Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2017 - 15:52 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Født med W10, ned på W8.1

Jeg har en PC som er født med Windows 10, og der har aldrig været andet OS på den.
Spørgsmålet er, hvis jeg installerer W8.1, vil den så blive accepteret som aktiveret, eller vil det kræve en W8.1 licens, som jeg ikke har, fordi jeg har opgraderet fra W8.0.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. januar 2017 - 16:07 #1
Jeg vil personligt tvivle på at den kan aktiveres.
Windows 8.1 er jo i bund og grund et andet OS, så risikoen vil jeg tro er relativ stor for projektet vil mislykkes.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. januar 2017 - 16:18 #2
Der er jo ikke sammenfald i nøglerne - når du opgraderer fra Win8x til Win10 er det en ny nøgle, så nedgradering til Win8x vil kræve en frisk nøgle.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2017 - 16:35 #3
Nej det tænkte jeg jo nok, men ville gerne høre andres mening.
Tak til jer begge to :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. januar 2017 - 16:40 #4
Der er jeg helt enig. Jeg kan næppe forestille mig at nøglen til Win 10 vil kunne aktivere Win 8/8.1.
Prøv at søge på DBA, eller GulogGratis, der er sikkert nogen der har en Win 8 DVD-ROM de vil sælge.

http://www.dba.dk/computer-og-spillekonsoller/hardware-og-software/software-og-manualer/?soeg=windows+8&fra=privat
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. januar 2017 - 17:50 #5
Jeg har en Win 8  pro 64 bit, dansk, som jeg godt vil sælge
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2017 - 17:50 #6
Takker, men jeg har disken, og jeg kan købe en nøgle for 164 Kr. Andre her på E. har med held prøver det link :-) https://www.g2play.net/catalogsearch/result/index/?q=windows
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. januar 2017 - 17:51 #7
Den er med kode
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. januar 2017 - 18:09 #8
G2Play leverer til ok priser og licensen er i orden.
Har købt en Win10 til en Macbook Pro uden problemer.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2017 - 18:48 #9
#8 Godt at høre :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2017 - 18:57 #10
Men når man når frem til betaling, koster den pludselig 200 Kr.
http://billedeupload.dk/?v=8AYtv.jpg
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. januar 2017 - 18:59 #11
Du kan fravælge BuyerProtection, så sparer du de sidste mønter.
Avatar billede Richard Thune Forsker
21. januar 2017 - 19:49 #12
Du skriver at du har opgraderet fra W8, det vil sige at du må have en W8 licens.
Opgradering fra W8 til W8.1 var gratis og automatisk. Så jeg vil tro at du kan bruge din W8 licens.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2017 - 19:53 #13
#12 Nej der har du læst forkert. Jeg skriver, at computeren er født med Windows 10, og at der aldrig har været noget andet operativt system på :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. januar 2017 - 20:11 #14
Du bliver desværre nok nødt til at gå den tunge gang, og købe en Win 8/8.1 licens.
Jeg vil sige at det med 99,9 % sikkerhed ikke er muligt, at aktivere Win 8/8.1 med nøglen til Win 10.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2017 - 20:28 #15
Ja det tror jeg du har ret i. Problemet er, bortset fra at jeg ikke bryder mig om W10, at jeg synes det kører for langsomt, det ligesom hænger lidt. Men jeg kan jo også prøve med en ny clean install.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. januar 2017 - 21:06 #16
Jeg har selv Win 7 Ultimate 64 bit, og er meget tilfreds med dette. Jeg har også en Win 8 Pro 64 bit, og har haft denne installeret sammen med Windows 7 i multiboot, men Win 8 er blevet afinstalleret igen. Der kom automatisk opgradering til Win 8.1, og dette accepterede jeg, men bagefter var det meste forsvundet. Affæren med Windows 10 i sommeren 2016, med "tvangsinstallationen" af Win 10, var jo heller ikke det smarteste træk Microsoft har foretaget. Jeg har flere ældre programmer som jeg ved ikke kan køre under Win 8/8.1, og da jeg synes Win 7 er det bedste OS, holder jeg mig til dette så længe det er muligt. Win 7 er i stand til at køre perfekt med et program fra 1999, dog er installationen lidt besværlig, men når først det er installeret, ja så kører det bare.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2017 - 21:15 #17
Jo jeg ved godt at mange er glade for Windows 7, og man holder selvfølgelig fast i det som man har gode erfaringer med.
Og jeg har gode erfaringer med Windows 8.1, så der bliver jeg foreløbig, på min stationære.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. januar 2017 - 21:41 #18
Jeg vil sige at Windows 7 indeholder det bedste fra Win XP, og nogle af de trods alt gode ting fra Vista. I øvrigt har jeg et par gange installeret Win 7 på ældre Vista maskiner for en bekendt, og det kører bare perfekt.
