Avatar billede Mikael Ekspert
10. december 2016 - 17:52 Der er 66 kommentarer og
1 løsning

Dansk Linux Mint som iso.

Sidder og leger med Linus Mint 32 bit. ;)

Har hentet en isofil og gjort den bootbar på usbstik med Refus.

Det fungerer fint, og Linus fungerer direkte fra usb.
Linux er IKKE installeret på computeren.

Men det er tilsyneladende ikke muligt, at få Linux på dansk. Har prøvet med sprogpakker m.m. Men Linux er fortsat på Engelsk.

Min tanke er så, om sprogændring er betinget af, at Linux installeres på den bærbare ??
Eller er der en anden ISO der er på dansk, der kan/skal køres fra usb ??
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 17:55 #1
Forstår jeg ikke??
Da jeg installerede den sidst valgte jeg dansk under installation.
Her vælges tastatursprog  også
Avatar billede Mikael Ekspert
10. december 2016 - 18:01 #2
#1 Skal forklarer lidt bedre ;)

Linux er IKKE installeret på computeren.. Men køres direkte fra usb stick.

Jeg kan godt se, at dansk kan vælges under installationen på den bærbare. HVIS jeg installerer på harddisken.

Men her har jeg jeg kun den engelske iso, der ligger på usb sticken.. Og den kan jeg ikke ændre til dansk.. Hvilket muligvis er naturligt nok ???
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:07 #3
Nå ok nu er jeg med ;-)
Du har oprettet en usb der er klargjort som boot medie.

Har du overvejet at prøve at installere på en anden usb pind, og herefter boote fra denne?
Vil tro den mindst skal være på 8 gb for at du kan gøre det.
Ved godt det er et forsøg, men forsøger man ikke vinder man intet
Avatar billede Mikael Ekspert
10. december 2016 - 18:08 #4
Formålet med at køre Linux udelukkende fra usb, er at kunne "teste" et antal brugte bærbare uden aktiveret styresystem. Inden jeg overvejer om de er værd at ofre tid på ;)

Og jeg kan sagtens leve med Engelsk, men det var mere om det overhovedet kan lade sig gøre at få Linux på dansk. Uden at installere.
Avatar billede Mikael Ekspert
10. december 2016 - 18:11 #5
#3  Jamen Linux fungere skam glimrende på den 32 Gb usb stick.. Og Linux kører upåklageligt.. Bare på engelsk. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:13 #6
Det jeg skriver. Prøv at installere på en usb pind og kør den derfra.
Du prøver at køre installation fra det boot medie du har lavet og lægger det på en usb pind.
Det er jo det der har været reklamer om her på siden hvor man kunne købe en usb for 170 kr og få en ny hurtig computer. Det er det du selv skal lave.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:14 #7
#5 Jamen det er en.iso der er klargjort til installation, og har ikke noget med en kørende Linux Mint at gøre
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:15 #8
Du opretter installationsmedeie på en mindre usb pind, og forsøger at installere på din 32 gb stik.
Avatar billede Mikael Ekspert
10. december 2016 - 18:16 #9
Jeg tænker at MÅSKE ligger problemet i, at Linux udelukkende køres fra usb.

Og MÅSKE læses en sprogpakke/ændring ikke tilbage på usbpinden.
Hvilket der måske er en vis logik i ???
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:17 #10
Lykkedes det at installere på 32 gb pinden, skulle du kunne få en kørende dansk version på denne.
PS Jeg har ikke selv afprøvet dette, men når jeg har set den reklame med  ny pc for 170 kr, så ved jeg det kan komme til at virke.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:17 #11
#9 Nemlig. Den aktiveres kun når du installerer.
Avatar billede Mikael Ekspert
10. december 2016 - 18:20 #12
#7.. Ja det er korrekt.. Men man kan jo vælge om man vil køre Linux fra pinden som en slags test, INDEN man vælger at installere på harddisken..

