Avatar billede poes Novice
04. januar 2017 - 20:45 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Dlink D-615 - orange power lys - ingen wifi

Hej kære eksperter,

Jeg har en Dlink d-615 wifi router som pludseligt ikke virker. Jeg håber I kan hjælpe.

Når routeren er forbundet via 'ethernet' udgangen direkte med kabel til mit internet stik (Dansk Kabel TV er udbyder), og der er koblet strøm til, starter 'power' lyset med en orange farve. Efter 5-10 sekunder blinker '1' og '3' kort grønt, hvorefter alle lys slukker, og processen starter forfra efter et par sekunder.

Dansk Kabel TV kan ikke se routeren hos dem, og mit wifi optræder ikke på nogle af mine computere eller min telefon.

Efter Dansk Kabel TVs rådgivning, og diverse online guides, har jeg:

- Foretaget 'hard reset' på routeren ved at prikke (og holde inde) i et hul bag på den.
- Foretaget 'firmware? reset' ved at holde 'reset' knappen inde ved strømtilslutning, og herefter installere modelspecifik firmware til routeren via browser interface (svært at afkode om det lykkes, men den nåede 100% i Firefox).

Intet af ovenstående har lykkes, og efter ovenstående har jeg ikke kunne få adgang til routerens browser interface via min pc.

Nogle bud? Sig til hvad I skal bruge af yderligere info.

På forhånd tak :-)
Avatar billede INK Ekspert
04. januar 2017 - 21:56 #1
Jeg har ikke forstået om den tidligere har virket på denne tilslutning?
Ifølge instruktionsvideo skal kablet forbindes fra stikket i væggen til internet porten på din router (ikke LAN portene).
Har du testet med direkte kabel uden router til en PC?
Avatar billede poes Novice
04. januar 2017 - 22:28 #2
Routeren har været tilsluttet de sidste 4-5 år, og har fungeret upåklageligt. Den er bare holdt op pludseligt igår.

Og ja, jeg kører med direkte kabel til min pc nu, og det fungerer (nu) helt fint.
Avatar billede INK Ekspert
04. januar 2017 - 22:33 #3
Så er der måske ikke andet at gøre end at skifte til en ny router. Du kunne måske også bruge én med både 2,4 og 5 GHz WiFi?
Avatar billede poes Novice
04. januar 2017 - 23:40 #4
Det er desværre nok der det ender, var ellers fint tilfreds med den, og kunne være rart at få det fixet.
Avatar billede poes Novice
04. januar 2017 - 23:46 #5
... hvis den ikke er i stykker, mener jeg :-)
Avatar billede ptj_11 Forsker
05. januar 2017 - 10:30 #6
Når du har foretaget en hardware-reset til "Factory Default", så har du stillet ip-opsætningen tilbage til det der er standard. I dette tilfælde er routerens standard opsætning: 192.168.0.1
Du skal først gøre følgende:
Åbn en commandprompt
Skriv følgende: Ipconfig /all > C:\Ip.txt
tryk "enter".
I denne fil der nu ligger på dit C:-drev, kan du nu se, hvilken ipadresse din pc har fået tildelt.
Hvis Yousee forbindelsen tildeler dig en ipadresse- f.eks. 192.168.2.1, så arbejder din maskine og routeren på 2 forskellige ip-områder, og vil ikke kunne kommunikere med hinanden.
Hvis det er sådan noget, der gør sig gældende, så skal du flytte dit patchkabel fra Yousee-forbindelsen over i routeren, og ændre dit netkorts ipadresse manuelt til f.eks. 192.168.0.2 før.kan komme i forbindelse med din router igen.
Når du så har genskabt forbindelsen til din router, så sætter du routeren til dhcp i ipopsætningen, og slutter den til Yousee forbindelsen igen.
Lad os se, hvor langt du kommer ad denne vej.
/ptj_11
Avatar billede poes Novice
05. januar 2017 - 12:28 #7
Det vil jeg meget gerne afprøve, men er lidt usikker på hvordan jeg gør det. Til at starte med kan du få indholdet af ip.txt filen:

