Avatar billede Nicolai A. Praktikant
07. januar 2017 - 19:54 Der er 6 kommentarer

Specifikationer til Final Cut Pro

Hej folks,

Jeg skal til at redigere en masse mindre videor fremover, og til det vil jeg benytte Final Cut Pro, da jeg har mest erfaring med det. Jeg har dog ikke en Mac.

Jeg skal derfor have købt en, og den må meget gerne være brugt. Men jeg er i tvivl om, den stadig har kraft nok til at køre programmet nogenlunde smooth, selvom den har et par år på bagen?

Er der nogen, der kan gøre mig klogere på det? Den jeg har kigget på er -->

http://www.datamarked.dk/p/86095/apple-macbook-pro-a1278.html

Mvh Nicolai
Avatar billede INK Ekspert
07. januar 2017 - 20:37 #1
I følge Apple er der følgende minimums krav
http://www.apple.com/uk/final-cut-pro/specs/
Avatar billede Nicolai A. Praktikant
07. januar 2017 - 20:56 #2
Ja, det har jeg godt kigget på, men jeg kan aldrig helt gennemskue hardware-specs. Men det ligner, at den burde kunne klare på minimum ikk? Eller læser jeg forkert?
Avatar billede eurositi Ekspert
07. januar 2017 - 20:59 #3
Et par år...? Den er snart fem år gammel.
Følgende trækker meget ned ift. dine planer:
- Grafikkortet er virkelig svagt (http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Intel+HD+4000)
- Harddisken er bette og det er kun en almindelig mekanisk SATA-harddisk
- Skærmen er meget bette især ift. til, at du vil lave visuel redigering på den, og også skærmopløsningen (1200x800) er temmelig lav efter vor tids standarder

Jeg mener bestemt ikke, at en maskine med disse specifikationer er mere end 2.000 kroner værd, men jeg ved selvfølgelig ikke ret meget om Macbooks.

... Men så tjekkede jeg lige på EDBpriser.dk, hvor denne ældgamle model stadig sælges til hele 7.499 i nypris (http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/apple-macbook-pro-id-6837479.aspx)... Det er simpelthen en vanvittig høj pris.

Du kan altså få markant MERE computerkraft til din grafikredigering for FÆRRE penge, hvis du dropper din insisteren på, at det skal være en Macbook. Ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til, er lighederne mellem Final Cut og især Adobe Premiere Pro meget store:
https://www.lightsfilmschool.com/blog/whats-the-best-nle-software-for-professional-movie-editing-2/3966

Dette var altså det bedste råd, jeg kunne gi'.
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2017 - 21:21 #4
Jeg vil fortsætte lidt ad samme linje som eurositi med et par spørgsmål.

Hvor meget erfaring har du med Mac, Final Cut Pro og videoredigering i det hele taget? Og hvad slags videoredigering skal du beskæftige dig med fremover?

Springet fra PC til Mac kan ofte give større tilvænningsproblemer end springet fra et videoredigeringsprogram til et andet. Medmindre du fremover skal arbejde med videoredigering i et professionelt setup, så ser jeg ingen fordel i at anskaffe en brugt Mac fremfor den PC, du tilsyneladende lige nu har.
Avatar billede Nicolai A. Praktikant
08. januar 2017 - 11:23 #5
Jeg har rigeligt erfaring med Mac og Final Cut Pro, og derfor jeg gerne vil bruge det igen. Det er bare simple videoklip, jeg skal redigere, der hverken er 4K eller noget.
Der er nok sikkert andre løsninger, der er bedre/dyrere/billigere også, men tak for de mange råd.

Jeg mangler egentlig stadig svar på om computeren kan køre Final Cut Pro?
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2017 - 11:57 #6
Den kan godt køre FCP, men jeg ville aldrig anbefale den til videoredigering. Eurositi har nævnt dens svagheder.