Avatar billede Jakob Praktikant
18. januar 2017 - 16:40 Der er 4 kommentarer

Hjælp til ændring af "tekst" til "dato"

Jeg håber meget I kan hjælpe med følgende:

Jeg har en masse datoer, der er konverteret til en tekst således
"27.11.96"
Det vil jeg meget gerne have konverteret tilbage til en dato således:
"27-11-1996".

Det lykkes ikke, når jeg bare ændre på "tal-formatet" i start-side-fanen, så tænker at der måske skal bruge en kode eller lignende, der bytter "." ud med "-"?

I bund og grund vil jeg gerne kende antal år fra fødsel (udfra CPR) til en given dato (angivet som tekst, f.eks. "27.11.96"), så hvis nogen kan lave en hel kode til det, vil jeg blive meget taknemmelig.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Jakob
Avatar billede Jakob Praktikant
18. januar 2017 - 16:49 #1
Jeg bruger forresten Excel 2010
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. januar 2017 - 16:49 #2
Vælg relevante celler
Tryk på "Find og vælg" på Båndet
Erstat
Søgefter: .
Erstat med: -
Erstat alle
Luk.
Avatar billede Jakob Praktikant
18. januar 2017 - 17:02 #3
Tusind tak, xl-Enthusiast!!!

Hos mig hed det godt nok "Søg og vælg", men det fattede jeg heldigvis efter et par minutter ;)

Du har reddet min aften - skift straks navn til XL
Avatar billede Daffodil Professor
26. januar 2017 - 11:28 #4
Hej Jacob

Prøv følgende kode.

Sub Replace()

Dim CPR_Old As String
Dim CPR_New As String
Dim DD As String
Dim MM As String
Dim YY As String
Dim MyA As Long

WBL = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count

For MyA = 1 To WBL
CPR_Old = Cells(MyA, 1).Value
' 1 tallet i parentesen henviser til hvilken kolonne tallet der skal ændres står i. Her kolonne A)
DD = Mid(CPR_Old, 1, 2) ' 1 tallet henviser til positionen i tallet den skal begynde ved, her første tal og derefter tag to tal)
MM = Mid(CPR_Old, 4, 2)
YY = Mid(CPR_Old, 7, 2)
CPR_New = DD & "-" & MM & "-" & YY
Cells(MyA, 1).Offset.Value = CPR_New ' Her overskrives det gamle tal med det nye.
Next MyA
Cells(MyA, 1).Select
Selection.NumberFormat = "dd-mm-yy;@" 'Her ændres cellen til datoformat

End Sub

Hvis du behøver hjælp til at regne alderen ud, skal du først finde ud af om nogle er over 100 år, da det ellers giver problemer i kodningen/udregningen. Det er ikke helt let, da CPR ikke umiddelbart giver et hint om man er født i 19xx eller 20xx mig bekendt.