Avatar billede DanielD Novice
03. januar 2017 - 18:43 Der er 7 kommentarer

Min egen cloud

Hej Eksperten!

Jeg havde i tiden en super dejlig løsning hos one.com hvor jeg kunne installere et program, det tog selv backup af mine filer i de mapper jeg valgte og kom jeg til at slette eller overskrive filen kunne jeg gendanne den. Jeg kunne komme til filen alle steder jeg var både på mobilen og på alle computere. Med deres app til mobilen kunne den også tage backup af billeder og videoer på mobilen.

Så lukkede one.com denne service ned og har samarbejde med rushfiles hvilket er det værste .... jeg nogle sinde har prøvet.

Jeg er så på udkig efter en løsning som jeg kan have her hjemme hos mig selv.

Jeg har prøvet at installere owncloud og nextcloud på min raspberry pi2 og det virker sådan set udemærket men jeg vil gerne have min 2 TB plads og der løber jeg ind i problemer for hvis jeg tilslutter en ekstern harddisk kører den meget langsomt, billeder loader enormt langsomt og den er ikke så stabil som jeg ønsker.

Jeg har så prøvet at købe My Cloud fra WD og den virker faktisk fint, dog har jeg ikke muligheden for at genskabe slettede filer eller filer som er overskrevet med en nyere version. Man kan jo komme til at overskrive en forkert fil.

Mit spørgsmål er så, kan jeg få owncloud/nextcloud til at virke på en NAS server? Kan man genskabe slettede filer på my cloud? eller på andre måder lave en backup så man har en slags "papirkurv"?

Jeg er meget åbent for bud til hvordan min løsning kan være. Jeg har fast ip og en hastighed som gør at jeg sagtens kan have en server her hjemme.

Glæder mig til at hører jeres forslag.

på forhånd tak
mvh Daniel
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. januar 2017 - 19:04 #1
Jeg kører med Synologys NAS produkter, og kører flere steder deres "DS-Cloud". Det kører upåklageligt, og har indbygget versionsbackup, så selv en overskrevet fil kan genskabes.
Desuden fås "DS-Cloud" også til iOS og Android, så jeg kan tage backup af mobilenhederne.

Jeg har sat flere af den ældre generation med op på systemet, så de automatisk får taget backup af deres filer...

I starten var det mere eller mindre som en simpel "Dropbox", men efterhånden er det blevet rigtig stabilt, og har rigtig mange funktioner.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2017 - 20:02 #2
jeg har nas server WD og en windows server 2012

den laver backup af pc mac mobiler
Avatar billede DanielD Novice
03. januar 2017 - 20:17 #3
Tak for svar, problemet er ikke at lave backup eller få adgang til filerne. Mit problem er jeg mangler en dobbelt backup som ikke sletter filen før feks 30 dage efter jeg selv sletter den eller beholder de sidste 5 versioner af filen så hvis jeg får slettet den eller overskrevet den har jeg stadigvæk mulighed for at gendanne filen.

mvh Daniel
Avatar billede INK Ekspert
03. januar 2017 - 20:48 #4
Der er en indbygget filhistorik i Windows10. Har du checket den?
Avatar billede nfssister Forsker
04. januar 2017 - 07:24 #5
Windows Backup og så en NAS boks af en art, jeg er selv størst tilhænger af Synology. Der kan du versionere lidt ala det ink nævner oven over, dog på NAS boksen. Jeg har faktisk ikke nogen ide om, at hvis du f.eks. bliver ramt at cryptolocker, om den så kan skille filerne af der.
Avatar billede Christian Praktikant
02. juni 2017 - 23:32 #6
En lidt gammel tråd så jeg ved ikke om den stadig er aktuel.

Jeg har en hjemmebygget NASr med Windows Server 2016 Essentials. Her har jeg oprettet en Virtual maskine der kører Ubuntu Server og her installeret Nextcloud 12. Det fungerer virkelig godt. Jeg har assignet 2 TB indtil videre og det at jeg selv kan udvide efter behov er genialt.

Christian
Avatar billede DanielD Novice
03. juni 2017 - 06:16 #7
Hej Christian.

Jeg endte med at købe en wd mycloud den virker umiddelbart fint. Det eneste er at den mangler funktionen med slettede filer. Jeg har dog sat en ekstern harddisk til wd mycloud som kun kopiere dvs skulle man slette en fil sletters den ikke på den eksterne. Den eksterne tager jeg så med hvis vi er ude og rejse osv så jeg altid har mine data med mig i tilfælde af der skulle ske noget her hjemme.

Jeg har overvejet at købe en wd mycloud mere og få dem til at spejle hinanden og så evt sætte den hos mine forældre.

Nextxloud løsningen virker efter min mening som en cloud skal virke. Jeg har dog ikke så teknisk viden omkring opsætning i Linux desværre

Tak for svar :)