Og jeg har fint Linux, med "alle" funktioner UDEN, at jeg har valgt at installere. Det valg "installation" har jeg også.. Men ikke gjort ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:21 #13
Det er muligt at den usb pind du installerer på den skal "snydes" til at være harddisk i stedet for flytbart medie ved en formatering.
http://superuser.com/questions/142841/making-a-flash-drive-to-a-hard-drive
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:22 #14
#12 Tror måske ikke du forstår hvor jeg vil hen??
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:27 #15
Avatar billede Mikael Ekspert
10. december 2016 - 18:27 #16
#14.. Jow jeg forstår dig vist ;)

Altså istedet for den nuværende iso på pinden, så SKAL Linux programmet istedet INSTALLERES på den.. Og der bootes fra pinden som en HD ??

Hvis jeg kan det, så BURDE Dansk også være på pinden efter installationen..

En dejlig lørdagssyssel ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:28 #17
PS Jeg reklamerer ikke for dette produkt, da jeg ikke ved om det er fup
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:28 #18
#16 Lige præsis :-)
God fornøjelse med projektet :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
10. december 2016 - 18:30 #19
#17.. Det virker sikkert.. Men sgu en dyr løsning.. Der kommer jo 160 kr i gebyr + moms af de 170 kr .. Og så er pinden til 170 kr kun på 8 gb ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:33 #20
#19 Ja lige præsis. Det er også derfor vi herinde har anbefalet men selv prøver at oprette sådan en usb pind.
Avatar billede Mikael Ekspert
10. december 2016 - 18:37 #21
#20.. Ja for en Linux på en usbpind kan vist redde meget, hvis man har fået en defekt win der ikke vil starte op.. Allerede nu kan jeg få adgang til den ikke aktiveret win 7 der ligger på den bærbare..
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 18:49 #22
Du kan redde det meste fra live cd, men det ville jo være fedt hvis det var på dansk så det er mere forståeligt.
Du kan når du forsøger med installation jo afkoble HDD på computeren så du ikke kommer til at lave "ged i den"
Det havde jeg gjort :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
10. december 2016 - 18:49 #23
Det er dette jeg har gjort pt. på en usbpind. Altså at tage en tur rundt på Linux UDEN at installere.

Citat:
"Hvilke desktop miljø du vælger er som med så meget andet smag og behag. Hvis du er i tvivl, så kan du tage en prøvetur med de forskellige disktop miljøer. I den første del af installationen køre Linux Mint 100% fra DVD?en og indholdet af din computer er uændret. Det er først når du dobbeltklikker på ?Install Linux Mint? at det bliver alvor."
Avatar billede Mikael Ekspert
10. december 2016 - 18:53 #24
#22.. Jeg har en komplet klon af den harddisk ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2016 - 19:06 #25
Fra citat. Ja det bliver alvorgt når du trykker på install Mint. Det er her du skal være obs på hvor du peger hen.
Derfor er du i tvivl så afmonter diske hvis indhold du er øm om.
Avatar billede bpb Seniormester
10. december 2016 - 23:11 #26
"... er der en anden ISO der er på dansk ... og kan køres fra usb??"

Ja!

NEMbuntu er en Linux distro med dansk sprog og tastatur.  Jeg kører den ofte fra usb på en computer med Windows 10.  De medfølgende programmer dækker mit behov så godt, at fuld installation ikke er nødvendig.

Den siger Xubuntu under opstart, men det skal man ikke lade sig distrahere af.

Adgangskoden består af et enkelt bogstav: n

ISO filen kan downloades fra  https://ubuntudanmark.dk/
(rul ned til lige under det store screenshot).
Avatar billede Mikael Ekspert
12. december 2016 - 13:56 #27
#26.. Ja tak ;) Men iso filen melder desværre om udpakningsfejl når den forsøges installeret med Refus på usb pinden ??

Har hentet isofilen flere gange.. Men samme resultat. Øv ;)

Formoder det er denne iso du henviser til i linket i #26 ??
nembuntu1404-desktop-i686-20151016.iso
Avatar billede bpb Seniormester
12. december 2016 - 17:02 #28
Udpakningsfejl?

