Avatar billede Stenbideren Juniormester
20. december 2016 - 16:35 Der er 3 kommentarer

HP Officejet går i "udu" på uoriginale patroner

Min HP Officejet 5742 som ellers er en dejlig printer, vil ikke æde uoriginale patroner. Jeg har haft den til at køre fint og korrekt et stykke tid, så pludseligt vil den ikke mere bruge magenta. Jeg renser og gør alle de ting der kan gøres på printeren. Jeg ender med at "Diagnosticering af udskriftskvaliteten" og der ses at sort Cyan og Gul er fine, men at magenta-feltet er helt tomt.
Da jeg gentager rensning etc vise Gul mangler men at Cyan er halv og magenta nu næstet udfyldt. Efter tredie omgan er alle tre farvefelter tomme og den kan nu slet ikke printe i andet en sort!!!
Jeg formoder at det må være noget HP har lavet i deres programmering af patroner og printer.
Jeg anvender patroner jeg har købt på nettet af et firma på Ærø, og det er absolut et fint sted at handle, for de har bare lynhurtigt og uden beregning sendt nye patroner. Men det ser ud til at de bare får lov til at virke i 30- 40 sider tryk.
KAN DER IKKE GØRES NOGET VED DET????
Med venlig hilsen  stenfiskeren
Avatar billede claes57 Ekspert
20. december 2016 - 17:35 #1
alt andet lige - er printer på netværk, så ret det, så den kun er på direkte kabel til pc. Så kan den ikke rapportere hjem om blæk-id ved skift, og kører sikkert fint med dem, der sidder i (der skal dog nok nyt i efter den kobles fra nettet).
Avatar billede Stenbideren Juniormester
20. december 2016 - 18:12 #2
Mange tak for dit svar. Jeg kan køre med kabel til printer - PC på min stationære. Men hvis jeg skal slukke for trådløst (hvo'n gør jeg det?)  Kan jeg så ikke printe fra min bærbare uden at flytte kablet over på denn????
Jeg har nye uorg. patroner, men tror du jeg må prøve de der sidder i prinreren nu?
Efter en genopstart (udtagning af elkabel og isætning igen efter xx  minutter) og slukning af trådløst (hvo'n gør jeg det?) ?

Tak igen
Stenbideren
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. december 2016 - 18:32 #3
Du skal tage kontakt til firmaet på Ærø - de vil nok kunne vejlede dig.

HP lavede for en 4-5 måneder siden en opdateret software til mange af deres printere, der gjorde at uoriginale patroner blev afvist. Den blev efter en måned modificeret, så den igen tillod diverse patroner - men om de har genindført noget, ved jeg ikke.
Men det kræver altså at du selv opdaterer driveren eller firmwaren i din printer - den opdaterer ikke bare sådan sig selv - og snakker næppe heller "online" med HP.

Dengang var kopiblæk forhandlerne ret hurtige til at opdage problemet og komme med forslag til at omgå problemet - men da omgåelsen afhænger af den måde din printer detekterer printerpatronerne på, og jeg ikke selv har brugt blækprinter de sidste mange år, kan jeg ikke komme med forslag.

Nu synes jeg heller ikke din oplevelse tyder særlig meget på at det er en begrænsning i printeren, så jeg tror din formodning om at det er HP´s skyld er forkert. I så fald ville den være helt konsekvent, og vise det samme hver gang - HP ville ikke vinde noget ved at bygge "tilfældighedssoftware" ind i deres printere, andet end utilfredse kunder :-)

Jeg tror snarere at blækket er størknet i kanalerne. Hvis man fortsætter med at printe, og der ikke kommer blæk med ud gennem printhovedet (fordi der ikke er mere, eller det er størknet), vil printhovedet brænde sammen. Blækket er nemlig med til at køle det ned

Prøv engang at skifte patronen ud til en frisk, der ikke har været i brug før (original eller uoriginal - det betyder næppe noget). Hvis den har samme problem, så tag en snak med forhandleren. Hvis den virker, så smid den gamle ud.