Avatar billede JohnRN Novice
15. januar 2017 - 18:37 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Video fra MiniDV til PC

Jeg har før i tiden brugt meget tid på at optage Digital video af børnene og på ferier m.m. :-)
Dengang havde jeg PC med Firewire indgang eller indstikskort med Firewire.

Idag kører jeg Windows 10 og en bærbar uden Firewire mulighed.
Hvordan - eller, har jeg overhovedet nogen mulighed for at Importere indholdet fra MiniDV´en over på min computer?
Har forsøgt et kabel med Firewire/hun til USB uden reaktion.

Eller skal jeg ud og finden en computer med Firewire indgang?
Avatar billede milter Ekspert
16. januar 2017 - 00:44 #1
Avatar billede milter Ekspert
16. januar 2017 - 00:46 #2
Sorry, det var samme link to gange. Her kommer det rigtige:

https://cooltechpc.com/articles/thunderbolt-firewire-and-usb
Avatar billede milter Ekspert
16. januar 2017 - 11:01 #4
@hemberg.
Firewire til USB-kabel virker, som JohnRN også selv har fundet ud af, meget sjældent.med video.
Avatar billede hemberg Forsker
16. januar 2017 - 15:51 #5
Hmm, Troede måske "bare" det var et driver problem. Er den eneste udgang på kameraet en Firewire. Tænkte, at hvis der måske var en videoudgang/audioudgang så kunne man måske overføre via et capture kort af en slags.
Avatar billede milter Ekspert
16. januar 2017 - 16:07 #6
Hvis du fortæller, hvilken computer og kamera, du har, kan vi måske hjælpe.
Avatar billede JohnRN Novice
16. januar 2017 - 17:08 #7
Det er en ASUS N76VZ computer og et JVC GR-D23EK kamera. Kameraet har en A/V udgang. Men hvordan vil jeg i givet fald kunne capture billede/lyd? Vil også gerne have mulighed for at redigere i det.
Avatar billede hemberg Forsker
16. januar 2017 - 18:01 #8
Skulle du tilfældigvis bo i nærheden af Århus. Så har jeg t du kan bruge til at overføre dine videoer. En USB-Capturestick. Du må låne den kvit og frit. Med den kan du overføre (optage) dine optagelser fra kameraet til din pc. Det tager lidt tid - Men det virker.

Det der med at redigere video kræver noget godt hardware. Jeg kan se at din bærbar findes i tre forskellige versioner (CPU'er). Hvis du ikke skal gå helt kold i redigeringen så skal du minimun have den model med i5 CPU'en. Ellers kan du vente i evigheder når der skal renderes. Du skal bruge et stykke software. Og der findes en del der er gratis. Hvis det kun drejer sig om at klippe en video sammen uden fancy grafik. Så er avidemux en mulighed. Den kan klippe og omkode videofiler. Håber dette kan hjælpe dig.
Avatar billede JohnRN Novice
16. januar 2017 - 18:39 #9
Jeg bor i Brøndbyvester, så de er lidt langt fra dig :-(
Maskinen har en i7, 2,3Ghz 8gb ram.
Betyder det at, signalet afspilles via A/V stikket og bliver "optaget" på denne Capture-stick?
Det lyder som en rigtig god løsning. Fandt noget på AV-Cables.dk, kan det bruges?

https://www.av-cables.dk/video-grabber/usb-2-0-video-lyd-component-hd-s-video-av-capture-kabel.html
Avatar billede hemberg Forsker
16. januar 2017 - 18:51 #10
Ja, den kan bruges. Men prisen er lidt hamper ...... De er faktisk på tilbud i Lidl i denne uge til 149.- med 3 års garanti. Og lur mig om der ikke er noget redigerings software med.
http://tilbudsavis.lidl.dk/bcfc779d-eea8-43ab-bbae-df989b636ec0/html5.html#/18

Ja så optager du dine optagelser over på din pc.
Avatar billede JohnRN Novice
16. januar 2017 - 19:06 #11
Fantastisk [Hemberg] :-)
Må fluks ned og hente sådan et sæt.

1000 tak for hjælpen:-)
Avatar billede hemberg Forsker
16. januar 2017 - 20:23 #12
Selvtak. Hvis du har brug for mere hjælp kan du bare skrive i denne tråd. Har en del erfaring med video...
Avatar billede JohnRN Novice
17. januar 2017 - 17:33 #13
Og det fungerer perfekt. At det så ikke er en Premium version af Sofwaren, er ligegyldigt.
Avatar billede hemberg Forsker
18. januar 2017 - 08:23 #14
Det er sjældent top notch software der er med i de der pakker. Men nu da du har sticken og tilhørende drivere så kan du jo bruge den sammen med bedre programmer. Jeg bruger selv den video redigeringssoftware der er i Nero. Der kan du få hele pakken for 399.- Og det er incl. Brændersoftware, Video optage/redigering, Omkodning, Onlinevideosofware, Streamingserver + MEGET andet. Super godt til få relativt få penge.
Avatar billede stolen77 Praktikant
25. oktober 2017 - 22:12 #15
Hej,
Jeg har lign problem som JohnRN.

Har et Canon MVx20i camera med MiniDV som skal overføres til PC uden firewire indgang.
Har Nero 2016 og har købt en Terratec Grabby USB 2.0 (https://www.av-cables.dk/composite-converter/terratec-usb-2-0-videograbber-pc.html ) da jeg troede den kunne klare tricket for mig. men den kan øjensynligt kun klare VHS og andre analoge medier.
Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig? What to doo?