Har du chekket MD5-summen?  Det gjorde jeg, da jeg hentede ISO-filen den 11. februar 2016  -  og summen stemte.
Summen var 175ebdc4e6644ae8a0f3e8555fc5b886, og det skal den stadig være, ifølge ubuntudanmark.dk.
ISO-filens navn er også stadig det samme som dengang:
nembuntu1404-desktop-i686-20151016.iso
.

For en sikkerheds skyld har jeg lige hentet Rufus-2.11.exe, som er den seneste version, afprøvet den ved at brænde den gamle ISO-fil til usb igen, og bootet NEMbuntu fra den.  Ingen problemer.  (Mærkværdigvis skal Rufus køres fra en brugerkonto, som har administrator-rettigheder.)

Jeg vil prøve at hente et nyt eksemplar af ISO-filen, brænde den til usb med Rufus, og se hvad der sker.

Men jeg vil helst vente, til spidsbelastningen på Internettet er overstået.  En fil af den størrelse  (1.773.752 KB)  hentes erfaringsmæssigt bedst sent om aftenen eller tidligt om morgenen.

Og så vil jeg vende tilbage her og fortælle om resultatet.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. december 2016 - 17:22 #29
#28.. Nej har ikke tjekket MD5-summen..  Ved heller ikke hvordan ;)

Men anvender samme Refus.. Og nyeste.. Jeg har ikke problemer med den omtalte Linux Mint.. Det fungere fint med Refus..

Men tak.. Afventer hvad du finder ud af.. Det haster ikke ;)
Avatar billede bpb Seniormester
13. december 2016 - 08:02 #30
En Linux ISO-fil består af mange milliarder bit, og hver eneste af dem skal være rigtig.
Derfor er en Linux distribution altid ledsaget af en eller flere checksummer, som kan bruges til at kontrollere for transmissionsfejl og lignende.

MD5 summen kan tjekkes med programmet WinMD5.exe, som er let at bruge og kan hentes gratis på http://www.winmd5.com.

En SHA sum, som teoretisk siges at være mere pålidelig, anvendes af nogle Linux leverandører.

Et andet program, MD5_and_SHA_Checksum_Utility.exe, som også er let at bruge, kan håndtere både MD5 og forskellige varianter af SHA.  Jeg fandt programmet på
https://raylin.wordpress.com/downloads/md5-sha-1-checksum-utility/

De to programmer fungerer på samme måde.  (Simpel .exe fil.  Installation er ikke nødvendig.)  Man kører programmet, og browser til den ISO fil, man har hentet.  Programmet løber filen igennem og beregner en eller flere checksummer.

Den checksum, som ISO-filen skal have ifølge leverandørens hjemmeside, kan man kopiere til udklipsholderen når man besøger hjemmesiden.  Man indsætter den i et dertil indrettet felt i programmets brugerflade.  Man må gerne indsætte den mens programmet kører.  Når programmet har beregnet checksummerne, klikker man 'Verify'.

Hvis en af de beregnede checksummer stemmer med hvad leverandøren har oplyst, ved man, at filen er transmitteret korrekt.

Her til morgen (13. december) har jeg forsøgt at downloade ISO-filen fra Ubuntudanmark igen, desværre uden held.  Fem forsøg, med tre forskellige browsere.  Alle mislykkedes.  Afbrudt efter at henved en femtedel af filen var hentet.  Ikke samme sted hver gang.

Fejlen kan ligge hos min internetforbindelse, som har været i halvdårlig forfatning i nogen tid.  Den får det nok bedre om en dag eller to, og så prøver jeg igen.

I mellemtiden kunne det være interessant at høre, om checksummen stemmer for den fil, du hentede
-  altså nembuntu1404-desktop-i686-20151016.iso.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 09:05 #31
#30 Har selv hentet både Linux Mint og Lubunto her indenfor de sidste dage og forsøgt installation. Med Mint fik jeg fejl efterfølgende til sidst i installtion, medens Lubunto gik igennem.
Formoder at denneproblematik er på alle deres systemer ikke?
Jeg tjekkede ellers begge mine installationsmedier efter de var brændt uden at jeg fik fejl.
Vil lige skrive her at skal man forsøge at installere på en usb pind med både Mint og Lubunto, så skal den være på 16 gb. Jeg har desværre kun en 8 gb, og den var ikke stor nok.
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 09:38 #32
#31.. Er det 32 bit eller 64 bit versioner du prøver med ?? Min MINT var en 32 bit.

