Avatar billede giweo Juniormester
24. december 2016 - 10:31 Der er 3 kommentarer

Samle to internetforbindelser

Jeg har en TDC kablet løsning, til NAS, printer, musikanlæg osv.  der ud af huset giver mig en 10Mbit linje.

Som "Backup" har jeg en cube fra 3 som både kan sende WiFi og kabel - denne forbindelse giver mig typpisk omkring 25-30 Mbit

Kan jeg "samle" disse forbindelser, så jeg stadig har mine interne kabler, men også har mulighed for at udnytte den hurtigere 3 forbindelse?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. december 2016 - 10:49 #1
Du kan sagtens have to gateways på samme netværk, og så kan hver enhed vælge hvilken gateway de vil bruge. Her er et forslag:

1) Din 3-forbindelse sættes til IP 192.168.1.1, og kører DHCP i området 192.168.1.3-192.168.1.100.
2) Dine PC-ere, der skal bruge den hurtige forbindelse kører blot med almindelig DHCP. De får derfor gateway 192.168.1.1.
3) Din TDC-forbindelse sættes til IP 192.168.1.2, og DHCP er slået fra (ret vigtigt)
4) Dine NAS, Printer, musikanlæg skal sættes med manuel opsætning af netværk - ikke DHCP! - de skal have en fast og unik IP-adresse fra 192.168.1.101 og op. Og skal anvende gateway 192.168.1.2.

Det er utestet - men burde virke... ;)
Avatar billede INK Ekspert
24. december 2016 - 14:43 #2
Prøv også at læse denne:
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1014412
Konklusionen er her, at du ikke kan bruge begge forbindelser samtidigt i en automatisk løsning. Du vælger altså fra gang til gang.
Avatar billede puren Ekspert
30. december 2016 - 19:48 #3
det kræver lidt ud over standdart udstyr men det hedder link aggregation
men hvis du søger hjælp på dette tidspunkt i projeket bør du droppe det da det er lidt komplicert