Avatar billede Mikael Ekspert
17. december 2016 - 16:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

IKKE et spørgsmål.. Bare undring ;) Linux og win 7

Oplevede noget sjovt (mystisk) forleden ;)

Jeg fik en lille ældre bærbar forærende med win 7 32 bit.

Computeren var HELT død.. Ville ikke starte op på win 7. ( Kun adgang til bios var der )

Startede den så op på en Linux Mint via usb pind. (Installerede IKKE Linux)

Med Linux Mint fik jeg adgang til den interne HD med Win 7. Og ja, det så rimeligt normalt ud.. Bortset for, at der var 6 defekte sektorer på den HD.

Altså var jeg forberedt på at skulle installere en ny win 7. Evt. på en frisk HD.

Prøvede så en sidste gang, at starte computeren op (Uden Linux pinden i computeren)

Og for pokker da. Nu startede den op på win 7 harddisken. Og kom frem med muligheden for at "kører en reparation"
Det var FØR Linux opstart ikke en mulighed ??

Efter den "reparation" køre Win 7 perfekt ? ?

MÅSKE skulle den win 7 bare lige have en advarsel om, at Linux fremover KUNNE være et alternativ til Win 7 ??? ;) ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2016 - 17:30 #1
linux har måske rettet lidt i mbr så den kunne læses.
hvis der er defekte sektorer, så kør en chkdsk med fuld reparation, så det dårlige markeres ubrugeligt.
start kommandopromt som administrator og skriv
chkdsk /r
den vil nok først starte efter genstart - og det kan tage lang tid med dårlige sektorer, så start den, og lad den køre med strøm på natten over.
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. december 2016 - 20:29 #2
Skal den køre længe på strøm så tjek lige den ikke går i sleep efter en time.
Avatar billede hemberg Forsker
07. januar 2017 - 12:42 #3
Har prøvet noget lignende engang. Og undersøgte lidt på sagen. Dengang fandt jeg ud af, at GRUB (Linux bootloader) faktisk indeholder en del fejlretningsværktøjer som ikke er at finde i Windows bootloader. Som før skrevet så er det nok derfor det pludseligt er fikset.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. juni 2019 - 21:08 #4
Løst: Tak for alle svar ;)