Avatar billede Xs_Razr Seniormester
06. januar 2017 - 21:34 Der er 1 kommentar

Uddannelse og indhold

Hej CW,

Jeg skriver, da jeg går rundt med et brændende spørgsmål omkring en uddannelse, som jeg meget gerne vil søge ind på - nærmere diplomingeniørudannelsen i softwareteknologi på DTU.

Sagen er den, at fagene - Matematik A, Fysik B og Kemi C er et krav, for at komme ind. Jeg har brugt det sidste halve år, på at læse Matematik A op på DTU's eget adgangskursus, og syntes egentlig selv, at jeg havde opnået en rimelig forståelse for hovedparten af pensummet. Jeg har i dag været oppe til den afgørende mundtlige eksamen, og det gik ikke lige som jeg regnede med. Jeg fik derudover af vide, at jeg var dumpet til den skriftlige eksamen, og nu skulle jeg nok ellers droppe tanken om at blive ingeniør, komme ind på DTU, og ellers ville det være for meget op ad bakke. Jeg har tænkt over det her hele dagen, og har besluttet mig for, at give det et forsøg mere, da det er det jeg vil og brænder for.

Nu hvor vi er ved det, hvad har i så erfaringer i forhold til indhold af matematik indenfor de respektive IT-uddannelser? Jeg har hørt meget om, at datalogi-studiet samt datamatiker-studiet skulle være meget tungt, men hvor meget matematik bliver egentlig inddraget i jeres job og evt. uddannelse? Er det hele paletten man lærer om på bænken, eller er det kun en begrænset del?

Det skal lige siges, at jeg faktisk har en udmærket forståelse, for det meste af matematikken, men at skulle udlede beviser går knapt så godt.

Alle svar modtages med kys-hånd, da jeg er kommet meget i tvivl, hvorvidt om der virkelig er noget om snakken.

/Lasse
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2017 - 03:35 #1
tja.. jeg er IT ekspert, og kom i sin tid igang fordi jeg og mine venner lavede vores egne ting på en Commodore 64.

mit råd er: du skal først og fremmest kunne noget med en computer, men hvad vil du ? bare at ville være ingeniør, det er ikke noget mål.. du skal opstille målet, hvad arbejde du vil have! det kommer fra hvad du kan, og bruger din tid på.

hvis du havde været programmør med nogle år på bagen, ville du allerede kunne den matematik du ikke kan..

at lære en masse bare for at opfylde nogle krav til en uddannelse, er at kravle opad en bakke. så hvad er målet ?

du er nødt til at finde ud af det mål, så bliver ting nemt, fordi du laver det du kan, fordi du ikke kan lade være.

det du gør lige nu, er at lade andre bestemme, hvad du skal, før du må noget!

jeg synes du skal snakke med et par diplomingeniører, hvad de laver til dagligt. som nystartede. (fordi du lærer 1 million på et par år)

jeg ved ikke hvad de laver.. :)  de hyrer min ven Mark og betaler ham millioner (af pund) for at lave IT. vi lærte det selv, og tog EDB assistent uddannelse, datamatiker, datatekniker.

jeg har aldrig brug for avanceret matematik, medmindre jeg laver egen 3d grafik, eller kryptering/knæk :)

du kender uddannelsesplanen, nøjes ikke med at læse den, skriv den om til dine egne noter. ved at skrive husker du i hovedet.

nu laver du 2 lister: det du kan, og det du ikke kan.
du kan finde personer på uddannelser, som vil vøre din mentor i dine svage felter.
find de personer.  kør så løs på alt det du er svag i.

det skal ikke være en kamp.

jeg ved ikke hvad du kan med en computer, men mener at hvis du vil sådan noget, uden at have lavet en række programmer/software - så er du galt på vej.

håber det går!
find de personer som vil mentor dog så du lærer det matematik og andre fag, der står på din "svage" liste.

husk at skrive noter, i hånden, så du skriver din viden i din egen bog (noterne), det er sådan man lærer ting udenad. lad være med bare at skrive på en computer! sådan virker hjernen ikke! :)