Den fylder ellers ikke meget på en USB pind. Men lige pt. har jeg ingen liggende på mine 32 GB pinde. Så kan ikke lige se hvad de fylder på pinden.. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 09:46 #33
#32 Det er begge i 32 bit. Problemet er ikke installations medie, som fylder max ca 1,5 gb for Mint. Jeg oprettede mine installationsmedier på DVD og skulle installere på Usb pind. Usb pind blev klargjort, så den for computeren ses som en hdd i Diskpart. herefter forsøgte jeg installation, men gik tør for plads under vejs.
Problemet er når systemet pakkes ud og skal installeres som et kørende system på usb pinden. Her kræves min.for Lubunto 8,6 gb plads, og for Mint 8,9 gb i friplads.
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 09:53 #34
#33  Fik du direkte meddelelsen at der ikke var plads nok ??? Mine problemer (på 32 gb pind) var blot "fejl under udpakningen"..

Men ikke på MINT.. Men på de "andre" i tråden..
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 10:01 #35
#34 Ja det gjorde jeg.
Tænker så på hvilken version af Linux der bruges på den Usb pind der koster 170 kr?
Jeg har søgt på flere letvægts versioner, men der er jo mange at vælge imellem.
Så vigtig er missionen ikke for mig. Synes blot det ville være sjovt at lave sådan et usb pind system
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 10:12 #36
#35.. Jeg har leget en del med at installere en Linux på en pind.. Det viser sig ikke så nemt.. Måske er jeg ikke klog nok, men hverken at installere på en USB HD eller på en USB pind er sådan "bare"

Det er ingen problem, at installere direkte på den "faste" HD MED en win version.

MÅSKE kræver den usb pind også en installation på en eksisterende win ??
For så "genbruges" diverse hardware drivere også på Linux.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 10:19 #37
Problematikken tror jeg er at usb pind som et medie er et "flytbart medie".
En harddisk er et "diskdrev" som der ses som et stationært (fastmonteret) drev.

Jeg brugte som sagt diskpart og tip fra denne side:
http://superuser.com/questions/142841/making-a-flash-drive-to-a-hard-drive
Der oprettes en lille partition på usb pind man ikke må slette.
Jeg kunne efterfølgende se at usb pind blev vist som diskdrev i denne pc.
Forsøgte så at installere, men gik desværre tom for plads :-(
Herefter har jeg ikke forsøgt mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 10:21 #38
PS Bruger man diskpart, så vær lige sikker på du peger på det rette drev når du skriver kommandoer. En forkert sti vil ødelægge dette drev.
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 10:34 #39
Tja.. Jeg kan sagtens pege på både den rigtige usb HD og på en korrekt USB pind.

Men får beskeden at hverken den ene eller anden har korrekt "opsætning". Har ellers prøvet lidt af hvert ;)

Men tager senere et "billede" af den fejlmelding.. Det er ret sikkert mig der ikke forstår præcis det problem.???

Når jeg forsøger at installere på en usb pind, så har jeg i sagens natur 2 pinde i hver sit usb. De er begge på 32 GB. (og den faste HD har en installeret XP pro 32 bit)

Den ene er "tom".. Har prøvet både fat 32 og NTFS på den pind der skal installeres på.

Den anden indeholder så Linux MINT installationsprogrammet.

Jeg TROR at den tomme pind SKAL have en Win før det kan lade sig gøre ?? Ligesom den faste HD har det (den er det ingen problem i at installere på.)
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 10:41 #40
Troede så at jeg var smart ;)

Satte en tom formateret NTFS HD i den bærbare.. Satte den ellers velfungerende Linux Mint usb pind i computeren..

Troede så, at Linux ville starte op, som valgt 1. valg.. Men nul og nix.. Uden et styresystem på den faste HD, så starter computeren slet ikke op.

