Avatar billede BPA Seniormester
06. januar 2017 - 21:14 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Free Avast antivirus - en kort fornøjelse. Erstatning for den ?

Efter Free Avast er blevet bedømt som et antivirus i eliten i oktober har noget steget dem til hovedet.
Free er blevet til 1 måneds prøvetid på et tidspunkt herefter.
En Avast fra august måned har en prøvetid på 1 år.

Underligt nok finder jeg ikke noget om prøvetid på skrift - blot Free.

Jeg søger en god afløser for Avast til dem jeg har anbefalet programmet til
hvor det nu er lukket ned.

Har noget et forslag til en afløser for Avast der virkelig er Free
og....selv kører og har afprøvet det ?
Avatar billede INK Ekspert
06. januar 2017 - 21:26 #1
Jeg både bruger og installerer for andre.
Avira er min foretrukne grundet lav belastning af maskinen.
Avatar billede BPA Seniormester
06. januar 2017 - 21:42 #2
Har du en forventning om, eller kan se hvor længe den er gratis?
Der står intet i præsentationen af den.
Avast viser det efter installation ved at h. klik på symbolet i programlinien under punktet registrerings oplysninger.
Måske Avira har noget lignende.
Avatar billede INK Ekspert
06. januar 2017 - 21:52 #3
Jeg har kørt Avira i over 1 år uden problemer.
Ved download og installation skal du vælge den gratis udgave. Alle forsøger at sælge pro udgaven, men det skal man ikke lade sig lokke af. Heller ikke for en prøveperiode.
Avatar billede BPA Seniormester
06. januar 2017 - 21:56 #4
Ink.
Jeg takker for hjælpen og installerer den.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2017 - 22:00 #5
Har også gået over til Avira på grund af samme. Men ud over lavere belastning, er Avira lige så god som Avast til at detektere trusler.
Da jeg brugte Avast skulle man registrere programmet en gang om året for at fortsætte med at bruge det. Det med kun en måneds prøvetid kender jeg ikke noget til.
Avira skal ikke registreres i den frie udgave. Men som med både Avast og sikkert også Avg  reklamerer de jo for betalings programmerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2017 - 22:00 #6
Enig i #3 :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2017 - 22:08 #7
Jeg tror såmænd I alle har helt ret, men misforstår noget omkring Avast.

Avast er skam helt gratis, hvis man benytter gratisversionen.

Efter installationen har man en måned til at registrere sig - det er "prøveperioden". Inden måneden er omme, skal man blot ind og taste sit navn og en mailadresse - så har man registreret sig (gratis) for et år. Efter et år, skal man taste sit navn og en mailadresse - så har man registreret sig (gratis) for et år. Efter et år, skal man ..... :-)

Sådan har jeg kørt på de 12-15 maskiner jeg supporterer rundt omkring i de sidste ca. 10 år.

Det eneste jeg er ked af er, at de for ca. 2-3 år siden blev noget mere "aggressive" i deres reklamer og popups - de har de ikke været tidligere udgaver, og har det med at forvirre den ældre generation.

Og ligeledes skal man holde tungen lige i munden, når der er større programopdateringer, for her forsøger de ligeledes at lokke en til at købe betalingsudgaven... - men lige netop det kan man vel næppe bebrejde dem.

