Avatar billede leif Seniormester
27. december 2016 - 18:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Test hastighed på både LAN og WiFi

Hej,

Nogen der kender en løsning hvor jeg kan teste hastigheden på både LAN og WiFi ?

Jeg har en enhed som både er kablet og tilsluttet wifi samtidig.

/Leif
27. december 2016 - 21:28 #1
28. december 2016 - 03:22 #2
Vil du have dem testet separat for at sammenligne, er det derfor?
En hastighedstest vil give dig en samlet score for mængden af data din computer kan processe, uden at skelne til dedikeret hastighed på lan/wifi.
Avatar billede leif Seniormester
28. december 2016 - 16:15 #3
#1 -> Jeg bruger allerede speedtest cli men kan ikke vælge hvilket interface den skal bruge :-(

#2 -> Jeg ved at enheden kan hente og processe mere end 100mbit kablet men mangler at teste via wifi, problemet er at jeg ikke kan finde en løsning hvor jeg kan vælge om det er interfacet eth0 eller wlan0 jeg vil bruge.
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. december 2016 - 16:42 #4
Träk kablet ud af din PC når du skal teste WiFi. Har du kablet i vil den altid tage ethernet.
Avatar billede leif Seniormester
28. december 2016 - 16:44 #5
#4 -> Det er svært at gøre Remote da via kabel er der Remote adgang til enheden men ikke via wifi og at der skal kontrolleres et antal gange i døgnet (er ikke omtalt i indlæg men dette er nødvendigt for at kunne dokumentere overfor isp)
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. december 2016 - 16:54 #6
Så ved jeg ikke rigtigt hvordan det skal lade sig göre, da den altid vil tage ethernet iom kablet sidder i.

Et forslag kunne väre at kun köre med WiFi en dag og så ethernet en anden dag.
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. december 2016 - 17:06 #7
Ved ikke om det fungerer, men hvis du kigger på f ex PerformanceTest så kan man välge IP. Välger du så din WAN IP burde den vel tage det. Så må man jo skifte tilbage til LAN når man skal måle det. Tror ikke man kan måle begge to uden at göre noget aktivt.

https://www.raymond.cc/blog/network-benchmark-test-your-network-speed/
Avatar billede Yama Novice
11. maj 2018 - 19:43 #8
Hej Leif

Der er godt nok gået noget tid siden du stillede dit spørgsmål. Men der findes et rigtigt godt produkt som jeg selv bruger som hedder Fingbox. Den har rigtig mange funktioner herunder at kunne måle din interne WiFi hastighed fra din enhed, hvor end den er i hjemmet til din WiFi router samt tage den sædvanlige hastighedstest på internettet.

Du kan se mere på https://wifik.dk/fingbox/
Avatar billede leif Seniormester
23. september 2018 - 09:53 #9
Jeg "fandt" løsningen.

En Raspberry Pi med både kablet og WiFi forbindelse samt et script som enten vælger at smide data via WiFi eller Ethernet interfacet.