Avatar billede snoew Novice
07. januar 2017 - 15:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

qnap ts-109 som file/billedserver adgang udefra

Hej. Jeg har en del gamle billeder som jeg scanner fra dias som jeg skal have delt med hele familien. Har en Qnap ts-109 som jeg tænkte jeg ville sætte op som deingscenter på en måde. Men kan ikke helt finde ud af om det overhovedet er muligt at få adgang til nettop denne model ude fra. Eller om det kun er muligt at få adgang fra hjemmenetværket.
Håber der er nogen som har lidt kendskab til dette som kan hjælpe.
Avatar billede INK Ekspert
07. januar 2017 - 19:47 #1
Hvis opgaven er at dele fotos med familiemedlemmer ude i byen, så ville det være nemmere at etablere en Google konto med Google Fotos. Alle dine fotos oploades automatisk til skyen, og du kan give adgang til udvalgte billeder/albums.
Avatar billede INK Ekspert
07. januar 2017 - 19:49 #2
Kontoen er gratis, og der er ubegrænset lagerplads.
Du slipper for en masse bøvl med fast IP-adresse og firewall og adgangskrav og osv.
Men selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Avatar billede snoew Novice
07. januar 2017 - 20:04 #3
Har allerede en, Både google og Dropbox med masser af plads. Problemet er nemlig at der er tale om Rigtigt mange billeder (omkring 5000) med en høj opløsning (ca 150mb pr stk) og folk skal kunne vælge nemt hvad de gerne vil kunne hente. Så tænkte det andet ville være nemmere. Men hvis det er til for meget besvær så ender jeg bare med at gøre det på den måde.
Avatar billede INK Ekspert
07. januar 2017 - 20:16 #4
150 MB pr. billede lyder af rigtig meget. Hvad skal man kunne med disse billeder?
I min verden er de mindst en faktor 10 for store. Har du prøvet at reducere størrelsen til noget mere håndterbart? Hvis du blot skal vises på en skærm selv en 50-60" TV skærm, så er 5-10 MB rigeligt.
Avatar billede snoew Novice
07. januar 2017 - 20:30 #5
Så sandt. er stadig ved at redigere dem. Så kan være jeg ender dernede. De ligger stadig i RAW TIF format. Når jeg konvertere dem til jpg bliver de noget mindre. Men de har den str. nu.
Avatar billede snoew Novice
07. januar 2017 - 20:31 #6
Når ejg gør det ender de som regel ml 30-60 mb afhængig af hvad der er på billedet.