Avatar billede barth Professor
15. januar 2017 - 13:45 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Geninstallering af computer

Jeg har en gammel Zepto computer med Windows Vista Business.

Som jeg har skrevet i andet spørgsmål kan jeg ikke få Windows Update til at virke, så nu vil jeg gen installere computeren.

Jeg sætte den originale cd fra Zepto i og trykker F12 ved opstart og kommer fint ind i programmet. Jeg indtaster produktnøglen om kommer så frem til billedet hvor jeg kan sætte dette i gang.

Men..... Det kan jeg ikke. Når jeg prøver siger den: Windows kan ikke installeres på denne disk. Den valgte disk har MBR-partitionstabel. På EFI-systemet kan Windows kun installere på GPT diske.

Jeg må tilstå, at det siger mig absolut intet..... Jeg forstår ikke, at jeg med den originale installationsdisk ikke kan gennemføre det.

Er der nogen, der kan hjælpe - og helt med forklaring til en ikke ekspert. :)
Avatar billede poko1 Ekspert
15. januar 2017 - 14:10 #1
Så skal du trykke der hvor der står avancerede indstillinger og slette alle partitioner så den er Uallokeret  derpå kan du trykke på næste og det skulle køre!

https://billedeupload.dk/images/0dTZo.jpg
Avatar billede barth Professor
15. januar 2017 - 14:12 #2
Tusind tak. Jeg prøver.
Avatar billede barth Professor
15. januar 2017 - 14:24 #3
Hej. Nu er den gået helt galt. Det virkede sådan set, og installationen startede. Den sagde den havde alle oplysninger.
Men så kom der en blå skærm hvor der stor, at Windows has shut down og så en hel masse.
Jeg prøvede igen, med samme resultat, så nu er jeg virkelig på den........
Håber du kan hjælpe mig ud af dette problem, for nu er computeren formentlig slettet.
Avatar billede barth Professor
15. januar 2017 - 14:28 #4
Den starter med at sige: A problem has been detected. Og så at Windows lukker ned. Og hvis det er første gang jeg har det problem osv..........
15. januar 2017 - 19:59 #5
HEJ,

Har selv haft det problem et par gange.

Den måde jeg løste det på var, at jeg pillede harddisken ud (fysisk væk fra maskinen).  Fik den formatteret hos en ven (eller på en anden NTFS-maskine)  således at jeg er 100,000 procent sikker på den er ren.

(En anden, måske nemmere,  måde er at få fat i en HIRENS BOOT-Cd (søg på nettet jeg har ikke linket her!) , start op på denne og formatter harddisken ! )

Og så geninstallere WIndows.

Men det forudsætter at du har de rigtige drivere til din hardware til din ZEPTO (hvilket ikke skulle være et problem, da du, som du skriver,  har den originale  ZEPTO-disk ).

Kristian
Avatar billede barth Professor
15. januar 2017 - 20:39 #6
Hej. Tak for hjælpen. Hvordan kan jeg gennem HIRENS BOOT-Cd formattere hard disken når computeren ikke kan komme på nettet?

Mvh Hans
16. januar 2017 - 09:40 #7
HEJ,

Jeg skrev følgende:

Citat:
""
(En anden, måske nemmere,  måde er at få fat i en HIRENS BOOT-Cd (søg på nettet jeg har ikke linket her!) , start op på denne og formatter harddisken ! ) ""  Citat_slut

Jeg skrev MÅSKE NEMMERE, men da du ikke har CD'en eller har mulighed for at hente den via nettet, er dette IKKE en nemmere måde - den er faktisk umulig !

Det bedste du kan gøre er at pille disken ud og få den formatteret hos en ven.

Men mig bekendt er det faktisk muligt at formattere disken fra WINDOWS med DIN Windows CD.

Er det sådan nu, at når du starter ZEPTOEN af du efter en øjeblik får den famøse blå skærm med en masse tekniske oplysninger ?

HVIS JA er det er driver problem .

(Hvis du ved hvad en driver er - spring næste afsnit over.

En driver er et stykke (ofte) specialskrevet code, som håndterer en del af PC'ens hardware.  Det er denne kode, som sætter hardwaren i stand til at gøre det den skal gøre. (eksempel vise tegn på skærmen, eller omdanne et tastaturtryk (f.eks A ) til en kode, som programmet forstår,).  )

Når du starter WINdows skal du trykke F6 -tasten. Så kan du indlægge de nødvendige drivere INDEN installationen og så henter WINDOWS den efter behov.

Disse drivere SKAL være på din originale CD fra ZEPTO.

Håber dette hjælper dig.

Jeg bor for langt fra dig til jeg fysisk kan hjælpe dig - (bor i Nordnorge !)

Kristian
Avatar billede barth Professor
16. januar 2017 - 11:15 #8
Hej Kristian.

Nej den blå skærm kommer først når jeg starter selve installationen, efter indtastning af produktkode.

Er der en måde jeg kan formatere på for eksempel ved at skrive koder på den "sorte skærm" ?