Planen var så, at installere Linux på den tomme HD. Og efterfølgende at klone den HD med Linux (uden win) over på en tom usb pind..

Men computeren var klogere end jeg er ;) ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 10:43 #41
Jeg installerede i går Linux Lubunto på en fast hdd i computeren, for at tjekke om det var mediet der var problemer med. Installation gik fint igennem.
Harddisken var helt tom (og ny isat i computeren som eneste disk) da jeg startede, og installation oprettede selv de partitioner den skulle bruge.
Så der behøver ikke have ligget nogle Windows installationer på før man installerer.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 10:45 #42
Jeg brugte F12 for at starte installationsmediet op
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 10:53 #43
#41 Okay ;) Så skal man nok have en en helt anden Linux end den MINT jeg prøver.

Altså hvor der installeres direkte på en tom HD uden styresystem..

Men for så lige at vende tilbage til den USB pind til 170 kr..

Den MÅ så i sagens natur også efterfølgende kræve at der der installeres på den enkelte computer.. Ellers kan den umuligt være plug and play på ALLE verdens computere..

Uden en installation, så vil det pågældende styresystem jo aldrig få hardware drivere der er specifikt for den enkelte computer.. Medmindre at det usb styresystem henter drivere fra et eksisterende installeret styresystem ??

Er det helt galt tænkt ???? ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 10:59 #44
I følge reklamen virker den på computere hvor der ikke er hdd i, så den kan jo så kun hente de drivere den skal bruge når den loader op.
Hvordan det virker i praksis, og om det virker på alle computere det ved jeg ikke.
Jeg vil også sætte dette spørgsmålstegn.
Den skal have en del standard drivere med for at det virker. Et must er at netdriver virker hver gang, så den så henter det der mangler når den monteres.
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 11:11 #45
#44.. Netop.. Helt tilbage til mit oprindelige spørgsmål så ??

Der er en Linux MINT på en usb pind.. Computeren HAR en IKKE aktiveret Win 7 32 bit på den faste HD.

Og når Linux MINT kører som 1. valg efter en genstart (UDEN at være installeret) så har jeg alle hardware drivere til brug i Linux.. Også de korrekte net drivere (bl.a. fuld wiifi)

Så jeg gætter på, at Linux "genanvender" alle de drivere som win 7 har i forvejen ??

Linux er så bare på Engelsk.. Hvad der så er til at leve med, til en "kontrol" af den computer.

Det var bare sjovt, hvis den IKKE installeret Linux var på dansk.. Uden at den også skulle installeres på den eksisterende HD. Til test brug ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 13:34 #46
Hej MIkael.
Brugte lige denne side her:https://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
Hvor jeg installerede min usb fra, og jeg har fået boot på den, og den kommer op på DANSK når den er loadet op.
Der er knapt 2 gb tilbage på usb pind af 7,4 gb når den er installeret.
Er det noget i den stil du vil?
Denne usb kører fint nu uden windows diske på. Vil prøve den i anden pc med anden hardware.
Avatar billede bpb Seniormester
13. december 2016 - 14:01 #47
#45 Mikael: Du er vel opmærksom på, at Ubuntu tillader valg af dansk sprog + tastatur under opstart, også i Live Mode  (prøvekørsel uden at installere).

En lille firkant vises nederst på skærmen i nogle sekunder, med et person-ikon ved siden af.

Så kan man trykke på mellemrumstasten, eller måske en vilkårlig tast, og få den sædvanlige sprog-menu.  (Denne kommentar er skrevet og sendt af sted fra Ubuntu, som kører uden at være installeret på en computer med Windows 10  -  og danske bogstaver går helt fint.)

Ganske mange af de ca. tredive Linux versioner, jeg prøvede sidste vinter, tillod valg af dansk sprog i Live Mode.

Men ikke Linux Mint.  Ærgerligt nok.

Min 16 GB Sandisk usb pind kostede 65 kroner hos Elgiganten i februar 2016.

