Avatar billede Raakjaer Juniormester
12. januar 2017 - 11:53 Der er 1 kommentar og
1 løsning

IHC Net - udfordringer med internetmodul og modem

Hej,

Jeg er netop flyttet og har fået IHC-net i min lejlighed. De tidligere lejere har blot trukket internetkabel fra boksen ud til et modem (Yousee), således der er trådløs netværk mv. Det er også sådan jeg har det pt., men jeg vil gerne kunne bruge vægudtagene til internet. Internetmodulet har pt. kun strømtilførsel, og ingen data, da denne går til modemmet.
Hvordan får jeg sat data til det nye internetmodul, således at jeg kan bruge både modem og vægudtag samme tid?
Udfordringen er, at datakablet fra IHC boksen til modemmet er sådan et kabel med "skruegevind" i begge ender (ved ikke hvad dette kabel hedder), og indgangen i det nye internetmodul er et "netværkssstik" (CAT??), dvs. jeg skal bruge en converter for at trække data til internetmodulet - er det muligt at få det, og hvad hedder sådan en?
Ligeledes vil jeg høre om man kan få en splitter der gør, at jeg kan trække kabel til modemmet som nu, samt et kabel til det nye intermodul via splitteren?

Mens jeg lige sidder og skriver, så tænker jeg på, om jeg i stedet blot kan trække et netværkskabel fra mit modem (som jo har datasignal) direkte til internetmodulet, som så kan lede signalet videre til vægudtagene? Er det så simpelt?

Jeg har skrevet to links til billeder af boksen.

Èt hvor I kan se det stik hvorfra i boksen, hvor datakablet går fra og hen til modemmet (det midterste), samt et billede af hele boksen, hvor det midterste er internetmodulet (venstre er TV). Øverst på internetmodulet er der et netværksstik ? er det her, at data skal tilgå modulet?

Jeg har ikke forstand på det ... På forhånd tak :-)

https://billedeupload.dk/images/fm7kG.jpg
https://billedeupload.dk/images/XbqzJ.jpg
Avatar billede INK Ekspert
12. januar 2017 - 19:24 #1
Du kan læse mere om IHC-net her
http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98469_01.pdf
Jeg gætter på det kun er netværket, der er etableret. Der kræves selvfølgelig et indgangssignal fra en udbyder. Har du det fra YouSee?
Idéen er at du kan bruge det kablede netværk i lejligheden samtidig med et trådløst netværk. Hvis jeg har forstået dine billeder korrekt går antennesignalet ind i Comega DVU4, hvor det splittes i et datasignal og et antennesignal. Antennesignalet fordeles selvfølgelig til antennestikkene i lejligheden, mens datasignalet skal gennem YouSee modemmet og derfra kables tilbage til netværket. Der står det er en switch, så bare sæt stikket i her. YouSee routeren kan så samtidigt bruges trådløst.
Jeg må indrømme, at jeg ingen erfaring har med denne type netværk, men håber du ledes frem mod løsningen.
Avatar billede Raakjaer Juniormester
12. januar 2017 - 19:27 #2
Hej,
Jeg har nu løst problemet. Det var faktisk så simpelt, at jeg bare satte et netværkskabel fra yousee modem op i dataswitchen i IHC Net-boksen, og vupti, så ledte den signalet rundt i lejligheden :-)
Men tak for svaret!