Avatar billede bas Forsker
16. januar 2017 - 16:38 Der er 20 kommentarer

Windows 10 - opdatering

Hej
Er det slet ikke meningen, at man skal kunne bruge den almindelige start-
menu efter seneste opdatering? Der sker i hvert fald intet, når jeg prøver.
Derudover mangler ikonerne minimer, maksimer og luk, når jeg har åbnet Indstillinger. Endeligt kan jeg ikke længere åbne joblisten ved at højreklikke på proceslinjen. Det virker dog fortsat ved Ctrl +  Alt + Delete. Jeg var ellers lige så godt tilfreds med Windows 10.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2017 - 17:17 #1
nej det er ikke meningen - prøv at rulle tilbage til den sidste version af windows, og bagefter opgrader én gang til
Avatar billede hjolsen Ekspert
16. januar 2017 - 17:46 #2
Prtøv lige en GENSTART inden du evt ruller tilbage ....
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2017 - 18:17 #3
Hvis du er utilfreds med w10 startmenu - og det er der mange der er, kan du få en windows 7 startmenu i stedet, Classic shell. Hvis man fortryder skiftet, kan Classic shell bare slettets igen.
Avatar billede bas Forsker
16. januar 2017 - 19:37 #4
PC'en har været genstartet, men det har ikke ændret noget.
Jeg prøver måske lige at rulle tilbage og køre opdateringen på igen.
Er det under Indstillinger jeg gør det?
Ellers prøver jeg måske med Classic Shell.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. januar 2017 - 10:27 #5
Avatar billede poko1 Ekspert
17. januar 2017 - 10:41 #6
De første trin jeg altid laver!
https://billedeupload.dk/images/LGxg3.png
Avatar billede bas Forsker
17. januar 2017 - 16:31 #7
Tak for billeder og fil.
Det med manglende vinduesikoner og Jobliste ved højklik på proceslinjer
er blevet løst ved:
Start > Indstillinger > System > Tablettilstand > vælg Brug skrivebordstilsatand
under punktet "Når jeg logger på".

Men efter seneste Windows opdatering har jeg ikke længere den klassiske Windows Start menu.
Kan jeg nu kun få den igen ved at installere Classic Shell eller lignende software?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2017 - 16:36 #8
Ja der skal et 3die parts program til. Der findes flere, men jeg finder, at Classic shell er det bedste. http://www.classicshell.net/
Avatar billede bas Forsker
17. januar 2017 - 16:50 #9
Ok tak. Det er da lidt træls, det har da ellers fungeret så fint og Microsoft havde da også travlt med at fortælle, at den klassiske Start menu kom tilbage i Windows 10. Det er så slut nu - med mindre man f.eks. installerer Classic Shell.
Men ok, jeg kan vel også bare prøve at vænne mig til den nye start funktion.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. januar 2017 - 16:54 #10
Der er i #5 et link til direkte download.
Det virker ellers med at classic schell beder dig trykke på reparer . det plejer at komme ved større opdateringer.
Avatar billede bas Forsker
17. januar 2017 - 16:57 #11
Jeg har installeret Classic Shell vha. download-linket i #5, og det fungerer fint.
Jeg undrer mig bare over beslutningen fra Microsoft mht. seneste opdatering. :-)
Avatar billede bas Forsker
17. januar 2017 - 16:58 #12
Altså så nu prøver jeg bare med Classic Shells start menu.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. januar 2017 - 17:08 #13
Avatar billede bas Forsker
17. januar 2017 - 17:34 #14
Kan man ikke gøre sådan, at Classic Shell ikke påvirker/ændrer udseendet i Stifinder, men udelukkende påvirker start menuen?
Så skal jeg måske i stedet have fat i et andet program?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. januar 2017 - 17:45 #15
???? Ændrer Stifinder  Hvordan ?
https://billedeupload.dk/images/FmlLZ.png
Avatar billede bas Forsker
17. januar 2017 - 17:56 #16
Jeg fandt ud af det. Der var i Stifinder en Classic Shell Explorer bar ude til højre.
Jeg bare kunne bare højreklikke på den og fjerne et flueben.
Perfekt.
Bare nysgerrighed... kan man mon ikke finde den indstilling i selve Classic Shell indstillingerne?
Ellers nevermind - det fungerer umiddelbart rigtig fint nu. :-)
Avatar billede bas Forsker
17. januar 2017 - 18:06 #17
Har fundet det:
Det er i Stifinder > Vis > Indstillinger > Classic Explorer Bar.
Alt ok so far. :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. januar 2017 - 19:35 #18
Der er også et program der hedder "Start is back". Jeg ved ikke helt om dette kan bruges i dit tilfælde, men det findes i en såkaldt "Trial version" der er gratis.

http://www.startisback.com/
Avatar billede bas Forsker
24. januar 2017 - 18:06 #19
Hej Erik
Tak for din kommentar.
Jeg gav det lige et skud mere, og nu virker Windows start menuen igen som før seneste Windows opdatering - uden brug af Classic Shell eller andre programmer.
Hvor er det godt. :-)

Jeg så lige videoen her:
https://www.youtube.com/watch?v=HFg2lX25QQw

Højreklik på skrivebordet > vælg Personlige indstillinger >
klik på Start > deaktiver Brug fuld skærm til start.

Den anden indstilling jeg også har sat er:

Start > Indstillinger > System > Tablettilstand > vælg Brug skrivebordstilstand
under punktet "Når jeg logger på".
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2017 - 18:49 #20
Godt det virker :-)