Avatar billede M.hjespersen Juniormester
13. december 2016 - 18:34 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Bedste styresystem til at lære linux?

Hejsa.
Jeg vil gerne lære at bruge linux, og er allerede lidt igang med Kali Linux på en virtuel box. Jeg vil dual-boote windows 10 med et linux baseret styrestem til  at lære selve systemet og Ethical hacking.

Dog er jeg i tvivl om jeg skal vælge Linux Mint, Debian eller Arch Linux.
Udfra hvad jeg har læst virker det til at Ubuntu og Linux Mint bliver både for nemt og for tæt på windows, mens Arch linux bliver beskrevet som meget kompliceret, derfor tænker jeg om Debian kunne være et godt valg til en mellem ting med både med udfordringer og en del konsol baseret operationer?
Er der nogle der har noget erfaring de vil dele :)?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2016 - 18:47 #1
Satser du paa job som Linux server sysadm?

Hvis ja saa vil jeg foreslaa Centos.

Centos bruges en del. Og dens "upstream" RHEL er den store dist i enterprise sammenhaeng.
Avatar billede M.hjespersen Juniormester
13. december 2016 - 19:11 #2
Jeg starter først på civil ingeniør uddannelsen efter sommer (forhåbentlig) så ikke nødvendigvis, men efter interessen for programmering og hacking tænker jeg det helt sikkert vil komme mig til gode.

Centos lyder som et godt foreslag, det vil jeg lige se nærmere på.
Avatar billede M.hjespersen Juniormester
13. december 2016 - 19:46 #3
Hvis du har erfaring med Arch og Centos, Vil du så mene at Centos er et godt sted at starte med hensyn til hvordan Linux er bygget op også, hvordan de forskellige kommandoer fungere osv, hvis det ikke nødvendigvis er arbejds relateret?
Altså lidt på samme måde som Arch, men måske mere begynder venligt?

I sidste ende vil jeg bare gerne igang med at forstå hvordan man bruger linux helt basalt, uden det nødvendigvis er en distro der er lavet så brugervenligt at man ikke for en føling af hvordan det fungere.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2016 - 20:01 #4
Jeg kender ikke Arch.

RHEL/CentOS er en server dist.

Den kan godt styres via ren GUI.

Men der er absolut mulighed for at komme ned og pille.

Det er der vel reelt ved alle dist, men fordi det er en server dist vil du nok have nemt ved at finde vejledninger til hvordan man piller.
Avatar billede chalde Seniormester
13. december 2016 - 20:03 #5
Til EH aktiviteter plejer jeg at bruge enten Kali hvis jeg skal have hele paletten af værktøjer eller Debian og derefter bygge de enkelte værktøjer hvis det er noget mere specifikt jeg skal lege med.
Jeg bruger primært Debian da mange EH værktøjer er bygget med Debian for øje grundet Kali. Derudover har Debian et meget lille footprint, så jeg kan køre en del små maskiner op uden det koster det store på ressourcerne.
Det værende sagt, så er Centos også en glimrende distribution at kigge på mht. Enterprise, idet, som Arne er inde på, er den upstream til RHEL som ofte benyttes til enterprise rollout af Linux. Så begge dele er fornuftige at lære at kende, da de hver har deres små og store forskelle som er værd at lære at kende.
Avatar billede M.hjespersen Juniormester
13. december 2016 - 20:19 #6
Det lyder som om begge er nogle gode muligheder så, mange tak for svar til jer begge to :-)
Jeg læser lidt videre inden jeg beslutter mig helt, nu jeg alligevel ikke helt har tid inden weekenden.

Tak for hjælpen!
Avatar billede bvirk Guru
14. december 2016 - 14:44 #7
Vil lige nævne at jeg, måske tildels af uvidenhed, har haft en dårlig oplevelse med 32bit centos 7 installeret fra dvd på ældre hardware. (eee pc - 900Mhz celeron - 16G ssd)
1) Måske valgte jeg et for tungt desktop environment til hardwaren - min uvidenhed
2) Installationsprogrammet kørte i en evighed (erindrer 10 timer) for at installere 5-10Gbyte - elendigt installationsprogram i modsætning til centos 6
3) Installationen bestemmer selv noget om hvilke diske der oprettes - fint nok - men hele 7 hvoraf nogle var af forskellig eksotisk art! det er måske nutidssvarende for en server i skyen, men for en desktop finder jeg det for indviklet - og så er brugerinterfacet for de valg man skal tage mht. diske kryptisk - det skal anbefales herfra, udover nærlæsning, også at google

Jeg har været tilfreds med centos 6 - men den ville ikke finde et HUAWEI 3372 4G modem - endte i dødvande med kompilering af noget usb_modeswitch (versioner af lib hvoraf andet afhang)

Endte med slackware 14.2 med  Xfce desktop environment - det kører bare og den fandt min stick!

Vi elsker formodentligt alle gode kilder - såden helt på verdensplan
Udover websites og wikipedia om de forskellige distos og windows managers/ desktop environments, stødte jeg på denne:
http://distrowatch.com/
Avatar billede M.hjespersen Juniormester
14. december 2016 - 17:53 #8
Jeg har fået en helt ny noget tungere laptop at køre det på(ASUS ROG - i7, 500 gb ssd), så tænker jeg ikke render ind i samme problemer hvis det var pga hardwaren. Nu kender jeg ikke noget til Centos, men ummidelbart syntes jeg godt det kunne tyde på at det var der problemet lå, som du også påpeger.
Jeg tænker jeg lige køre dem på en VM eller live disk og ser hvordan de opføre sig, så jeg ihvertfald er forberedt, men tak for din heads-up :-)