***

Windows IP Configuration

  Host Name . . . . . . . . . . . . : Joachim
  Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
  Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
  WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Wireless LAN adapter WiFi:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260
  Physical Address. . . . . . . . . : CC-3D-82-12-34-3C
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Local Area Connection* 2:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter
  Physical Address. . . . . . . . . : CC-3D-82-12-34-3D
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Ethernet adapter Ethernet:

  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
  Physical Address. . . . . . . . . : 1C-87-2C-B2-8A-67
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::f91b:bd61:c9d3:64e6%7(Preferred)
  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 82.211.239.141(Preferred)
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Lease Obtained. . . . . . . . . . : Thursday, 5 January, 2017 12:05:57
  Lease Expires . . . . . . . . . . : Thursday, 5 January, 2017 13:05:57
  Default Gateway . . . . . . . . . : 82.211.239.1
  DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.35.247.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 152864556
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1C-A2-51-16-1C-87-2C-B2-8A-67
  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 87.72.130.2
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

***

Problemet efter jeg har genereret denne er, at min router kan jeg ikke få adgang til. Heller ikke hvis jeg laver fast ip (192.168.0.10) på min ethernet netværksadapter.

Jeg får kun adgang til routerens browser interface lige efter jeg har lavet hard reset (tændt router med reset knap holdt inde i ca 10 sek). Her får jeg adgang til det interface der efterspørger et firmware image, til at geninstallere firmware på routeren (hvilket jeg har gjort).

Jeg håber ovenstående giver mening, og at du kan hjælpe mig videre. Sig til hvad jeg skal afprøve.
Avatar billede ptj_11 Forsker
05. januar 2017 - 13:09 #8
For lige at være helt sikker:
Når du benytter denne opsætning på dit net kort: 192.168.0.10, og naturligvis med kabel imellem de 2 enheder, så skal du skrive denne adresse ind i adresselinjen i din browser: http://192.168.0.1 for at komme til adminitsrationssiden.

Er det sådan du har forsøgt?
/ptj_11
Avatar billede poes Novice
05. januar 2017 - 13:13 #9
Jep, og det er det som giver mig mulighed for at geninstallere firmware efter en hard reset.
Avatar billede ptj_11 Forsker
05. januar 2017 - 14:56 #10
Og så er det herefter, at du ikke mere kan komme i kontakt med routeren?
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
05. januar 2017 - 15:05 #11
Når du vender bunden i vejret på din router, hvad står der så helt præcist på mærkaten?
(Alle oplysninger)
/ptj_11
Avatar billede poes Novice
05. januar 2017 - 15:47 #12
Præcis. Her har du oplysningerne:

D-Link model: DIR-615

Default router settings:
http://dlinkrouter
or
http// 192.168.0.1
Username: admin
Password: (leave the field blank)

(På den hvide modelmærkat står der følgende):
P/N: EIR615EEU....H2E
H/W Ver.: H2 F/W Ver.: 8.02
S/N: RE022C2006557
MAC ID: 28107B8D95F1
PIN: 92789609
Avatar billede ptj_11 Forsker
05. januar 2017 - 18:56 #13
I henhold til din routers manual, så skal du for at resette til "Factory Default" tænde for routeren, og først derefter trykke på resetknappen. Du har nævnt begge metoder her i spørgsmålet, og jeg kan ikke rigtigt finde noget om "Firmware Reset" i manualen. Hvor har du udtrykket fra?
ad #9
Og bagefter kan du så ikke få kontakt til routeren igen?
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
05. januar 2017 - 18:57 #14
vender tilbage i morgen
/ptj_11
Avatar billede poes Novice
05. januar 2017 - 20:23 #15
Det er også lidt forvirrende :-)

