Avatar billede svla Mester
09. januar 2017 - 17:41 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Windows Vista PC installeres til Windows 10

Hej
Har tidligere downloadet en Windows 10 version til et USB-stik mens Windows 10 var gratis og opgradere til,for at bruge Win10 til en ren installation på en Bærbar PC., men fik det aldrig gjort.

Er det muligt og lave en ren installation med min Win10 som ligger på USB-stikket på en bærbar PC som har installeret Vindows Vista, hvis man genbruger Keykoden fra Vista.

Håber lig der er en som kan give et svar.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. januar 2017 - 18:08 #1
Helt kort: Nix.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. januar 2017 - 18:11 #2
...og skal der lidt begrundelse med, så er det ikke muligt overhovedet at opgradere, hverken gratis eller mod betaling af ny licens, fra Vista til 10.

Det kræver, som du selv er inde på, en installation fra bunden.

Opgraderingslicensen fungerer på den måde, at da man opgraderede sin PC til Win10 første gang, genererede Microsoft licensen til den - altså ligger licensen hos Microsoft. Når du så efterfølgende vil ominstallere din PC fra bunden, installerer du bare uden licensnøgle, så henter den selv licensen, når den kommer på internet og kan snakke med Microsoft.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2017 - 19:08 #3
Prøv at se denne tråd hvor der beskrives at flere har lykkedes med dette!
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1014775
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. januar 2017 - 19:15 #4
#3 Vrøvl, tråden handler om opgradering fra Win7 - dette handler om Vista.
Avatar billede INK Ekspert
09. januar 2017 - 19:22 #5
Se denne for evt. problemer med en gammel Vista maskine.
http://komputer.dk/computerudstyr/operativsystem/windows-10/test-af-windows-10-paa-vista-computer-fra-2009
Foreslår du checker om det overhovedet er muligt på din PC. Jeg har selv en gammel Vista maskine opgraderet til Windows7. Jeg forsøgte i sin tid at opgradere til Win10, men maskinen kunne ikke køre Win10.
Avatar billede svla Mester
09. januar 2017 - 19:24 #6
Tak for dit svar, det forstår jeg godt.
- Det vil så sige at den Win10 som jeg har liggende på USB faktisk ikke kan bruges til noget nu?
Jeg har faktisk liggende en Keykode (Produkt ID  (20 cifre)) til en Windows 10 home som stammer fra en opgradering fra win 8.1 til Windows 10.  Kan jeg bruge den til noget i forbindelse med installation af win 10 fra bunden?
Avatar billede INK Ekspert
09. januar 2017 - 19:39 #7
Hvis din kode allerede har været anvendt på en PC, er det tvivlsomt, men du kan jo ringe til Microsoft og forhøre dig.
Din USB nøgle med Win10 kan stadig bruges til en opgradering eller ren installation af Win10. Har netop opgraderet en win7 maskine til Win10 med en USB nøgle. Den maskine havde dog tidligere haft Win10 installeret dengang det var gratis. Den pågældende var af uransagelige grunde vendt tilbage til Win7, men havde nu igen ændret mening.
Installationen forløb gnidningsfrit og blev aktiveret over nettet, da Microsoft jo allerede "kendte" maskinen.
Under installationsforløbet blev jeg spurgt om det skulle være en opgradering eller en "ren" ny installation.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2017 - 19:46 #8
#4 jeg kan så fortælle at jeg har lagt win 10 på en XP den kunne så til gengæld ikke finde opdateringer og var meget ustabil så jeg ville nu forsøge alligevel du kan jo altid gå tilbage!
Avatar billede svla Mester
09. januar 2017 - 21:40 #9
Hej Alle
Tak for alle jeres input, det var dejligt med så mange svar så hurtigt.
Jeg har mit USB stik med win 10 version, og så har jeg en ældre PCèr med Vista og en med Win.7, efter jeres indlæg og særlig INK`s er jeg motiveret til og prøve om det lykkedes for mig og få lavet en ren installation af Win 10
Tak for jeres hjælp.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2017 - 14:41 #10
Husk lige, at du jo dermed ikke har en nøgle til din Win10. Den vil du være nød til at købe særskilt. Du kan ikke opgradere fra Vista til Win10 og uden en forudgående installation, har MS ikke en licensnøgle til den; din Vista-nøgle funker ikke til Win10, præcist som med alle andre versioner.