Avatar billede Michael stephen Praktikant
07. januar 2017 - 23:36 Der er 8 kommentarer

flad database eller relationsdatabase

Hej har en opgave hvor jeg skal svare på om jeg skal vælge relationsdatabase eller flad database til min leverandørdatabase?

har ca. 12 leverandør jeg kan plotte ind, og det er varehuset bilka det handler om, hvor jeg skal plotte mine leverandøre ind, hvad synes i jeg skal vælge og hvorfor?

har siddet fast i den her noget tid nu..

God weekend
/Michael
Avatar billede keysersoze Guru
07. januar 2017 - 23:48 #1
Det lyder lidt som en skoleopgave? Hvad er dine egne tanker?
Avatar billede Michael stephen Praktikant
07. januar 2017 - 23:50 #2
jeg tænker at det kan være relationsdatabase da man kan relatere til hinanden hvis det enkelte leverandører har samme postnummer eksempelvis?
Avatar billede keysersoze Guru
08. januar 2017 - 00:05 #3
Det lyder helt rigtigt - postnr/by vil ofte være en relation. Hvis der skal gemmes ordrer eller lignende vil det også være relationer. Det hele afhænger af hvad der skal gemmes af data, for måske er det slet ikke relevant at gemme adresse og postnr/by på leverandører da man måske kun har behov for tlf samt mail og hvis ordrer med mere heller ikke skal gemmes kunne det sagtens være en simpel flad struktur.
Avatar billede Michael stephen Praktikant
08. januar 2017 - 00:29 #4
Ja okay men tabellen er bygget således her, som kan ses på linket her?

https://postimg.org/image/pvlh2207b/

er stadig lidt usikker?
Avatar billede keysersoze Guru
08. januar 2017 - 00:43 #5
Ah - så du fortalte kun halvdelen i dit spørgsmål... Så giver det vel også mening at lave varegruppe som en relation.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
08. januar 2017 - 00:43 #6
ja den tabel skal normaliseres,
leverandør er en seperat tabel
postnummer/by er en seperat tabel  (1 til mange)
varegruppe er en seperat tabel        (1 til mange) (muligvis en mange til mange, kan en leverandør levere flere vare grupper ??)

så det er en relations database du skal have fat i.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2017 - 01:09 #7
Hvad er en flad database?

Flad fil?

Ikke-normaliiseret relations-database (kun 1 tabel)?
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. januar 2017 - 02:21 #8
I praksis er det ofte en fordel ikke at normalisere helt ud - eller hvis man gør det kommer man ud for at denormalisere lidt under optimering og tuning. Og netop omkring postnummer by kan nman overveje at følge folks egen angiverlse -
f.eks 5210 Odense NV eller 5210 Korup. Post Nord klarer sikkert begge lige godt.