Jeg har bl.a. fulgt nedenstående link:

https://www.615router.com/how-to-reset-d-link-dir-615-router-to-factory-default/

Så først har jeg holdt 'reset' nede i 10 sekunder, mens routeren var tændt, uden det hjalp. Herefter har jeg holdt 'reset' nede i mere end 30 sek, uden det hjalp. Til sidst har holdt 'reset' nede i 10 sek imens jeg har sat strøm til routeren. hvorefter den (så vidt jeg kan læse mig frem til) er gået i 'recovery mode' (det jeg kaldte 'firmware reset'). Det ses ved at 'power' lyset blinker jævnt orange. Det er i dette mode at jeg kan tilgå routeren via browser, og (kun) kan installere firmware, som er i form af et image jeg har hentet på dlinks hjemmeside (er version specifikt, og tjekket). Uden dette sidste reset trick, fejler routeren i den gentagende proces jeg har beskrevet i starten af tråden, og her kan jeg ikke få adgang til routerens browser interface. Håber det giver mening, ellers spørg endelig.
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. januar 2017 - 11:34 #16
OK. Kan du ved indlæsning af firmwareimaget fuldføre indlæsningen?
Hvad jeg tænker på er, at hvis det bliver korrekt indlæst, så skal powerdioden opføre sig normalt bagefter, altså først lyse orange, og dernæst lyse grønt/blåt. Når du frem til dette punkt?
Hvis du kommer dertil, så bør du kunne pinge routeren, forudsat at router og pc er på samme iprange. Kan du det?
Et lille snildt værktøj til at se enheder inden for samme ip-range er Advanced IPscanner:
http://www.advanced-ip-scanner.com/
Den finder alle enheder på dit net.
/ptj_11
Avatar billede poes Novice
06. januar 2017 - 18:56 #17
Beklager den lange svartid, jeg ville lige prøve det hele igennem igen.

Jeg ved ikke om firmwaren bliver korrekt indlæst. Den når til 100% i Firefox, og så sker der ikke mere, andet end at routeren begynder på den gentagende proces jeg har forklaret i først indlæg (orange lys, kort grønt blink i 1 og 3, alle lys slukker, og forfra igen). Så nej, jeg når ikke frem til at routeren starter op med noget som helst andet end orange power lys.

Jeg kan ikke pinge routeren herefter, selv om jeg har sat fast ip til 192.168.0.10,
Avatar billede poes Novice
09. januar 2017 - 18:38 #18
Da jeg efterhånden har givet op ift at fixe routeren, så tager jeg også meget gerne imod gode råd vedrørende køb af ny billig router til et lille hjemmenetværk i en 60 m2 lejlighed.
Avatar billede INK Ekspert
09. januar 2017 - 18:53 #19
Du har brug for en lille trådløs router der sender på både 2,4 og 5 GHz båndene.
Nu er billig i den sammenhæng mange ting fra 300 kr til 3300 kr.
Det er svært at anbefale et bestemt mærke, men eksempelvis denne
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/netvark-router/DIR809/d-link-dir-809-wi-fi-router
Men der er mange muligheder.
Avatar billede poes Novice
09. januar 2017 - 20:25 #20
Tusind tak, det lyder som et rigtig fornuftigt bud. Har selv kigget på anmeldelser af ting der ligger fra 450-500 og opefter. Har du umidelbart et bud på om der er nogen (for mig) væsentligt forskel mellem den du foreslår, og så den her som jeg har kigget på?

http://www.edbpriser.dk/router/d-link-dir-810l-id-7368125.aspx

Den er lidt dyrere, men bliver beskrevet godt i et par anmeldelser.
Avatar billede INK Ekspert
09. januar 2017 - 20:47 #21
Formoder 810´eren er nyere, så jeg ville nok vælge den. Er lidt mere elegant uden antenner, og på 60 m2 er det sikkert ok.
Avatar billede poes Novice
09. januar 2017 - 22:33 #22
Mange tak. Jeg ender nok med noget i den retning. Jeg lukker den her, og siger tak for indsatsen, på trods af at patienten må erklæres død.