- - - Og min bredbåndforbindelse, der for første gang nogensinde var sløv klokken 5:35 om morgenen, er fortsat sløv her ud på eftermiddagen.
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 16:29 #48
#46 Fint tak.. Men det du linker til er vel kun Universal USB installer..
Hvilken Ubuntu ISO har du brugt ?? Og har du et download til den ??

#47 MINT dropper jeg helt, da den så åbenbart ikke lader sig "fordanske#
PS !!! Min Aldi har 32 gb pinde til 69 kr.. Købte en mere igår.. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 17:59 #49
Ja jeg linker til den installer der laver usb pinden.
Selve .iso hentede jeg her:
https://www.linuxmint.com/download.php
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 18:12 #50
Fremgangsmåden jeg gjorde det på:
https://postimg.org/image/55ffuikhb/
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 18:41 #51
# 220661.. Super.. Prøver igen igen ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 18:54 #52
Godt at vi har den 13 idag ;) Alle de download er slemme ved mit månedlige dataforbrug.

Har godt nok 22 gb + 20 gb ekstra pr. md. Men de smutter hurtigt når der skal leges. ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 20:04 #53
Det var da bare som 7 satan ;)

Får STADIG den MINT på Engelsk uanset hvad pokker jeg prøver. Hmm
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 20:07 #54
Den nævnte metode der loader op i dansk tager lidt tid før den er oppe at køre. Jeg har prøvet en anden som der starter hurtigere op, men den er på engelsk når den er oppe:
https://altpic.s3.amazonaws.com/pics/1481655825/Udklip1.JPG

Programmet er dette https://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 20:07 #55
Får du en boot skærm hvor du vælger start Linux Mint?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 20:11 #56
#53 Øv det er dog uheldigt :-(
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 20:13 #57
# 55 Nej.. Den starter bare linux mint op.. Det eneste der kommer er at den starter efter x antal sekunder ?? Og starter så op på Engelsk. Hmm
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 20:16 #58
Min den 1 metode tog en rum tid med boot sceen før linux startede op. Med metode 2 jeg lige har givet dig er det som du oplever i 57. Det er da mystisk??
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 20:19 #59
Noget positivt er der da ;) ;)

Har lige fået en fin lille "stendød" bærbar som gratis gave..

Den startede overhovedet ikke op på den installeret win 7 pro, den er født med.

Men med en Linux Mint (engelsk) starter den fint op..

Så den bærbare er værd at arbejde videre på.. Den er bestemt ikke HELT død ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 20:22 #60
Jamen det var da godt at noget går godt.
Lad være med at slette .iso til Mint.
Jeg vil sikkert prøve noget mere med Linux usb boot, så får jeg en god ide til at få det til at virke optimalt, så har du filen du skal arbejde videre fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 20:23 #61
Har du medie til Win 7?
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 20:25 #62
#220661.. Hvad køre du Linux Mint på ???

Jeg har prøvet både på en Win 7 32 og 64 bit.. Samt på en ældgammel Xp pro 32 bit..

Alle 3 starter Linux som 1. og eneste valg med pinden i ??

Den installeret Win kommer slet ikke til en valgmulighed under opstarten. Der tager max 15 sekunder..
Avatar billede Mikael Ekspert
13. december 2016 - 20:27 #63
#61 Nej ikke fysisk.. Men regner med at finde en Win 7 pro på nettet.. Har licensen til den maskine.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2016 - 21:24 #64
Har oprettet den fra en Win 10 maskine
Avatar billede bpb Seniormester
14. december 2016 - 08:59 #65
@ Mikael: (Fortsat fra #28)

De sidste eksperimenter med at downloade NEMbuntu tyder på en fejl hos ubuntudanmark.dk.

Her til morgen var min bredbåndsforbindelse fra TDC/Yousee stabil med den formidable hastighed af 4 megabit per sekund.

Den nyeste Ubuntu version (ubuntu-16.04.1-desktop-amd64.iso) lod sig downloade problemfrit på lidt under en time.  MD5-summen stemte.

Tre forsøg på at gøre det samme med NEMbuntu gav et ganske andet resultat.  Det viste sig praktisk at bruge Internet Explorer og Edge:

Efter at ca. 18 procent af filen er hentet, melder browseren, at filhentningen er blevet afbrudt.