Du skal i hvert fald have tak for al din hjælp. Blot synd det gik som det gjorde.

Hilsen Hans
Avatar billede poko1 Ekspert
16. januar 2017 - 12:12 #9
Hej Jeg har været ude af huset siden i går  men kan se at du stadig kæmper med din Harddisk.
Når du kommer så langt som der hvor du harl indtastet produktkoden er det ikke  Harddisken men nærmere et Bundkort / Driver problem.
16. januar 2017 - 12:23 #10
Hvis du kan komme så langt som til at indtaste produktkoden / produktnøglen er det gode tegn. Det vil sige, at de fleste system- drivere er installeret.  Da har du ikke brug for at kunne formattere din disk . Det har Windows allerede gjort. og Da er HIRENS CD'en overflødig.

I Bunden af den blå skærm står der som oftest et eller flere numm-er /re .  Det er et FEJL-nummer .

Hvad er dette/disse  nummer / numre ?

Du er jo -ikke på net, så du kan ikke søge det op.

Kristian
Avatar billede barth Professor
16. januar 2017 - 13:09 #11
Hej. Nu prøver jeg at gingive hele forløbet. Måske er der for mange nuller.
Windows is loading files -> Dansk, Danmark -> Windows Vist installing -> vent -> produktnøgle -> licensvilkår med accept -> brugerdefineret (opgradering deaktiveret) -> start installation fra Windows.
Og så går der et øjeblik hvorefter der kommer blå skærm med en alvorlig fejl og Windows lukkes.
Til sidst står der tecnical information: STOP: oxooooooiE (oxFFFFFFFFFFCOOOOO,OXFFFFFFFFFFFFFFFBA321C, OXOOOOOOOOOOOOOOOOOO, OXOOOOOOOOOOOOOOFF8OOOOOOOOOOO)
Måske er der lidt for mange OO ????
Gør det jer klogere???
Hvor ville det være dejligt med hjælp...
Avatar billede barth Professor
16. januar 2017 - 13:11 #12
Jeg har i øvrigt også forsøgt at installere en Windows XP. Her får jeg efter lang tid også den blå skærm, med nogle andre koder.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. januar 2017 - 13:28 #13
Så det er alligevel din HDD!
Du må prøve med en anden
Unmountable_Boot_Volume or you can say STOP: 0x000000ED, both are the same BSOD (blue screen of death) error and as you can see, this error only comes in blue background and the reason why this BSOD Error stuck on your computer or laptop is, because it?s extremely possible that your Computer System?s Solid State Drive or Hard Disk Drive is in some kind of trouble.
Avatar billede barth Professor
16. januar 2017 - 15:31 #14
Ok. Tak for hjælpen. Vil det hjælpe at formatere den? Og kan jeg gøre det som den er nu? Er der en instruktion jeg kan skrive så den
Avatar billede poko1 Ekspert
16. januar 2017 - 15:38 #15
Nej det er en fejl men en sektor på disken som ikke fjernes ved om formatering.
Køb en ny Så dyre er de heller ikke! Og så køb en på 7200 omdr. som denne
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=0J38075&pn=Hitachi&gruppe=Zedbpris&overgr=Andet&vare=162931&f=edbp
Avatar billede barth Professor
16. januar 2017 - 15:49 #16
Ok. Tsk for hjælpen
16. januar 2017 - 16:33 #17
HEJ,

Har været ude og rende.

Har læst både dine og POKO's indlæg:

Er enig med POKO omkring disken (også set med dine fejlkoder i erindring).

HIRENS Boot-CD klarer IKKE at rette defkete sektorer op. Den kan formattere en disk, men er der først en fysisk fejl i en sektor er der ikke noget at gøre.  Og hvis denne sektor er selve BOOT-EEKTOREN (aller første sektor på disken) kan du kaste disken i den nærmeste skraldebøtte ( i et let DISKos-kast - høhø!)

Det er data på denne sektor, der, som skrevet, bestemmer hvordan disken skal opføre sig overfor systemet (størrelsen på en -4 disk-partitioner) , Og hvis den er kaput, kan du selv regne ud at data på resten af disken ikke vil være troværdige og pålidelige.

Bedste råd:  Køb en ny , men lad evt. en af dine venner formattere den gamle harddisk. Omend sandsynligheden for at det kan være en SOFT-sektor fejl (soft-fejl = fejl som kan rettes ved en evt. formattering)  er lille er den der og da vil en LOW-LEVEL formattering (low-level er en formatterings-metode hvor alt på disken bliver formatteret og med udvidede formatterings-muligheder // =  HIRENS -BOOT-CD, men til den tid har du sikkert en ny  Harddisk, Windows er kørende og du surfer glad og fro på WWW.....    og henter så HIRENS BOOT CD.....

Lykke til.

Kristian
Avatar billede barth Professor
16. januar 2017 - 17:32 #18
Hej Kristian

Tusind tak for al din hjælp.

Hilsen Hans