Men ellers vil jeg også pege på AVG - Avira kender jeg kun som "nødprogram", nå der skal dobbelt tjekkes.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2017 - 22:10 #8
Nu skal man jo lige gøre sig klart, at Virus kun er en del af problemet.
Det fyger rundt med andet "snavs og spion programmer. Så en god Firewall er nødvendig, og det samme gælder Antimaleware.
Jeg bruger selv Kaspersky, som både er Antivirus og firewall, samtidig med at den beskytter når man går i banken. Den kan fås for bare 129 Kr. for et helt år. Det finder jeg billigt. Og e-Gear er e-mærket. http://e-gear.dk/kaspersky-anti-virus.html
Men ellers er det ikke min opfattelse, at Avast er gået bort fra den gratis version.
Jeg vil også anbefale Malewarebyte. Man kan godt bruge den gratis version, man skal bare være opmærksom på, at den gratis version ikke er realtime d.v.s man skal huske selv at starte den.https://www.malwarebytes.com/mwb-download/
Avatar billede BPA Seniormester
06. januar 2017 - 22:16 #9
Jeg får et valg mellem "Suite of free security software"
eller kun "antivirus."
Det er vel kun antivirus? - ellers får man vel en masse unødigt med.
Kender I Suiten?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2017 - 22:37 #10
#7 Så er det stadig som jeg husker det. Tak for info :-)
Nej de vil gerne sælge pro udgaverne. Det er der ikke noget mærkeligt i :-)
Avatar billede BPA Seniormester
06. januar 2017 - 23:18 #11
# 7
Jeg har givet Avast en mailadresse.
Det udløste kun 20 dages ekstra. Det er måske også lavet om.
Det er tilsyneladende en ændring der er sket efter oktober.
Min egen maskines Avast virker 220 dage endnu og er hentet i august.
Problemet er, at det er en del bekendtes maskiner jeg har installeret Avast på.
De forventer jeg skal gøre noget da de ikke selv kan.
Det bliver lidt omstændigt at holde dem i hånden 4ever.
# 8
Jeg har tidligere købt en 5 brugers Kaspersky, men droppet dem.
Den reagerede på næsten alt, og man skulle foretage et valg om hvad man ville.
Det regnede jeg med at den selv vidste. Jeg gjorde det da ikke.
Jeg havde brugt mange timer med at tale, og maile support på et problem de heller ikke kunne løse . Det var dråben til jeg ikke fornyede.
For ordens skyld - Det er længe siden og det er formentlig blevet meget bedre nu.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2017 - 23:37 #12
Jeg ved ikke, om Kaspersky er blevet bedre, men jeg kender slet ikke de nævnte problemer. Men alle den slags programmer kan i nogle tilfælde spørge om, hvorvidt man vil slette en fil eller ej. Og det kan selvfølgelig være irriterende, fordi man måske ikke aner hvad det er for en fil.
De 20 dage ekstra, tror du ikke det er 20 dages ekstra beskyttelse, altså den samme som i pro udgaven. Det er meget almindelig, at virus og malware programmer starter op som pro. Betaler man ikke, nedgraderes programmet så til gratis udgaven.
Avatar billede posten Ekspert
06. januar 2017 - 23:49 #13
jeg har i MANGE ÅR  brugt avg men problemet med den at der kommer tilbud om pro konstant og "folk" ikke holder sig fra at prøve
Avatar billede BPA Seniormester
07. januar 2017 - 00:07 #14
Valby1.

Jeg tror faktisk at Avast mener det alvorligt.

Indledende tænkte jeg det samme som dig, - den nedgraderer blot og kører videre.
Hvis det var Pro udgaven burde den da reparere de ting den fandt ved en scanning.
Det gjorde den ikke, så det var nok ikke Pro.

Avast symbolet på program linien er krydset af med rødt og den viser IKKE beskyttet. - Det er nok ikke for sjov.

Du må høre om hvordan det går med dem du har installeret for over en måned siden, men ikke to måneder. - De har et års prøvetid.

Hvis du skal fjerne Avast skal du downloade "avastclear" og gemme på den skrivebordet. - Boote Win op i sikker tilstand og derefter køre den.
Det står der er måden det skal gøres på.
Man skulle egentlig prøve at lade Revo uninstaller gøre det for at få det hele væk.

Jeg har afinstalleret og installeret Free Avira suite.
Den kan en masse ting i den udgave og ser ud til at virke.

Du må tage en dyb indånding og tænke på alle de Avast du har installeret.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2017 - 00:32 #15
"Hvis det var Pro udgaven burde den da reparere de ting den fandt ved en scanning.
Det gjorde den ikke, så det var nok ikke Pro."
Ja hvis du med reparere mener slette eller sætte i karantæne, har du helt ret.
Jeg undre mig over dine dårlige oplevelser med Avast. Jeg har 3 computere, så derfor også kørt med bla. gratis Asvest. på min reserve. Det fungerede nu udmærket, men jeg blev træt af alle de pop ups om at købe programmet, og de kom hyppigere og hyppigere. Så jeg gik over til Panda free.. Men helt fri for pop ups bliver man ikke, for meningen er jo at sælge pro udgaven med rabat.
Og hvis for få køber programmerne, og fortjenesten bliver for lille, drejes nøglen om. og så er det slut med "gratis uddeling ad bolsjer"
Men når du er tilfreds med Avira, så blev det jo alligevel jul :-)
Avatar billede BPA Seniormester
07. januar 2017 - 01:48 #16
valby1.

