Avatar billede rene_koemler Praktikant
14. januar 2017 - 11:48 Der er 1 kommentar

Konfiguration af EdgeRouter X

Hej, jeg har købt en EdgeRouter X som jeg nu skal til at konfigurere. Jeg har tilsluttet den til pc'en og har vha. ipconfig fundet ud af hvilken ip-adresse den giver ud (resultat: 169.254.107.14 - formoder at den default kører dhcp). Har så prøvet 169.254.107.1 for at få kontakt til web-opsætningen - ingen forbindelse, I hht. vejledningen skulle ip ranget ligger i 192.168.x.x segmentet. Har forsøgt at lave en reset på routeren, har forsøgte at lave en tracert  for at se om jeg kunne få en ip-adresse i hoppet mv. Ingen giver mig en ide om hvilken ip-adresse routeren har. Kan nogen give et hint?
MVH
René
Avatar billede nfssister Forsker
14. januar 2017 - 15:03 #1
Hvis en IP starter med 169.x.x.x, så er det fordi den netop IKKE får DHCP.
Hvis du læser vejledningen, så står der også du skal give dit netkort i din PC en fast ip adresse.

Kabel mellem din PC og router i ETH0

Så giver du din PC fast ip adresse (v4), f.eks. 192.168.1.22, alt andet end 192.168.1.20 og 192.168.1.1

Husk ikke at have andet på netværket end routeren og din PC.

Så åbner du en browser (Chrome er anbefalet af Ubuquiti, FireFox virker ikke korrekt fra mac !)
Skriv 192.168.1.1 i browseren, log ind med ubnt i bruger og ubnt i password, hus at hak flueben første gang i betingelserne.

Derfra kan du sætte din router op, men det er desværre ikke lige så nemt som f.eks. en TP Link, men skriv hvis du skal have hjælp til den del også.