Man kan klikke 'Fortsæt'.  Så genoptages filhentningen.  Men nogle minutter senere melder browseren, at filhentningen er afsluttet.

Det er den bare ikke.  Den hentede fil er kun ca. en trediedel så lang som den skulle være.  MD5-summen stemmer ikke.

Så der er ikke spor mærkværdigt i, at din Rufus melder udpakningsfejl  (#27).

Men måske behøver du ikke nødvendigvis at glemme NEMbuntu.

Hvis du gør ubuntudanmark.dk opmærksom på fejlen, kan det være, at de kan overtales til at gøre et eller andet ved den.

Tilsvarende har du den mulighed at kontakte Linux Mint udviklerne, og opfordre dem til at inkludere valg af sprog og tastatur under Live-opstart i næste version.

Og så er der gør-det-selv metoden:

En ISO-fil kan pakkes ud.  Man kan udskifte nogle af modulerne med andre, tilføje nye moduler, eller rette i de gamle.  Modulerne er de filer og mapper, man ser, når man åbner ISO-filen med Stifinder.

Og så sætter man filen sammen igen.  Der findes vejledninger rundt omkring på Internettet, og det er vistnok ikke så svært som det lyder.  (Jeg har ikke prøvet.)
Avatar billede Mikael Ekspert
14. december 2016 - 15:18 #66
Jeg har lige lidt andet vigtigere de næste dage.. Så lukker ikke tråden endnu.

Men tak for support ;)

Mvh Mikael
Avatar billede Mikael Ekspert
15. marts 2017 - 10:54 #67
UPDATE ;)

Så fik jeg taget mig sammen.. Nu har jeg en DANSK velfungerende USB stik med Linux Mint.

Jeg skulle bare lige finde fidusen.

Udgangspunktet er en Linux 32 bit Mint på en 32 GB usb stik
(Iso fil gjort bootbar med Refus) (16 GB er nok )
Plus en helt TOM tilsvarende 32 GB usb stik. (16 GB er nok )

Første forsøg var med Bios sat til at boote fra USB. ( USB harddisk )
Genstarte med Linux Mint iso´en. Linux startede fint op, som en installations og demo version. Satte det TOMME USB stik i computerens andet USB.
Valgte INSTALLER Linux fra Linux "skrivebordet"

Men ak !!! Jeg kunne sagtens vælge at installere på den tomme stik. Men den fejlmeldte.
Harddisken med win XP kunne der sagtens installeres på. Hvilket ikke var mit behov. Da jeg ønskede en "færdig" Linux USB plug, der kunne anvendes på mange computere.

Derefter fjernede jeg harddisken fra min IBM T43 bærbare.
Gentog genstart af computeren uden HD, men med Linux installations USB stik i computeren.
Maskinen bootede fint, og startede Linux op med en demo og installations mulighed.
Satte den tomme USB plug i et andet USB stik på computeren.
Valgte at installere Linux. Nu var der ingen problemer i at vælge installation på den tomme USB 32 GB stik.

Vupti.. Efter ca. en halv times installation, så har jeg nu en velfungerende Linux på den anden 32 GB stik.
Efterfølgende er harddisken med XP genmonteret. Og booter på den HVIS Linux stikken ikke sidder i under boot.

Sættes Linux i computeren under en opstart, så har jeg en fuldt fungerende LInux.

Jeg var lidt spændt på hvordan Linux fungerede på en anden computer, end den anvendte under installationen.. Ville der opstå et driver problem ??

Men nej. Om Linux startes fra en XP, Vista eller en win 7 computer, så fungere ALT.
MÅSKE fordi jeg under installeringen af Linux valgte " installer 3 parts drivere" ??

Så alt i alt.. Så kan man nemt og billigt selv lave sig en velfungerende Linux Mint.
Som bare skal sidde i et USB stik på computeren under opstart.
(Kræver evt. bare en ændring i bios vedr. rækkefølgen af boot)

Simpelt ;)