Alvira virker tilsyneladende imod skadelig software.
Den nægtede helt korrekt at downloade Windows 10.  Gnæk, gnæk.
Joke altså, og jeg vil ikke høre videre om den.

Jeg tror du fik læst forkert om mine dårlige oplevelser.
Det var datidens Kaspersky der var besværlig. Jeg havde valgt købeversionen og måtte have en flerbruger licens. Det var smådyrt og især når det var tilbesvær -
ret irriterende.
Avast har været helt fin, bortset fra alle de købstilbud, Den var/er jeg da glad for.
Jeg har den stadig på nogle maskiner indtil den udløber.

Jeg kunne godt erstatte den med AVG, Panda eller andet, men "ink" kom med 1. bud på Avira så blev det den.
"Posten"  # 13 brugte AVG og havde ballade med pilfingre der kunne koste ham kassen, og da jeg tidligere havde ballade med at få den fri version var den ude.

Avira kører på maskinen ved siden af mig der ikke er sat til noget, og i skrivende stund bippede den og advarede mod noget der ville installeres " 49bar.dll, registry.dll og mange mange flere. - Det blev forhindret og den har afbrudt internet forbindelsen.  ? ?
Det er nok noget de har fundet på så man køber programmet. Avest brokkede sig aldrig over noget og kun virusprogrammerne er udbyttet.
Bare det ikke er en Kapersky om igen.
Jeg må se hvad det går ud på. - Pause
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2017 - 03:47 #17
jeg har brugt sådan noget siden 1996. nu gider jeg ikke mere bøvl popup, ændrede betingelser og at de fjerner filer jeg ikke vil have!

først sked AVG i bukserne, og man sku skrive under på at de må kopiere hvad de vil
så gik Avast amok med fjollede indstillinger og konstant selvbestaltet aktivitet
nu dør avira så, fordi den truer med grundløse løgne, om at computeren er i fare (skræmmekampagne for at dumme brugere betaler!)
og engang var den norton, som er næsten umulig at slette igen..

PJAT!

Kaspersky fra nu af.
Og eftersom jeg har alt muligt´her, så har jeg allerede brugt en formue på programmer, så at betale, selvfølgelig!

du får hvad du betaler for! :)

gratis = bøvl og ævl!
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2017 - 12:27 #18
@BPA Nej jeg forstod godt, at du talte om datidens Kaspersky. Nu ved jeg jo ikke hvad datiden er for dig, men jeg har kørt med Kaspersky et par år på min stationære.
Avatar billede BPA Seniormester
07. januar 2017 - 14:41 #19
valby1.
Det er virkelig datid, så egentlig er det helt uretfærdigt at jeg har nævnt Kaspersky som jeg har gjort.
Det er helt sikkert det er et godt program ifølge nuværende brugere og tests.
Jeg købte programmet en del år efter jeg var blevet iværksætter.
Det er 30 år siden, men lige det køb husker jeg.
Erfaring får man af de fejltagelser man har begået.

"sidwave" # 17  Skriver at han har brugt formuen til købeprogrammer.
Jeg melder mig også på den liste.
Når man er selvstændig er det nødvendigt med en del købe programmer for ikke man får en brændestak i hovedet.
På et tidspunkt må bremsen aktiveres.
Der er jo et utal af hjælpeprogrammer som , hvis vi skulle købe dem alle, ville være en genvej til en økonomisk derute.
Tæl efter hvad I selv har af gratisprogrammer og regn lidt på det.
Det er en god ting at kunne teste "Free" for i det mindste at pejle sig ind på noget brugbart inden man køber.
Bruger man "Free" må man finde sig i pop up og andet generende.
Det er betingelserne fra dem der står på den anden side af "disken" som sælgere.
Det kan man nok overleve en rum tid.
#7 sidways oplevelse med AVG, der for ulejligheden ville gnaske i hans data, er
godt nok lige smart nok. Jeg tror jeg var ude for det samme med dem og - afstod.

