Avatar billede hudsonium Mester
28. december 2016 - 20:35 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Ingen kontakt til PC efter geninstallation af OS

Hejsa

Jeg har forsøgt at installere Windows 7 som alternativ til mit tidligere styresystem som jeg ikke var tilfreds med.

Da laptoppen (Toshiba Skullcandy) ikke har DVD-drev forsøgte jeg mig med installation fra USB-drev. Jeg fulgte denne procedure:

http://www.wikihow.com/Boot-from-USB-in-Windows-7

og det lod til at gå planmæssigt i starten, men under en af de genstart der sker under en installation blev 'starting windows'-logoet ved med at være der uden der skete yderligere - i over 12 timer. Herefter antog jeg der var sket en fejl, og lukkede ned.

Jeg aner ikke om det gamle styresystem stadig er der - jeg tror det ikke. For hvad enten jeg vælger BIOS -boot fra USB eller HDD, starter den Windows 7 og viser logoet - men kommer bare aldrig videre.

Summa summarum er den er kørt fast.

Er der nogen forslag til hvordan man kommer videre, så hører jeg det gerne.

Mvh
Avatar billede nfssister Forsker
28. december 2016 - 21:00 #1
Det kunne godt lyde som om den har problemer med at se din disk. Kan du se din harddisk inde i BIOS ?
Avatar billede hudsonium Mester
29. december 2016 - 08:19 #2
Ja, den kan den godt.

Vælger jeg Boot fra USB-drevet hvor installationsfilerne er på, viser den Windowslogo og "resuming Windows".
Vælger jeg Boot fra HDD, viser den Windowslogo og "starting Windows".

Der ligner, at det nye styresystem kun er delvis færdiginstalleret på HDD (som jeg jo har valgt i starten af  :-/
Avatar billede nfssister Forsker
29. december 2016 - 08:23 #3
Hvis den skriver resuming Windows når du vælger USB stikken, så lyder det meget som om du har fået valgt din USB nøgle som installationsdrev.

Prøv at start maskinen uden USB i, og tryk F8 lige efter BIOS, så vi kan prøve at komme i fejlsikker tilstand. Kan du dette ?
Avatar billede hudsonium Mester
29. december 2016 - 09:02 #4
Tak for tippet, det har jeg lige prøvet. Umiddelbart reagerer den ikke på F8. Kun F2 - altså som man trykker fra start for at komme ind i BIOS.

Du  må gerne lige præcisere - skal man trykke F8 umiddelbart efter BIOS forlades?

Jeg har fjernet USB-drevet og valgt at der bootes fra HDD. Efter BIOS fremkommer (uanset om jeg trykker F8 eller ej) følgende meddelelse:

The last attempt to resume the system from its previous location failed. Attempt to resume again?

- Continue with system resume
- Delete restoration data and proceed to system boot menu

Vælger jeg den første, siger den "Resuming Windows" og så sker der ikke mere. Vælger jeg den anden, siger den "Starting Windows" og så sker der heller ikke mere.

Ved begge muligheder kan man se det er det nye styresystem, som jeg har forsøgt at installere, som den er ved at gå videre med. Men noget er som sagt galt og jeg tror ikke installationen er komplet.
Avatar billede nfssister Forsker
29. december 2016 - 09:40 #5
At der kommer et Windows 7 Logo siger desværre ikke så meget om at der ligger et styresystem på disken. Det siger kun at der er blevet loadet noget ind i boot loaderen.
Jeg tror du skal forsøge at geninstallere dit windows 7, med en anden USB stick.
Det virker som om at der er sket noget med din USB stick der så har fået gedet i noget på din PC nu.

Prøv at brug denne:
https://www.microsoft.com/da-dk/download/windows-usb-dvd-download-tool
Avatar billede hudsonium Mester
29. december 2016 - 14:09 #6
Det kan jeg godt prøve, det lyder som et forsøg værd.

Jeg har i mellemtiden lånt mig til et DVD/CDROM-drev som kan sluttes til via USB. Jeg kan brænde ISO-filen med styresystemet på en DVD og installere derfra.

Har du erfaring med at dette virker bedre end fra en USB-disk eller er det lige meget, da data kommer gennem USB-porten uanset hvad?

(Toshiba Skullcandy har intet indbygget DVD-drev)
Avatar billede hudsonium Mester
29. december 2016 - 14:15 #7
Jeg kan sige som PS: Det var ellers præcis den procedure du henviser til, som jeg brugte.

Jeg prøver igen, på DVD-skive i stedet. Skriver tilbage når jeg har prøvet.
Avatar billede nfssister Forsker
29. december 2016 - 15:14 #8
Om du bruger USB stick eller DVD er hip som hap. Det er som regel noget hurtigere med USB stick.

Men held og lykke med det :)
Avatar billede hudsonium Mester
30. december 2016 - 09:29 #9
Nu har jeg så fået et nyt problem, idet jeg ikke kan installere det program, der skal bruges til at frembringe den bootbare USB-disk.

Jeg lavede den i første omgang på den computer der skal have nyt styresystem installeret - men den kan jeg jo så ikke bruge nu.