Vista var egentlig også god nok, men MS havde sat ambitionerne for højt, i forhold til den eksisterende hardware.
Yderligere har jeg lige skiftet HDD´en i min stationære ud med en SSD på 500 GB, og det kan altså mærkes, i form af væsentlig hurtigere opstart, samt hurtigere afvikling af programmerne.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2017 - 22:02 #19
Kender kun Vista fra omtale, og det lyd bestemt ikke godt. Windows 8.0 var en skuffelse, men det blev meget bedre med Windows 8.1, (med Classic shell)  - som nogen kalder 9.
Og ja, jeg kører også med SSD, det er virkelig et løft.
Min nye bærbare med Windows 10, har også SSD, men hurtig, det er den ikke.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. januar 2017 - 23:37 #20
Jeg mener at Vista havde sine fordele - men bestemt også sine ulemper - til sidst nævnte hører den alt for store RAM-mængde der er nødvendig for at Vista skulle kunne kører programmerne nogenlunde hurtigt, men også CPU´ens hastighed i GB spiller jo ind. Et af de store problemer ved Vista, var den manglende bagudkompatibilitet med ældre programmer, og manglende hardwaredrivere.
Dette blev der i rigt mål rettet op på med Win 7. Allerede tidligt i 2009 kom en RC version (Release Candidate)  af Win 7 der frit kunne downloades. Det gjorde jeg, og dette var stærkt medvirkende til at jeg købte Win 7 da dette OS kom i oktober 2009.
Det var i retail versionen med både 32- og 64 bit software. Jeg købte softwaren via Amazon.uk, men det var i en engelsk udgave, men da der var tale om Win 7 Ultimate, downloadede jeg bare den danske sprogpakke, og dermed var alt godt.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2017 - 00:00 #21
Mit manglende kendskab til Vista gør, at jeg ikke kan udtale mig om det.
Med ud fra din erfaring  var det da godt at Windows 7 kom på banen.
Og som jeg har forstået, er der stadig rigtig mange, som bruger den.
Og ja, sprogpakken er er fin ting, selv om mange kan klare sig med den engelske
udgave. På min reserve PC er windows på engelsk, og der er ikke noget problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2017 - 14:49 #22
Windows 8 og 8.1 bruger den samme licens.
Har du en pc der er født med 8.0 kan du springe denne over og installere 8.1 med det samme ved nyinstallation. 8.1 ses kun som en "opdatering" i Windows. Har selv prøvet dette :-)
Det gør også det hele nemmere når den skal hentes opdateringer til Windows.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2017 - 15:13 #23
Tak for indput, men det drejer sig om min nye bærbare, hvor der aldrig har været andet OS på, end en præinstalleret Windows 10.
Den er såmænd stabilt nok, men i betragtning af, at der køres med SSD og 8GB ram,
er den noget langsom. Det er som om den hænger en anelse, når jeg skifter program.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2017 - 15:50 #24
Har den ahci aktiveret i bios?
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2017 - 16:07 #25
Ja, jeg har set efter. Men det ville også være mærkeligt andet, når Windows 10 er
installeret på en SSD.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2017 - 16:57 #26
Ja det er jeg enig i, men så vidt jeg ved indstiller Windows ikke automatisk AHCI i bios hvis den ikke som default er valgt. Derfor du skulle tjekke det.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2017 - 17:26 #27
Indstille windows til automatisk AHCI i bios? Jeg må erkende, at jeg ikke aner hvad det handler om. Pas :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. januar 2017 - 19:01 #28
Jeg vil ikke spille klog, men jeg mener at man ved at trykke på "Delete" eller "F9" kommer ind i CMOS omsætningen. Derefter kan man komme ind i de forskellige indstillinger. Min pc (den stationære) har jeg selv bygget, og sat den op i CMOS, og den fungerer som den skal. Men er man ikke sikker er det bedre at lade være.
Hvis du har det nøjagtige modelnummer, er sandsynligt at du kan downloade en manual over maskinen.  Skriv evt. modelnummeret her på "eksperten" så kan jeg indsætte et link til en evt. manual, som du bagefter kan printe ud.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2017 - 19:54 #29
#28 Der må være noget du har misforstået , jeg kender udmærket min "bios" den kører faktisk UEFI med HDD som GPT.
På Asus trykker man bare Esc under opstart, så kan man komme ind.
Jeg tror det 220661 mente var, at hvis AHCI ikke er aktiveret når man kører SSD, så kører det ikke optimalt Pgr. slettemetoden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. januar 2017 - 20:07 #30
Det er bare ok :-)
Den var nok ikke rigtig feset i på lystavlen..
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2017 - 21:55 #31
OK :-)