Avatar billede DanKlarskov Novice
10. januar 2017 - 14:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Fra DXF til Photoshop CS2

Hej Ekspert,

Jeg har nogle tegninger som jeg har lavet som "amateur" i PS CS2.
Disse tegninger har jeg haft behov for at få lavet i DXF filer,
da de skal kunne laserskæres eller vandskæres.
Får nu hjælp til dette.

Min udfordring ligger så i at når min hjælper har lavet disse i AutoCAD, DXF filer, hvordan får jeg så konverteret dem bedst muligt,
så jeg igen kan åbne og redigere og udvikle i mit gamle PS CS2 program.
Stregen vil blive på 0,01 mm. da dette er nødvendigt til laserskærings filer.

Spørgsmålet er hvilke fil formater jeg får bedst udbytte af at bede om fra ham.
Jeg har læst at PDF 1:1 er en god mulighed. Her kan jeg bare se, at når jeg åbner det, kan den ikke konvertere filen så godt og enderne på strederne mødes ikke rigtigt... og sådan noget.
Så ønskede jeg at få dem i PSD 300 dpi....dette er meget tungt at sende siger min hjælper og det bliver vist heller ikke så optimalt at konvertere?

Jeg har desværre ikke kronerne til at købe de helt nye Illustrator og Photoshop eller at leje det.... da jeg ikke er studerende... men søger arbejde i øjeblikket.... er dog innovativ med dette projekt og hvem ved om dette ikke ender med et iværksætter projekt ude i fremtiden...man har lov at drømme og håbe. Udvikler på det i min fritid....

Nå men håber på din hjælp og råd til hvilket format der er optimalt at bede om og eventuelt hvad jeg så gør med det bag efter...for at åbne det i mit gamle Photoshop program...  Jeg syntes selv at have betalt en bondegård for programmet 9 år siden.... :-)

