Avatar billede Hansen Novice
09. december 2016 - 15:22 Der er 16 kommentarer

Outlook i Office Home & Business 2016

Ved en vedhæftet fil i en mail, meddeler serveren at filen er for stor ved et ganske almindelig lille brev
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2016 - 15:40 #1
Maks-størrelsen bestemmes af din mailudbyder - det har ikke direkte noget med din klient (outlook) at gøre.

Meddelelsen kan også komme, hvis din mailudbyder har sat en grænse for mængden af data i din online-postkasse (eller postkasse på serveren om du vil), og Outlook er sat til IKKE at slette post på "server", når du har hentet den. Så løber din mailboks nemlig fuld...
Avatar billede Hansen Novice
09. december 2016 - 16:33 #2
Tak for svar
Har prøvet at tømme slettet og sendt post men det hjælper ikke, der kommer samme meddelelse.
Har talt med min mail udbyder de siger de ikke må rette, det skal Microsoft gøre,
og de er meget svære at få fat på, så jeg må vendte med tålmodighed.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2016 - 16:48 #3
Nu ved jeg ikke hvem din mailudbyder er, men det lyder som noget vrøvl - Microsoft har intet med det at gøre. De har bare leveret den software der benyttes på din PC, ikke andet (Med mindre mailudbyderen kører via Exchange 365 online løsningen, leveret af Microsoft).
Avatar billede Hansen Novice
09. december 2016 - 17:21 #4
Min mail udbyder er Yousee, ved ikke hvad de kører, talte med dem i går ? prøver igen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2016 - 18:23 #5
Jeg kan se at for både YouSee og det gamle TDC Mail, ligger mailstørrelsen på maks ca. 20Mb. D.v.s. at selv 3-4 vedhæftede billeder, bringer størrelsen over det tilladte.

De skriver ikke noget om størrelsen på mailboks-lageret, men det kan man se online hvis du logger på https://profil.yousee.dk/
Avatar billede INK Ekspert
10. december 2016 - 02:00 #6
Når du er logget på din YouSee Webmail, kan du se de almindelige regler for mails. Det samlede lager må ikke overskride 1 GB. Der må max være 1000 mails i indbakken og størrelsen af den enkelte mail må ikke overskride den størrelse, du har sat i indstillinger. Den kan være op til 40 MB pr. mail inkl. vedhæftninger.
Den samlede størrelse på 1 GB var noget man tidligere selv skulle bestille, ellers var den (som jeg husker det) 250 MB.
Avatar billede Hansen Novice
10. december 2016 - 11:55 #7
Tak for hjælpen, har været inde på YouSee Webmail, det er ikke der problemet er.
Problemet opstår når jeg vil vedhæfte et dokument der er scannet  på 25 MB
Har ingen problem fra en anden computer med Windows mail.
Så fejlen må ligge i Outlook 2016
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2016 - 13:43 #8
Det kan ske, det er fordi jeg kun arbejder med Outlook i professionelle sammenhænge, og at den får leveret max-limit af exhange serveren, men jeg har aldrig hørt om at outlook i sig selv har sat en "max-limit".

Før nu.

Men så kan google da heldigvis hjælpe lidt på problemet - eks. via https://www.lifewire.com/increase-outlook-attachment-size-limit-1173679

Der står - start regedit.exe op og naviger til:
HKEY_CURRENT_USER\­Software\­Microsoft\­Office\­16.0\­Outlook\­\Preferences

Find værdien MaximumAttachmentSize.
Hvis den ikke findes, så vælg Edit->New->DWORD Value fra menuen.

Skriv "MaximumAttachmentSize" (uden gåseøjne).
t
ryk Enter.

Dobbeltklik nu på MaximumAttachmentSize nøglen, og tast en passende værdi for maks-størrelse i kilobytes - eks. "40960" for 40Mb. (1Mb = 1024Kb)

Standardværdien, hvis MaximumAttachmentSize ikke findes, er åbenbart sat til 20MB

Hvis du sætter værdien "0", vil der ikke være nogen begrænsning - men det er der stadig på din mailserver... efter lang upload tid vil du få besked tilbage om at mail´en ikke kan leveres, så det vil være fornuftigt at ramme serverens grænse.
Avatar billede Hansen Novice
11. december 2016 - 12:28 #9
Hej
Har prøvet dit forslag og sat værdien til 40960, men uden held der kommer den samme meddelelse.
Nu har jeg fået en tid på onsdag ved Microsoft så må de forklare hvad der skal gøres.
Mange tak for hjælpen.
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2016 - 12:34 #10
#7 - har du ændret fra 20 til 40 MB?
Default er 20 og du har 25MB i din mail?
Avatar billede Hansen Novice
11. december 2016 - 12:55 #11
Nej hvor skulle det gøres
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2016 - 12:58 #12
#11 - det gør du i indstillinger i webmail ref #8.
Du kunne jo teste med forskellige størrelser af mails med vedhæng.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2016 - 15:21 #13
Lige en afklaring - #8 omhandler udelukkende den lokale klient = Outlook. Webmail er jo "mailudbyderen" = YouSee... Om man selv kan lave ændringer her, skal jeg lade være usagt.

@Hansen - når du får besked om for stor mail, får du den så direkte i en meddelelse fra Outlook, eller får du den som "svar" på den mail du sender?
Avatar billede Hansen Novice
11. december 2016 - 16:17 #14
De 40 MB i webmail er i orden
Meddelelsen kommer når jeg  opretter en ny mail og vil vedhæfte en BMP fil der er scannet på 26185 KB

der er ingen problem med en pdf fil der er større
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2016 - 16:39 #15
Både din mailklient og din mailudbyder kan altså håndtere mails med vedhæftet fil på op til 40MB. Som jeg forstår det er problemet begrænset til BMP filer.
Jeg ville teste med forskellig størrelse af BMP filer. Endvidere ville jeg checke den samlede størrelse af en mail med en BMP fil vedhæftet. Måske sker der her noget utilsigtet i forbindelse med vedhæftning. Det lader til serveren aflæser en større fil end det du læser på PC´en ;-)
Man kunne selvfølgelig scanne i andre formater end BMP, men du har nok en god grund?
Avatar billede Hansen Novice
11. december 2016 - 16:57 #16
Nu har jeg prøvet og scanne samme dokument i en jpeg fil og der er ingen problem
Det er som du skriver, serveren aflæser en større BMP fil.
Mange tak for din hjælp.
Forsat god dag.
God Jul og godt nytår