Så har jeg en (arbejds-)PC hvorpå jeg ikke har administratorrettigheder og derfor ikke kan installere noget - og en ældre PC med WinXP, som ikke vil køre Windows DVD USB download tool.. :-(
Avatar billede nfssister Forsker
30. december 2016 - 09:37 #10
Så må du brænde DVD'en hvis der er brænder i din arbejdspc, det kræver ikke admin rettigheder.
Ellers snak med en af dine buddies :)
Avatar billede hudsonium Mester
30. december 2016 - 09:49 #11
Det er der ikke, men jeg kan jo sætte det eksterne DVD-brænder-drev til den PC og brænde..

Så burde det resultere i en bootbar DVD med Windows 7, antager jeg .. ?
Avatar billede nfssister Forsker
30. december 2016 - 09:50 #12
yes :)
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2016 - 10:49 #13
Man kan også lave en USB-nøgle uden at installere et program:
http://bootableusb.net/bootable-usb-pendrive-using-cmd/
Avatar billede hudsonium Mester
30. december 2016 - 12:52 #14
Tak Thomas,

desværre virker det ikke til netop winXP og win8, og den PC jeg har win7 på der har jeg ikke administratorrettigheder så der kan jeg ikke starte 'diskpart' :-(

Jeg prøver lige med en bootbar DVD..
Avatar billede hudsonium Mester
30. december 2016 - 15:34 #15
Æv, når jeg booter fra bootbar DVD og trykker 'press any key to boot form CD/DVD', kopierer den godt nok filer og skriver "Windows is copying files"... men så skriver den Starting Windows og stopper midt i det hele - den "fryser" med windowslogoet halvt fremkommet.

Og herfra kommer man ikke videre... :-/

Er vi så ude i at DVD-drevet er defekt.. ?
Avatar billede nfssister Forsker
30. december 2016 - 15:37 #16
Nej, vi er ude i der er noget galt med din harddisk. Du er nok nødt til at prøve at skifte disken. og så prøve igen.
Avatar billede hudsonium Mester
30. december 2016 - 19:29 #17
Ja man kan få tanken om en hardware-fejl, men er det ikke lidt påfaldende, at det så opstår i denne forbindelse..?

PCen har førhen virket fint - der var bare et forkert styresystem på (efter min mening)..
Avatar billede nfssister Forsker
30. december 2016 - 20:19 #18
Det vil ikke være første gang at en fejl kommer ud af det blå :)
Avatar billede hudsonium Mester
31. december 2016 - 07:51 #19
Nej det har du ret i - men det gjorde denne fejl netop ikke! Den kom "tilfældigvis" i forbindelse med mit forsøg på at installere nyt styresystem. Så skulle SSD'en så have fejl nu ... ?
Avatar billede nfssister Forsker
31. december 2016 - 11:05 #20
Et mega godt eksempel, har lige støvsuget, støvsuger hovedet på min støvsuger gik i stykker, henter et nyt ved forhandleren, sætter det på. Nu virker støvsugeren ikke, brændt af.

Selv jeg er forundret der.

Jeg vil sige jeg oplever flere fejl på maskiner med SSD end med HDD. Så det kan godt være en defekt disk. Har du prøvet at tage den ud og sætte den på en anden maskine og tjekke om den kører ?
Avatar billede hudsonium Mester
31. december 2016 - 12:01 #21
Det kunne man godt, men omtalte enhed er omfattet af en garanti - som jeg er bange for ikke gælder hvis man åbner den og tager dele ud...

Jeg ved bare at hvis jeg indleverer den så vil de idioter sikkert installere det samme åndssvage OS på den igen..
Avatar billede nfssister Forsker
31. december 2016 - 12:07 #22
En helt anden ting, kan du ikke prøve at installere Windows 10 i stedet, Windows er meget gammel, og det er faktisk ikke sikkert du kan installere 7 på den. Havde en PC inde for 4 uger siden, den kunne ikke køre 7, og gør faktisk lidt ala dit problem, dog fik den blå skærm efter et par minutter.
Har hele tiden antaget det var Windows 8 den har kørt med, er det korrekt ?
Avatar billede hudsonium Mester
31. december 2016 - 12:15 #23
Jeg har i øvrigt lige forsøg at starte i fejlsikret tilstand, det gad den heller ikke - den gik i stå under indlæsning af filerne..
Avatar billede hudsonium Mester
03. januar 2017 - 16:36 #24
Efter at have søgt lidt rundt omkring ser jeg ingen tegn på, at Windows 7 ikke skulle kunne installeres på den laptop (Toshiba Satellite).

Jeg vil forsøge at sætte HDD til en anden PC men først vil jeg undersøge noget forsikringsmæssigt.
Avatar billede hudsonium Mester
20. marts 2017 - 10:28 #25
Kære alle der har bidraget i denne tråd.

Jeg endte med at indlevere PCen til reparation, da den stadig var omfattet af garanti. Jeg ville ikke ugyldiggøre garantien ved at åbne PCen og sætte HDD i en anden PC for at tjekke det.

Jeg bad om IKKE at få geninstalleret Win 8.1, da jeg afleverede den, men derimod Win7 som jeg vedlagde på installations-DVD.

Forretningen (Elgiganten) sendte PCen til deres værksted... som så geninstallerede Win 8.1 på den. Ding dong kuk kuk.

Nu orker jeg ikke at starte forfra, så jeg har besluttet at leve med det dybt belastende Win 8.1 på denne enhed.

Men tak til jer alle for jeres løsningsforslag.