Smil og hilsen

Dan K
Avatar billede ebea Ekspert
10. januar 2017 - 14:54 #1
Det bedste jeg kan komme på, er dette, som jeg selv har brugt i +20 år! Der er muligheder for alt det som du nævner, + et utal af andre muligheder. Og i linket her, er det en ganske billig måde, at erhverve programmet på.
http://www.coreldraw.com/en/product/education-edition/
Avatar billede DanKlarskov Novice
11. januar 2017 - 08:21 #2
Tak, har du et bud på hvilke file typer jeg skal bede om så jeg kan åbne den i Photoshop CS2?
Mvh. Dan
Avatar billede ebea Ekspert
11. januar 2017 - 09:55 #3
#2  -  Det som jeg henviste dig til, var en erstatning for dit gamle Photoshop. Derved fik du løst begge problemer; både med hensyn til fil type(r), men også til opdatering af dit program. Og til en pris på omkring 500,- kr., og så havde du jo opdateringerne til programmet, i fremtiden.
DXF er jo vektor baseret, så er det ikke bare at returnere filen i samme format. Derved har du jo muligheden for at arbejde videre med dette vektor format.
Avatar billede DanKlarskov Novice
11. januar 2017 - 10:54 #4
Hmmm tak. Det lyder overbevisende. Smiler :-)
Jeg har læst at hvis DXF filen blev importeret til Illustrator kan den gemmes i de formater som Photoshop bruger og derefter kan jeg åbne i Photoshop som jeg har i den gamle version... når man er selvlært er det jo rart at bruge det man kender...
Ham der hjælper mig har Illustrator så jeg tænkte at hvis jeg bare vidste hvilket fil format der var bedst...mest optimalt...så kunne han åbne i AI og konvertere til dette fil format for mig.... Fx DXF til AI og fra AI til PSD i 300 DPI. Jeg ved godt det er tungt...men kunne være en mulighed, eller var der et andet format du kunne anbefale at han gemte mine DXF filer i...når de havde været igennem hans AI...?
Undskyld at jeg bliver ved...har noteret mig det andet som gode råd også :-)
Mvh. Dan
Avatar billede ebea Ekspert
11. januar 2017 - 11:23 #5
Som jeg nævnte, så er DXF vektor baseret, og Illustrator producerer og håndterer vektor grafik. Så hvis du vil blive på dit gamle PS program, som jo ikke er baseret på vektor grafik, så bed ham der laver DXF filen, om at konvertere den, evt. til en EPS fil, som stadig indeholder vektor grafikken, men som PS så selv ændrer til en Bitmap fil.
Men som udgangspunkt, blir' det aldrig helt perfekt, at konvertere en vektor fil, til et Bitmap format.
Avatar billede DanKlarskov Novice
11. januar 2017 - 14:41 #6
Hej ebea,
Tak det vil jeg prøve...og så se et eksempel fra ham i EPS...hvordan det fungerer...
Tegningerne er i rød streg, jeg har hørt noget om at det fungerer bedst når det er grå skaleret/gray scale...er der noget om det?....er det bedre hvis jeg beder om det i grå skala eller er det lige cool om det er rød streg. På forhånd tak :-)
Smil og bedste hilsener
Dan
Avatar billede DanKlarskov Novice
11. januar 2017 - 15:43 #7
Hi igen, Jeg brugte lige en converter på nettet til en test, konvertede .DXF fil til .EPS og det virkede meget fint i mit PS CS2 program.
Tak for værdifuld hjælp og smil
Dan
Avatar billede ebea Ekspert
11. januar 2017 - 15:53 #8
#7  - Så kom du i mål ;-)  -  Husk at lukke spørgsmålet, hvis du mener at du har løst problemet!
Avatar billede DanKlarskov Novice
22. januar 2017 - 16:07 #9
Kære ebea,
Nice har den designer jeg får hjælp af, gået over til at lave mine dxf filer i corel draw...
:-)
Det er jo godt når jeg skal bruge DXF filer til laver cut eller Walter jet...
Men hvis han fra denne program skal gemme^eksportere til photoshop...hvilken film type anbefaler du så....? er eps stadig det bedste eller?
Mvh.Dan.
Avatar billede ebea Ekspert
22. januar 2017 - 17:19 #10
#9  -  Jeg går ud fra, du mener fil type, og ikke film!
I CorelDraw, kan du eksportere (istedet for at gemme), og der har du mulighed for at eksportere tegningen i stort set alle formater, indenfor vektor grafik. Og når du gør det, så bliver de i Vektor format.
EPS er ikke det bedste format til at gemme / Eksportere i, da det er få programmer som kan håndtere formatet korrekt, efterfølgende.
Så det afhænger helt af, hvor filen efterfølgende skal bruges. I Autocad, eller skæreprogrammer, kan du bedst bruge DXF, DWG, og i rene tegneprogrammer, vælg at bruge CDR filformatet.
Du skal dog være opmærksom på, at til brug for f.eks. laser cutter maskiner, eller vandskære maskiner, at det DXF format som de fleste maskiner bruger, skal ændres (måske) i størrelses forhold, når du gemmer fra CorelDraw.
Men det kan du få afprøvet, ved at lave en test med din fil, hvor de hiver den ind i det program som bruges til styring af skæremaskinen.
Avatar billede DanKlarskov Novice
23. januar 2017 - 07:59 #11
Tak, Ebea.
Jeg syntes det lyder godt og som et skridt fremad.
Ja hans filer skal laves i DXF format til mig. Jeg håber sandeligt at målende passer når de er lavet der. Jeg skal ud og leje en maskine senere så tegningerne skulle gerne passe når jeg kommer så langt. :-)
Det med filformater er mit ønske at Corel draw skal kunne lave DXF filer men også en fil kopi som jeg selv kan arbejde videre med i Photoshop. Til mit eget lille amateur udviklings arbejde. Så hvis jeg yderligere skal bede om en fil som kan åbnet i min Photoshop hvad skulle det så være?
Jeg har brugt langt tid at lære det jeg kan i Photoshop så jeg ville meget gerne kunne forsætte...da jeg føler at det er fint nok inden for mit arbejde.
Jeg laver tegninger, printer dem ud og saver efter med min dekupør sav.
Her vil jeg gerne kunne bruge det min hjælper laver i Corel draw.
Så har du et forslag til hvad jeg kunne gøre her?
Undskyld at jeg spørger så meget, men mange tak for din tålmodighed og lyst til at hjælpe mig. Smil og bedste hilsener
Dan
Avatar billede ebea Ekspert
23. januar 2017 - 10:00 #12
#11  -  Spørg du bare løs ( det er derfor forummet er her)!
Det med at gemme i et format til Photoshop, kan du jo vælge stort set næsten hvad som helst, af grafik formater. Når du "forlader" vektor grafikken (CorelDraw), så blir' de formater du vil bruge i Grafik programmer, jo i Bitmap format, og der er stort set frit slag.
Hvis du downloadede CorelDraw og kører med sidste version (X8), så har du jo samtidig CorelDraw's eget billedbehandlings program, som hedder Corel PhotoPaint, og som er blevet et ganske super program til billed behandling (ganske som Photoshop), så du kan jo fortsætte i dette program, også, selvom du måske føler du bedre kender Photoshop. Corel's PhotoPaint, har virkelig mange features, og er nemt at bruge ;-)