Hylekoret - jeg kan høre det - Man bruger ikke Free med et så vigtigt virusprogram.
Det er jo et valg man har.

Jeg tester Avira virustest Suite, hvor den senest advarede mod ændringer den havde forhindret og lagt i karantæne.  Den fandt noget mistænkeligt og advarede.
Det fungerede fint, og jeg kunne se hvad den havde fundet.

Dermed er vi retur til det egentlige emne - at hitte noget, der kan ertatte Avast.
Foreløbig går det helt godt med Avira. - Det er jo en "tror" nok, at det gør.
En egentlig test er vist uden for vores formåen.

ole_madsen #7
Tror du stadig at du kan forny "prøveperioden" når den udløber næste gang
på alle de installationer du har lavet i tidens løb ?
Du må lade høre fra dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:13 #20
#19 Nederst:
Hvis de ikke har ændret på proceduren her indenfor det sidste år, så skal man bare gen registrere sig , og så kører programmet igen i et år.
Har brugt programmet i mange år før jeg skiftede til Avira.
Og proceduren har ikke ændret sig på de år jeg brugte programmet.
Avatar billede BPA Seniormester
07. januar 2017 - 17:10 #21
Hej igen "220661"
Jeg har prøvet at forlænge en udløbet prøvetid der er taget i brug for lidt over en måned siden.
Jeg har givet en e-mail adresse der var et krav for at forlænge.
Det gav en forlængelse på kun 20 dage.
De 20 dage er ikke gået endnu, så det er uvist hvad der sker når de er gået.
Det virker som prøvetiden lige nu er indskrænket til at være 1. mdr. + et ukendt antal forlængelser a' 20 dage.
Den Avast der er installeret på en anden computer i august måned har 1 års prøvetid.
Hvordan man kan se oprettelses og udløbs datoerne kan du se i indlæg # 2
Der må være tale om en nylig ændring de har lavet.
Måske findes der en i forum der kan installere Avast og fortælle hvor lang tid prøvetiden strækker sig over  ? Det annoncerer de ikke lige med.

Det at tilmelde sig forfra når det man har er udløbet, troede jeg ikke var muligt.
De har givet helt styr på, og kender din maskine, for den ligger vel i deres database.
Det fingeraftryk kan de vel bruge til at afvise dig hvis du tilmelder dig flere gange.
Jeg ville da gøre det hvis jeg uddelte fri billetter.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. januar 2017 - 14:45 #22
Så har jeg givet mig tiden til en helt ny Win10 installation.

En Avast installeret, giver 30 dages prøvetid.
Jeg gik med det samme ind og tastede en mailsdresse (oven i købet fiktiv). Det gav 365 dages beskyttelse, udløb d. 18/1-2018.

Jeg gætter altså på at du installerer en "pro" udgave, eller noget i den stil. Den gratis er altså stadig gratis - og det er den også iflg. deres hjemmeside: https://www.avast.com/da-dk/faq.php?article=AVKB9#articleContent
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. januar 2017 - 14:47 #23
For en god ordens skyld - jeg installerer min Avast Free Antivirus via ninite.com - men det er den samme som på Avast´s hjemmeside.

I samme dialogboks som du ser registreringsinformationerne, er der også en "Om Avast". Her står der "Avast Free Antivirus" som overskift... - har du stadig en af de sære installationer, så prøv at se hvad der står her...
Avatar billede BPA Seniormester
08. januar 2017 - 23:47 #24
ole_madsen. # 22

Tak for du vendte retur og havde ulejliget dig med problemet.
Status var tidligere her, at en installeret Free Avast var udløbet.
Ved fornyelse gav kun 20 dage ekstra ved at give en mail adresse.
Den installation havde jeg fjernet.

Efter jeg havde læst dit indlæg og set hvad Avast skrev i dit link, lavede jeg en ny installation og ved den straks opgav mail addr. ved installationen.
Bingo - Prøveperiode blev 1 år.

Det har godt nok været et mærkværdigt forløb.
Det er jo et fint program, så det får lov at køre tiden ud.
Om et år finder jeg ud af om det kan fornyes.
Tak for indsatsen.
Jeg markerer dette problem som løst og lukker emnet.
Tak til alle som deltog
BPA.