Avatar billede Bacalit Novice
01. januar 2017 - 21:18 Der er 4 kommentarer

Kan ikke få ren Audio / lyd fra PC

Hej,
Nyoprettet bruger her.. Har et problem med at få ordentlig lyd fra PC'en, og har virkelig brug for noget kvalificeret indput / hjælp.

PC: Lenovo H30 i7'er med Windows 10 64 bit (onboard Realtek lydkort).

Eksternt lydkort: Creative Sound Blaster X-FI HD

I løbet af det seneste års tid har jeg prøvet alle mulige konstellationer for at få en ren lyd med intet lykkes. Bla har jeg:

- Skiftet drivere på onboard kortet 3-4 gange. Både via windows update og egen download fra Realtek hjemmesiden.
- Brugt det eksterne kort via USB med onboard'et disabled i Windows.
- Brugt lydudgange både bagpå og foran (headphones) samt digitalt via USB.
- Skiftet kabler og stik (minijack, phono)
- Skiftet højtalere: 2 sæt aktive (1 x studio monitors), 3 sæt passive (på forstærker)
- Skiftet forstærkere: Sony og JVC midianlæg
- Justeret volume niveauer i Windows i forhold til forstærkere/højttalere.

Det giver INGEN forskel noget af det. Ligeså snart jeg skruer lidt op for volumen så "skratter" diskanten eller bliver distorted, så lyden høres som uklart og ringe kvalitet.

Jeg er nået så lang nu, at jeg simpelthen ikke har fantasi til at forestille mig at samtlige forstærkere og højtalere skulle være årsagen. De spiller i øvrigt også fint nok med CD (udenom PC'en). Derimod MÅ det være kilden - altså noget med computeren. Men hvad og what to do?

Spiller jeg musik på lavt niveau er lyden rigtig fin uden forringelser. Problemet høres kun når jeg skruer lidt op (uden det er voldsomt meget) og så ellers derfra og op af. Decideret højt musik lyder ganske forfærdeligt - som i totalt distorted.

Det hele står samlet indenfor 1,5 meter, og ingen kabler er over 1,5 meter lange. Mit TV er tilsluttet som monitor via HDMI. Her er lyden vist nok okay, men TV-højttalerne kan ikke spille højt, så tør ikke rigtig udtale mig om det. Bruger ikke lyden fra TV'et og Windows er indstillet til at bruge stereo-mix på lydkortet som standart- ikke til TV'et.

Tidligere PC'er har jeg også haft tilsluttet til anlæg via minijack til phono, og det har aldrig været et problem. Lyden har været fin og ren. Men nu er det sgu helt galt da... Er det evt. mit bundkort eller hvad kan det være?

Jeg sidder nu og overvejer at købe nogle optiske Toslink kabler for at prøve det i Creative lydkortet. Tænker USB -> ekstern lydkort -> optisk -> forstærker. Det må da være en ren digital forbindelse uden muligheder for interferens, men et eller andet siger mig at det intet ændre (fordi jeg tror det er computeren. Oder was???

Computeren kan vel ikke skabe så meget interferens ind i højttalerne eller deres kabler? (afstand 1,5-2 meter)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. januar 2017 - 08:37 #1
Hvis du kører USB til eksternt lydkort (som du jo gør med dit Sound Blaster X-Fi HD), og på hovedtelefonudgangen får et ringe signal med volumen på 25-50%, så skal årsagen findes i dit kildemateriale.

Hvis du er bekymret for indstråling af støj (høres som regel som brum, ikke forvrænget diskant), kan det ofte løses ved at jorde/stelforbinde enhederne bedre.
Avatar billede Bacalit Novice
02. januar 2017 - 14:22 #2
Så vidt så godt. Problemet er ved ALT kildemateriale. Radiostreaming, Youtube, downloads og selv ved CD i rom drevet. Alt audio bliver forvrænget. Så det må jo være enten selve computeren eller noget der interferere i den. Fx står den op af væggens 220V stikkontakt  + antenne og net stik. Kan det mon have indflydelse?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. januar 2017 - 14:26 #3
Jeg kan ikke rigtigt læse ud af dit svar, om du har tjekket de ting, jeg beskriver for dig i #1?

Jeg tror ikke rigtigt på indstråling som fejlkilde her.
Avatar billede Bacalit Novice
02. januar 2017 - 14:37 #4
Jeg forstår ikke, hvad du mener jeg skal tjekke? "ringe signal" = "dårligt signal" = dårlig lyd ? Jeg har jo allerede beskrevet i mit indledende spørgsmål at det er prøvet. Udover at jeg ikke bruger "hovedtelefonudgangen", men phono udgangen.