne rækkefølge):
- chkdsk
- msconfig start
- Ccleaner
- JRT
- Malwarebytes Antimalware
- Autoruns
- HijackThis
- Tweaking Windows Repair

Det har ikke givet nogen forbedring. Jeg synes faktisk, den er blevet langsommere, men det er nok min frustration, som giver sig udslag!

Fra Autoruns og HijackThis har jeg fået meget information, men jeg tør ikke rigtig give mig i kast med det.

For at give et indtryk at problemerne kan jeg nævne:
- det tager 2:10 min, før 'Windowsfanfaren' lyder, og 20 sek senere ser skrivebordet ud til at være klar. Man kan imidlertid ikke foretage sig noget (da der stadigvæk indlæses noget). Efter 5 min er Wifi klar, og 5 min senere er Dropbox synkroniseret (der er intet at synkronisere, da der hverken er lagt noget på computeren eller på serveren).

Hvis jeg nu starter Google Chrome, tager det godt 3 min, før den er klar. Når den så endelig er klar, kører det rimeligt, hvis man bare kigger rundt på nogle hjemmesider, som ikke er for tunge (med f.eks. videoer). Livestreame fra DR går ikke. Adgangen til Internettet er ellers hurtig nok. Det er ikke der, flaskehalsen er. En speedtest med Ookla gav 28Mb/s ned og 30Mb/s op. Det tog kun godt et minut at downloade installationsfilen til LibreOffice (213 MB).Nå, nu tog det ½ minut at downloade hjælpefilen på 6,7 MB!

Hvis man åbner LibreOffice, tager det knap 2 min, før den er klar til at skrive i Writer. Det kan man leve med, men det ville være rart, hvis det blev i hvert fald halveret.

Somme tider når man klikker på Startknappen, går der 1 min, før den reagerer, og hvis man så klikker på brugerens navn, går der 4 min, inden vinduet med mapperne viser sig. Andre gang går der bare nogle sekunder. I begge tilfælde har jeg ikke sat andre processer i gang, da jeg bare er ude på at teste.

Det er, som om der i baggrunden kører nogle processer, som lægger beslag på en masse ressourcer.

Hvis jeg kører i Fejlsikret tilstand, kører alt rimeligt hurtigt.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2016 - 16:08 #1
harddisken kan være i stykker. (langsom load/søge)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2016 - 16:44 #2
Forstår du har kørt med en gendannelses cd så du er tilbage til start, hvor den skal søge og hente en masse opdateringer. Det lægger beslag på en masse af computerens ydeevne.
Prøv at gennemføre dette:
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1014054?k=8239997
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2016 - 18:46 #3
lyder som om harddisken er for langsom, har haft næsten de samme symptomer på konens bærbare og min egen gamle laptop, tog næsten 10-20 minutter inden diskforbrug i performance manager nåede under 100%. Netop i dag har jeg sat SSD diske i begge pc'er og ingen problemer mere :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
07. december 2016 - 18:52 #4
Hvis du bruger min PDF vejledning så har Jeg lagt mærke til at linkene kun virker en dag af gangen. Måske for at man skal ind på deres side med betalings tilbud? Så er der her aktuelle links.
32. Bit
http://www.chip.de/downloads/c1_downloads_hs_getfile_v1_16093343.html?t=1480654825&v=3600&s=99ac5930910882598f4cddc151870d38
64. Bit.
http://www.chip.de/downloads/c1_downloads_hs_getfile_v1_38851219.html?t=1480654540&v=3600&s=b57e82b7b0bb0a8ad82ca27aafcf542c
Avatar billede posten Ekspert
07. december 2016 - 21:14 #5
hvor mange ram har du da i den ??
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2016 - 17:40 #6
hvordan ser diskbelastningen ud under performance manager ??