Avatar billede rainmaker Praktikant
31. december 2016 - 09:40 Der er 17 kommentarer

Apache 2 lave subdomæne til http://ipadresse:32400/web

Hejsa.
Jeg har min apache2 kørende på en debian server, som virker og køre som den skal.
På denne maskine har jeg plex kørende, og har lavet et subdomæne navn plex.eksempel.dk, men dette virker ikke da plex køre på Http://ipadresse.32400/web hvis man skal tilgå direkte fra internettet, men det ville være nemmere for mine brugere at bare kunne skrive plex.eksempel.dk.

Kan jeg i apache lave en vhost så det også virker :) og hvordan skulle det så evt se ud i conf filen ?

Mvh
Brian.
Avatar billede nfssister Forsker
31. december 2016 - 11:16 #1
Lav et A Record der peger på den ip adresse/sti du vil have til at pege på :)

Burde være nok :)
Avatar billede rainmaker Praktikant
31. december 2016 - 13:05 #2
Det vil jeg da lige prøve :)
Avatar billede rainmaker Praktikant
31. december 2016 - 19:58 #3
Nej det virker ikke.
Jeg bruger gratisdns.dk, hvis det kan hjælpe.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. december 2016 - 22:58 #4
DNS kender ikke noget til portnumre. Du kan ikke sætte DNS op til sådan noget som http://ipadresse:32400

Det du kan ved gratisdns er at lave en URL-forward. Det er ikke så "lækkert" som rigtig DNS, men kan bruges i en snæver vending.
Avatar billede rainmaker Praktikant
31. december 2016 - 23:37 #5
Jeg har lavet en url-forward, men ved ikke lige hvor længe der går inden en opdatering af systemet, det virker ikke endnu :)
Avatar billede rainmaker Praktikant
31. december 2016 - 23:41 #6
Hmm, det der url-forward er da noget sjove noget, nu kommer der en side frem, som  jeg slet ikke har på min server :) den der standart: IT WORKS side.
Avatar billede nfssister Forsker
01. januar 2017 - 01:12 #7
Med A-record sætter man ikke port på. du sætter f.eks. record på:
remote.SkideSejt.dk hvor remote peger på IP.

kan du skrive remote.SkideSejt.dk:32400
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. januar 2017 - 10:30 #8
Hvad har du skrevet ved "Host" og ved "URL"?

Ja, DNS-ændringer tager lidt tid inden de virker.
Avatar billede nfssister Forsker
01. januar 2017 - 11:24 #9
Mener der går op til 4 timer før A-Record slår igennem.
Avatar billede rainmaker Praktikant
01. januar 2017 - 11:59 #10
Hejsa og godt nytår.

Som jeg kan læse inde på deres side, så har jeg skrevet det sådan.

Host : plex.mitdomæne.dk
Url : ipadresse:32400/web

Uden brug af http foran ip

Jeg kan sagtens komme ind på siden ved at skrive http://mitdomæne.dk:32400/web
Avatar billede nfssister Forsker
01. januar 2017 - 12:09 #11
Jeg er ret sikker på du ikke kan lave URL forward med porte på.

Prøv evt. at læs lidt her:
http://serverfault.com/questions/195611/how-do-i-redirect-subdomains-to-a-different-port-on-the-same-server
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. januar 2017 - 14:45 #12
Hmm - det bør virke. Du må gerne sende mig domænet i en privat besked - jeg skal nok holde det hele hemmeligt ... Så kan jeg sikker se hvad der er galt.

Men, nu siger du plex - dvs det er ikke web-sider? URL-forward er ret beset kun beregnet til websider set i en browser.
Avatar billede nfssister Forsker
01. januar 2017 - 14:58 #13
Plex er webbaseret, så dette er ikke noget problem mht til A-Record. Problemet ligger i port forwarden hvis det skal ligge i selve domænet.
Avatar billede rainmaker Praktikant
01. januar 2017 - 17:21 #14
erikjacobsen : Plex har en web baseret afspiller også, den er der nogen af mine brugere der bruger, men normalt køre det via app

nfssister: Lige pt, tror jeg det er port delen der driller, kiggede på den side du skrev tidligere, og brugte noget af det i en conf fil til apache.

<VirtualHost *:80>
        ServerAdmin admin@admin.com
        ServerName plex.mitdomæne.dk
        ServerAlias plex.mitdomæne.dk
        ProxyRequests Off

        #ProxyPass / http://localhost:32400/web/
        <Location />
                ProxyPreserveHost On
                ProxyPass http://mitdomæne.dk:32400/web/
                ProxyPassReverse http://mitdomæne.dk:32400/web/
        </Location>
    # Uncomment the line below if your site uses SSL.
    #SSLProxyEngine On
</VirtualHost>
Avatar billede nfssister Forsker
01. januar 2017 - 18:50 #15
Jeg har aldrig brugt VirtualHost på en webserver eller lign. så ved ikke så meget om det. Men vi begge bliver klogere ;)
Avatar billede rainmaker Praktikant
01. januar 2017 - 18:56 #16
Jeg har lige læst lidt mere på nettet, og jeg er så åbenbart ikke den eneste der ikke lige kan få det til at virke, når der er port og dir med i en url.
Men det jeg kan se, er at de bruger mod_proxy og laver en conf fil til sub domænet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. januar 2017 - 09:53 #17
Som vi nåede frem til i private beskeder, så ser det ud til at virker når:

1) der ikke laves en explicit A-record til plex.mitdomæne.dk
2) og der laves en almindelig URL-forward hos gratisdns fra plex.mitdomæne.dk til mitdomæne.dk:32400/web/  (som indirekte naturligvis laver en A-record der peger på en server hos gratisdns)